پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۸۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳
در اصل 30 قانون اساسی که به آموزش و پرورش مربوط می شود آمده: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

شعارسال: با این وجود واقعا تا به امروز 12 دولتی که برسر کار آمدند توانسته اند اصل 30 قانون اساسی را به درستی رعایت کنند؟

زمانی که به وضعیت آموزشی کشور نگاهی می اندازیم متوجه می شویم این امر محقق نشده است، در راستای این موضوع نظر دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر آموزش و پرورش و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را پرسیدیم.

مکلف کردن دولت به حمایت از آموزش و پرورش

میرحمایت میرزاده دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید:اصل 30 قانون اساسی دولت را به حمایت از آموزش و پرورش مکلف کرده است، اما دولت در دوره های مختلف در پیشبرد این امر موفق نبوده است.

برخی از مدارس غیر انتفاعی در ساختمان منازل مسکونی فعالیت می کنند


دکتر رضوان حکیم زاده می گوید: مدارس غیر دولتی براساس غربالگری و جداسازی و پشتوانه مالی والدین دانش آموزان را ثبت نام می کنند و به دلیل حمایت مالی والدین عملکرد خوبی را از خود نشان می دهند.

وی ادامه می دهد: مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت های بسیاری دارند، مقایسه این دو امکان پذیر نیست و فعالیت هر کدام براساس شرایط و امکانات موجود تعریف شده است.

حکیم زاده با اشاره به اینکه مدیران و معلمان مدارس دولتی دانش آموزان را براساس معدل بالا و پایگاه اقتصادی اجتماعی مناسب والدین ثبت نام نمی کنند می گوید: بنابراین با شرایط موجود مدارس دولتی، همه دانش آموزان را بدون جداسازی تحت پوشش قرار می دهند که این امر یک دستاورد بزرگ است.


معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید می کند: تیم مدیریتی مدارس دولتی با توجه به جمعیت زیاد دانش آموزان و قرار گرفتن این مدارس در مکان های مختلف از جمله مناطق محروم و حاشیه شهرها برای ارتقاء دانش دانش آموزان تلاش می کنند و دستاوردهای مدارس غیر دولتی بیشتر به امکانات بهتر و ورودی های گزینش شده برمی گردد؛ اگر مدارس دولتی چنین شرایطی داشتند چه بسا عملکردشان از مدارس به اصطلاح برند بهتر می شد.

دکتر حکیم زاده می گوید: با این وجود استانداردهای فضاهای مطلوب آموزشی در برخی از مدارس غیرانتفاعی رعایت نمی شود و برخی از مدارس در ساختمان منازل مسکونی فعالیت می کنند و ممکن است در بخش دولتی به دلیل محدودیت منابع و کمبود امکانات و تراکم بالا مشکل فضا وجود داشته باشد، اما اگر بخش خصوصی خواهان سرمایه گذاری در حوزه آموزش است؛ باید مکلف به ایجاد یک فضای مناسب و استاندارد باشد و حمایت از حقوق مشتری ایجاب می کند به این مهم توجه بیشتری شود.

10 درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی درس می خوانند

در همین رابطه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی علیرضا سلیمی می گوید: دولت به دنبال گسترش مدارس غیرانتفاعی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چند درصد از دانش آموزان کشور در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند می گوید: از مجموع 13/5 میلیون دانش آموز در کشور، حدود 10 درصد آنها در مدارس غیر دولتی درس می خوانند.

سلیمی تاکید می کند: به دلیل این که مدارس دولتی از لحاظ مالی در مضیقه هستند دولت برای جبران این خلاء قصد توسعه مدارس غیردولتی را دارد تا به این بهانه بتواند هزینه های جاری را از جیب مردم برداشت کند.

تمایل خانواده ها به ثبت نام در مدارس غیر دولتی

بسیاری از خانواده هایی که از لحاظ اقتصادی در سطح متوسط هستند و نسبت به این موضوع اعتراض دارند چراکه مدارس دولتی هرچند که از لحاظ نیروی انسانی بسیار عالی هستند اما از لحاظ فضای آموزشی ، امکانات و تجهیزات در شرایط بدی به سر می برند، این امر سبب شده تا فرزندان خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند.

اما این را نباید از نظر دور داشت که هزینه مدارس در مقاطع مختلف متغیر است و هر خانواده ای قادر به پرداخت شهریه تعیین شده از سوی مدرسه غیر انتفاعی نیست.


این در حالی است که متولیان آموزش و پرورش و نمایندگان مردم در مجلس نسبت به گسترش و توسعه مدارس غیر دولتی اعتراض دارند؛ اما بدلیل پایین بودن سرانه مدارس دولتی و پایین بودن بودجه آموزش و پرورش، پدیده مدرسه داری شکل گرفته است.

هرچند بیشتر مدارس غیر دولتی از لحاظ امکانات و تجهیزات در سطح خوبی قرار دارند اما از لحاظ نیروی انسانی و معلم نسبت به مدارس دولتی بسار ضعیف هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ، تاریخ انتشار : 11 تیر 1397، کد خبر: 959753 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
ا.ف75
این خود تلویحا بدین معناست که دولت دارد اموزش را به سمت پولی شدن می برد همان مسیری که در دانشگاه با خیزش عظیم دانشجو ها با مخالفت روبرو شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
باید مدارس غیر انتفاعی از جامعه حذف و تمامی مدارس به صورت دولتی فعالیت کنند تا این همه نبود عدالت اموزشی از بین برود
ا.ف75÷
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین