پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۸۳۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
در نظام آموزشی کشور، برگزاری سالم آزمون ها و امتحانات از حساسیت بالایی برخوردار است. در واقع به منظور حفظ سلامت در نظام گزینش و جذب سرمایه های انسانی و ارائه انواع مدارک ، ملزم به بازنگری اساسی در سیستم برگزاری آزمون ها و امتحانات(با رویکرد سالم سازی و کاهش تقلب های احتمالی) خواهیم بود. این الزام صرفا الزامی آموزشی نبوده بلکه از جنبه های اجتماعی، مدیریتی، حقوقی و سازمانی،دارای تاکید است وکم توجهی به اجرای آن ، مسلما در سنوات آتی پیامدهای عمیق حقوقی و قضایی و قانونی را برای اجراکنندگان و مدیران برگزارکننده آزمون ها ، در برخواهد داشت.

تقلب با چاشنی تکنولوژی و ضرورت نوتوانی در برگزاری آزمون ها

شعار سال :تقلب را می توان بعنوان یکی از مهمترین تهدیدهایی نظام های آموزشی در عصر جدید محسوب نموده و از آنجا که محوریت وقوع تقلب وابسته به عامل انسانی است، کنترل و جهت دهی به ویژگی های شخصیتی- رفتاری، وضعیتی ومحیطی کلیه فاعلین ، ذینفعان و ذی مدخلان، می تواند تاثیرات معناداری بر کاهش این پدیده مخرب داشته باشد.

این روزها بنظر می رسد که تقلب های آموزشی سنتی را باید بنوعی در داستان ها دنباله گیری کرد(نوشتن روی دست، ساعد، روی پا / نوشتن روی میز و صندلی و دیوار قبل از شروع امتحان / نوشتن بروی کاغذ و جاسازی کردن آن در جامدادی یا لباس و لوله کردن در خودکار / سرک کشیدن به برگه بغل دستی / نوشتن بروی بطری آب به طوری که از بیرون قابل رویت نباشد / تعویض برگه امتحانی با دیگری / .....).چرا که استفاده از ابزارهای جدید و فناوری های نوین در تقلب راه پیدا کرده است. روش های تقلب مبتنی بر فناوری، این روزها برای خودش بازار گرمی دارد و حتی عده‌ای بعنوان نوعی صنعت سیاه، از آن کسب درآمد می‌کنند. از کارخانه‌های تولید خودکارهای اسکن کننده گرفته تا ساعت‌های مچی با قابلیت نمایش. البته نباید از نظر دور داشت که نزدیک شدن ابزار و روش های تقلب با وسایل ، ابزار و روش های جاسوسی، بازار گرمی برای کاربردهای چند منظوره از فناوری، فراهم ساخته است. همزمان با توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، ارتقا روش‌های تقلب در امتحانات نیز بسیار متنوع گردیده اند.

از طرف دیگر، از عوامل بی توجهی به پدیده تقلب و ضعف در برخورد قانونی و اجرایی محکم نسبت بدان در کشور، می توان به مواردی همانند نگاه عاطفی مسئولین و دست اندکاران برگزاری آزمون ها به مقوله تقلب و فرد متقلب ، نگاه سلبی به موضوع تقلب و نادیده گرفتن واقعیت احتمالی تقلب کردن توسط آزمون دهنده ها و داشتن نگاه سنتی به تقلب اشاره کرد. در نگاه سنتی به تقلب ، گرایش بالا به مواجهه سلبی با این پدیده و مداخله گری اخلاقی وجود داشت. تقلب در این رویکرد،عموما مختص افراد کم توان حاشیه دار، پنداشته می شد.این در حالی است که در نگاه جدید،تقلب بعنوان نوعی ابزار مزیت یابی و کسب امتیاز برای بعضی از افراد، محسوب می شود، لذا فعالانه و عامدانه و بدون کمترین بازدارندگی اخلاقی و وجدانی ، بدان مبادرت می ورزند(خصوصا در جامعه در حال گذار و مبتلا به تغییر تدریجی ارزش های اجتماعی).

1)روش های نوین تقلب با تاکید بر فناوری:

استفاده گسترده از انواع محصولات فناوری برای فریب مراقبین،مدرسان و عوامل اجرایی برگزاری آزمون ها، به یک نگرانی جدی در بسیاری از محیط های آموزشی تبدیل شده است. تاکید بخش حاضر حول مبحث روش های نوین تقلب در امتحانات و بر سه محور جعل هویت، استفاده از ابزارها و فناوری های نوین و بحث تبانی با مراقبین و لو دادن سوالات توسط طراحان سوال، قرار دارد.

1-1) سوءاستفاده از ماشین حساب:

در بسیاری از رشته ها و به خصوص رشته های فنی و مهندسی دانشجویان مجاز به استفاده از ماشین حساب در جلسه امتحان می باشند. برخی از این ماشین حساب ها برای مخفی کردن متون مهم درسی، فرمول های پیچیده ریاضی و حتی تصاویر قابل استفاده هستند. در واقع این ماشین حساب ها مثل حافظه های فلش عمل کرده و با توجه به اینکه استفاده از آنها در جلسه های امتحان مجاز است، حساسیت مراقبان جلسات که معمولا اطلاعات کافی در مورد رشته درسی دانشجویان ندارند، برنمی انگیزد.

1-2)روش عکس تلگرامی:

پایه این روش تقلب ، بر استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند(و حتی استفاده از اسمارت واچ) و بهره گیری از امکانات شبکه های اجتماعی(نظیر تلگرام) قرار دارد. فردی در جلسه امتحان، از برگه امتحان عکس گرفته و آن را برای فرد یا گروه مسلط (خارج از جلسه امتحان) می فرستد. فرد یا گروهی از افراد مسلط در خارج از جلسه، به سوالات پاسخ داده و نتیجه را مجددا برای آزمون دهنده و یا گروهی از افراد آزمون دهنده ، می فرستند.

1-3) اسمارت واچ ها :

برخی از این ساعت ها به امکاناتی برای مخفی کردن یادداشت های دیجیتالی مجهز هستند و حجم زیادی از فایل های نوشتاری را می توان در آنها مخفی و مشاهده کرد و برخی نیز از سیستم های ارتباطی بی سیم و به خصوص بلوتوث برای اتصال به گوشی ها و رایانه ها و دریافت فایل های حاوی پاسخ ها استفاده می کنند.

4-1) تقلّب با استفاده از قلم اسکن کننده وگوشی‌ نامرئی:

در این روش،فرد با قلم اسکن کننده بلوتوث دار، تصویری از صفحه سوالات گرفته و با بهره گیری از فناوری بلوتوث موجود روی قلم، تصویر را به بیرون از جلسه ارسال می کند. تصویر سوالات ارسالی در اختیار فرد یا افراد خبره اجیر شده ، قرار گرفته و اقدام به پاسخ گویی می کنند. پاسخ ها توسط گوشی نامریی(در گوش فرد و شبیه به سمعک نامریی)، به اطلاع داوطلب حاضر در روی جلسه رسانیده می شود. برخی ازاین قلم ها، مجهز به یک میکروفون هم هستند و برای صحبت با همدستان خارج از جلسه امتحان ،می توان از آن استفاده کرد.


5-1) عینک و لنزهای هوشمند:

در این روش،آزمون دهنده با استفاده از عینک و یا لنزهای چشمی هوشمند اقدام به تقلب در امتحانات می کند. مکانیزم کار همانند استفاده از قلم اسکن کننده است با این تفاوت که بجای قلم اسکن کننده بلوتوث دار، از عینک یا لنز چشمی بلوتوث دار با قابلیت ثبت عکس و فیلم، استفاده می شود.این فناوری بشکل ملموس در بازار ایران، هنوز ورود نکرده است.


1-6) تغییر نمرات ثبت شده با هک شبکه های دانشگاهی و آموزشی:

اساس این روش بر دستکاری متقلبانه نتیجه آزمون های ثبت شده در بانک های اطلاعاتی مراکز آموزشی قرار دارد. امروزه در اکثر موسسات آموزشی از شبکه های رایانه ای و بانک های اطلاعاتی ، برای ثبت نمرات و پرونده تحصیلی فراگیران، استفاده می شود. دانشجویانی که با روش های هک آشنایی دارند تلاش می کنند به این شبکه ها نفوذ کرده و نمره شان را دستکاری کنند و اگر هم چنین توانایی و دانشی ندارند با استفاده از کیت های هک یا از طریق استخدام هکر سعی می کنند نمره لازم را برای قبولی به دست آورند. بعنوان نمونه ،در یکی از آخرین نمونه ها از این اقدامات هکری ادوین کیم دانشجوی 31 ساله دانشگاه تمپر در شهر دوبلین پایتخت ایرلند، با هک کردن شبکه رایانه ای دانشگاه تلاش کرد نمره هایش را تغییر دهد. وی برای این کار یک نرم افزار کی لاگر که قادر به سرقت کلمات عبور بود را خریداری کرده بود. وی نمرات تمامی دروسی که در آنها نمره بسیار بد F گرفته بود را به A تغییر داد و همین طمع وی باعث شک مسئولان دانشگاه و شناسایی وی شد.

برخی ماشین‌حساب‌ها حافظه دارند و آزمون دهندگان استفاده‌های نامناسبی از آن‌ها می‌کنند

! ساعت‌های هوشمند یکی از جدیدترین روش‌های تقلب است - چند وقت پیش به 3000 دانشجوی دانشگاه رانگسیت تایلند گفته شد که باید مجدد امتحان بدهند؛ مشکل اینجا بود که همه آن‌ها ساعت هوشمند داشتند

این عینک قابلیت عکس برداری دارد که به کمک آن می‌توان از برگه آزمون عکس گرفت و سپس آن را به شخص ثالث ارسال می‌کند. چند دقیقه بعد جواب‌ها بر روی ساعت هوشمند دریافت می‌شود؛ هزینه این کار البته بالا است، چرا که گروهی دیگر باید سوالات را پاسخ دهند.

7-1) روش های تقلب مبتنی بر جعل هویت:

در این روش، فرد دیگری بجای آزمون دهنده وارد جلسه امتحان شده و آزمون می دهد. بعنوان مثال خواهر یا برادر دو قلو و حتی یک دوست. ضعف و کم توجهی به اثبات هویت افراد در جلسات آزمون و مبتنی کردن اثبات هویت به روئیت شناسنامه و کارت ملی، متاسفانه این روش را تبدیل به روشی رایج نموده است. ثبت نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون بجای داوطلب اصل جرم محسوب می شود.

8-1)روش های تقلب مبتنی بر تبانی و یا افشای سوالات :

در این روش، تبانی های مختلفی می تواند بین آزمون دهندگان با مراقبین(بر اساس تتمیع، تهدید،ارتباطات اجتماعی خاص و ...) ،تبانی احتمالی دانشجویان با اساتید(افشای سوال یا اعمال نظر در افزایش نمره) و یا بحث افشای احتمالی سوالات آزمون مطرح باشد. تبانی می تواند طیف بسیار متنوعی از روش های تقلب را شامل شود. طبق ماده 5بند ب قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون های سراسری مصوب دوره هفتم 6/7/1384 تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سؤال برای تخلف در آزمون، همچنین افشای سؤالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت دراین امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو وخرید یا فروش سؤالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سؤالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیر واقعی باشد هم بازخورد قانونی در پی دارد. هرگونه تغییر غیر مجاز سؤالات، اوراق و پاسخنامه های داوطلبان یا سایر مدارک ودفاتر مربوط به آزمون هم از موارد مورد پیگرد قانونی می باشد.

2) روش و ابزار مقابله با تقلب :

روش ها و ابزار مقابله با تقلب می تواند در طیفی از ممانعت های درونی ناشی از الزامات دینی و ارزشی، ممانعت های درونی ناشی از آموزه های اخلاقی، تصویب قوانین و مجازات های بازدارنده ، توسعه و تقویت توانمندی های ناظرین و برگزار کنندگان امتحانات، تقویت فرآیندها و روش های برگزاری امتحانات و نظارت بر آن و همچنین ، بهره گیری از فناوری های روز باشد.

1-2) استفاده از آموزه ها و الزامات دینی، اخلاقی و ارزشی :

در این روش، با تقویت گرایشات دینی، ارزشی و اخلاقی، فراگیران، نوعی ممانعت و عدم گرایش درونی نسبت به اجرای تقلب، دنباله گیری می شود. بعنوان نمونه :

- بنا بر رساله دانشجویی همه مراجع تقلید، تقلب در امتحانات درسی حرام است( مسأله 539) .

*آیت الله خامنه‌ای: تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد / مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (ره): مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند / مرحوم آیت الله بهجت: باید جبران کند آن درس را / آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست / آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در یکی دو ماده درسی تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولی مدرک گرفته شده و ادامه تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد / ......

دفاتر آیات عظام در پاسخ به این سؤال که، اگر کسی در کنکور تقلب کند و حق کسی را ضایع نماید، چون قبول نمی شد و کس دیگری جایش می آمد، چگونه باید جبران کند و حلالیت بطلبد؟ پاسخ داده اند: آیت الله خامنه‌ای: تقلب حرام است و توبه کافی است / آیت الله مکارم شیرازی: باید انصراف دهد تا نفر بعد جایگزین او شود / .....

2-2) تصویب و اجرای قوانین بازدارنده :

از دیگر راهکارهای موثر بر کاهش تقلب در آزمون ها، مصوب سازی قوانین بازدارنده است. قوانینی که توانایی لازم برای مصادیق اثبات جرم در آنها پیش بینی شده وهمچنین از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشند. علاوه بر این،آگاه سازی لازم در خصوص این گونه قوانین در جامعه هدف،صورت گرفته باشد. برخی از این قوانین بشرح زیر می باشند.

- قانون مجازات اسلامی: ماده 541 قانون مجازات اسلامی مصوب 6 خرداد 1375 مقرر می دارد: «هر کس به جای داوطلب اصلی هر یک از آزمون ها اعم از کنکور ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، دانشسراها، مراکز تربیت معلم ، اعزام دانشجو به خارج از کشور یا امتحانات داخلی و نهایی واحدهای مزبور یا امتحانات دبیرستان ها، مدارس راهنمایی و هنرستان ها و غیره در جلسه امتحان شرکت کند، حسب مورد مرتکب و داوطلب علاوه بر مجازات اداری و انتظامی به 200 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد».

هر کس به جای داوطلب اصلی در کنکور یا امتحان مدرسه یا دانشگاه شرکت کند، هر دو نفر طبق قانون مجرم هستند . با توجه به این ماده، می بینیم که قانونگذار، تنها این نوع از تقلب یعنی جای دیگری امتحان دادن را هم برای شخصی که امتحان می دهد و هم شخصی که داوطلب اصلی است، مستوجب مجازات دانسته است. آنچه در خصوص تقلب مجرمانه بر مبنای ماده 541 قانون مجازات اسلامی گفته شد، فقط درباره فراگیرانی مصداق دارد که داخل در سن مسئولیت کیفری شده باشند. طبق ماده 146 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 افراد نابالغ مسوولیت كیفری ندارند و بر اساس ماده 147 نیز سن بلوغ، در دختران و پسران، به ترتیب 9 و 15 سال تمام قمری است.

- آيين نامه انضباطي دانشجويان جمهوري اسلامي ایران مصوب جلسه 358 مورخ14/6/1374 شوراي عالي انقلاب فرهنگي(بند ب ماده 6، اقدام به تشریح مصادیق تقلب نموده است/ تنبیهات نیز در ماده 7 در دو بند الف و ب آورده شده و 8 زیر بخش بند الف، به سلسله مراتب اعمال تنبیهات اشاره نموده است).

- قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری مصوب 6/7/84 (مصادیق تخلفات و جرایم در 8 سطح در ماده 5 این قانون آورده شده است/ مجازات مربوطه نیز در ماده 6 مورد اشاره قرار گرفته است).

- آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری مصوب 8/5/85 هیات وزیران .

3-2) آموزش مراقبین و برگزار کنندگان امتحانات :

به تجربه ثابت شده است که مراقبین امتحانات، عموما از قشر معلم های مراکز آموزشی و یا کارمندان دانشگاهی هستند. عموم این گروه ها،آشنایی چندانی با ابزارهای نوین و فناورانه تقلب ندارند. لذا ضروری است که قبل از برگزاری امتحانات و آزمون ها،آموزش های لازم با این گروه داده شود.

همچنین بعضا مشاهده شده است که بدلیل آشنایی اندک برخی از این افراد با قوانین مقابله با تقلب و یا عدم آمادگی روانی و رفتاری، جهت مقابله با افراد متقلب، فعالیت نظارتی و صحنه امتحان، تبدیل به نوعی میدان نزاع فیزیکی و یا فضای تبادل خشونت های رفتاری و کلامی شده است.

4-2) استاندار سازی محیط برگزاری آزمون:

استاندارد سازی فضاهای امتحانی از جمله مواردی است که می تواند تا حدود زیادی از وقوع تقلب توسط آزمون دهنده جلوگیری کند. استاندارد سازی این فضا می تواند طیفی از شاخص ها نظیر فاصله صندلی ها از یکدیگر، شیوه ورود و خروج آزمون دهندگان ، پاکیزگی دیوارها و محیط فیزیکی محل امتحان ، شیوه حضور و مراقبت مراقبین ، حضور مراقبین سیار(سامانه نظارت بر ناظران)، نصب و فعالیت دوربین های امنیتی ، نصب مسدود کننده های ارتباطات رادیویی و .... ، را در بر گیرد. برای نمونه مقامات الجزایر برای جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی دبیرستان و نشت سئوالات در فضای آنلاین، دسترسی به اینترنت را تا یک ساعت پس از اتمام امتحانات قطع می کنند.

تجربه بعضی از کشورها نشان می دهد که در برخی از آزمون ها و با رعایت چارچوب و الزامات خاص، شاهد استفاده از دستگاه مسدود کننده امواج موبایل(Cell Phone Jammer) می باشیم(دستگاهی که بوسیله تولید سیگنال الکترونیکی در همان فرکانسی که دستگاه های تلفن همراه فعالیت می کنند و ایجاد نوسانات بسیار در این سطح از فرکانس ، باعث بلاک یا قطع ارتباط بین تلفن همراه و دکل مخابراتی نزدیک به تلفن همراه می گردد) . لازم بذکر است که متناسب با نوع و شرایط محل های نیازمند این فناوری، سازگار سازی های لازم، روی آنها صورت گرفته است تا با کمترین خطرات و پیامدهای احتمالی، عمل نمایند .

* نتیجه گیری:

با توجه به جایگاه خاص نیروی انسانی متعهد و متخصص به عنوان دارایی استراتژیک اجتماعی و سازمانی ، بحث آموزش و پرورش کارآمد، اهمیت ویژه ای پیدا نموده و در چنین نظام آموزشی ، برگزاری سالم آزمون ها و امتحانات از حساسیت بالایی برخوردار است. در واقع به منظور حفظ سلامت در نظام گزینش و جذب سرمایه های انسانی و ارائه انواع مدارک ، ملزم به بازنگری اساسی در سیستم برگزاری آزمون ها و امتحانات(با رویکرد سالم سازی و کاهش تقلب های احتمالی) خواهیم بود. این الزام صرفا الزامی آموزشی نبوده بلکه از جنبه های اجتماعی، مدیریتی، حقوقی و سازمانی،دارای تاکید است وکم توجهی به اجرای آن ، مسلما در سنوات آتی پیامدهای عمیق حقوقی و قضایی و قانونی را برای اجراکنندگان و مدیران برگزارکننده آزمون ها ، در برخواهد داشت.

بر این قاعده و با توجه به روشنگری های صورت گرفته در خصوص انواع روش های تقلب جدید و مبتنی بر فناوری، همچنین آشناسازی برگزارکنندگان امتحانات و آزمون ها با قوانین موجود در خصوص مقابله با تقلب، انتظار می رود،کلیه الزامات امنیتی مرتبط رعایت گردد و کم کاری ها و کاستی های احتمالی در این حوزه،جای هیچگونه چشم پوشی نخواهد داشت.

لازم به توضیح است که طبق قانون،آموزش هک و روش های تقلب جرم محسوب شده و نوشتار حاضر، نه تنها قصد ترویج چنین مفسده هایی را نداشته، بلکه با رویکرد بازدارندگی (آگاه سازی و حساس سازی آزمون دهندگان و مجریان برگزاری امتحانات و آزمون ها)،قصد کاهش این پدیده شوم و توسعه توانمندی های پیشگیری از آن را دارد.

نویسندگان:دکتر جوادمحمدقلی نیا، زهره قربانی و نسیم زارع

اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعارسال

اخبار مرتبط
برچسب ها: شعارسال ، تقلب ، jrgf ، فشلاشمخذ ، انواع تقلب ، راه های تقلب ، آسیب شناسی تقلب ، تقلب در کنکور ، تقلب در امتحانات ، مجازات تقلب ، قوانین تقلب ، شیوه های تقلب ، تقلب های سنتی ، ابزار های تقلب ، نمونه های تقلب ، روش های نوین تقلب ، فروش سوالات کنکور ، فروش سوالات امتحان ، تقلب های نوین ، لو رفتن سوالات ، تقلب با اسمارت واچ ، قلم اسکن کننده ، گوشی نامرئی ، سمعک نامرئی ، لنزهای هوشمند ، جعل هویت ، افشای سوالات کنکور ، افشای سوالات امتحانی ، ابزارهای تقلب ، ابزارهای مقابله با تقلب ، مقابله با تقلب ، احکام تقلب کردن ، احکام شرعی تقلب ، تصویب قوانین تقلب ، Cell Phone Jammer ، پیامدهای قضایی تقلب ، پیامدهای حقوقی تقلب ، پیامدهای قانونی تقلب ، مجازات افشای اطلاعات کنکور ، جواد محمدقلی نیا ، دکتر جواد محمد قلی نیا ، دکتر قلی نیا ، زهره قربانی ، زهره قربانی معماری ، زهره قربانی رسانه ، زهره قربانی خبرنگار ، نسیم زارع ، نسیم زارع حسابداری ، نسیم زارع امور مالی
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
7
3
مطالب بسیار خوبی بود و جا دارد مدیران برای رعایت عدالت آموزشی به جد جلوی این گونه از تقلبات رابگیرند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
11
6
ا.ح75
تقلب کردن با خوردن مال یتیم اختلاس کردن تفاوت زیادی ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین