پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۳
معاون حمل‌ونقل و نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست خبری به تشریح اقدامات و پیگیری‌های مطالبات رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای پرداختند.

شعارسال: صبح روز یکشنبه نشست خبری فرامرز مداح و داریوش امانی اعضای هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با موضوع تشریح اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده برای پاسخ‌گویی به مطالبات رانندگان بخش حمل‌‌ونقل جاده‌ای در ساختمان راهبران این سازمان برگزار شد.

فرامرز مداح نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ابتدای این نشست گفت: مطالبات رانندگان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که مجلس شورای اسلامی باید برای رفع پاره‌ای از مشکلات رانندگان اقداماتی را انجام دهد. به‌خصوص سخت و زیان‌آور بودن حرفه رانندگی خودرو سنگین با توجه به محدودیت‌های زمانی قابل‌استفاده نیست.

او گفت: باید قانون خاصی برای رانندگان نوشته شود یا اینکه ذیل قانون فعلی چند تبصره اضافه شود تا برای رانندگان قابل‌استفاده باشد.

مداح با بیان اینکه می‌توان مطالبات از دستگاه‌های دولتی را به دو دسته تقسیم کرد، گفت: در بخش دستگاه‌های دولتی غیر از وزارت راه و شهرسازی. مطالبات رانندگانت به وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد که رانندگان در بخش اول به دنبال تسهیل شرایط برای بیمه خود و پیگیری مباحث مربوط به ایجاد اصناف هستند.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز انتظار می‌رود، که پاسخگوی نیاز رانندگان به لوازم‌یدکی، روغن و لاستیک باشد.

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری با اشاره به مطالبات مربوط به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: سازمان کارگروهی متشکل از نمایندگان اصناف شامل رانندگان بخش بار و مسافر و نمایندگان سازمان را تشکیل داد که تاکنون ۶ جلسه برگزارشده است.

او گفت: در این جلسات شکایت مربوط به پایانه‌های حمل‌ونقل کالا مبنی بر برقرار نبودن عدالت در صدور بارنامه مطرح شد که پس از بحث و بررسی تعاریفی برای کامیون‌های ملکی در نظر گرفته و مشخص شد که کامیون ملکی شش‌دانگ و دارای بغل نویسی باشند تا بتوانند از مزایای ملکی بودن استفاده کنند.

مداح گفت: در این جلسات مطالبات مربوط به بیمه تأمین اجتماعی رانندگان بخش بار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان کانون شرکت‌های حمل‌ونقل کالا قبول کرد که مسئولیت بیمه تکمیلی را بر عهده بگیرند.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: که هم‌اکنون در حال انتخاب شرکت‌ بیمه هستیم و سطح خدماتی که باید بیمه مدنظر قرار دهد تهیه و افرادی که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند مشخص شده‌اند.

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه بسترسازی برای ثبت انتقادات و پیشنهادات رانندگان افزود: یک سامانه‌ پیامکی ایجاد شده است که تاکنون ۵هزار پیامک دریافت شده است.

او با توجه به علاقه‌مندی رانندگان برای بیان شفاهی اعتراضات گفت: رانندگان در سامانه تلفنی ۱۴۱ زین پس با فشردن دکمه شماره ۵ می‌توانند شکایات و انتقادات خود را مطرح کنند و تاکنون ۶۵۰ شکایت شفاهی ثبت شده است. همچنین در سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ می‌توانند اگر تصویری از بارنامه یا هر مشکل دیگری هست بارگذاری شود.

مداح افزود: اگر فردی می‌خواهد به‌عنوان ناشناس انتقاد یا پیشنهادی داشته باشد می‌تواند از طریق صندوق پستی ۳۷۷۳-۱۴۱۵۵اقدام کنند.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نتایج بررسی نرخ حمل بر اساس تن کیلومتر، گفت: از نمایندگان اصناف درخواست شد تا نمایندگان مرتبط با موضوع را به کارگروه معرفی کنند. ازاین‌رو یک شرکت و یک فرد به کارگروه معرفی‌شده است. در جلسات اول بر روی روال کار و در جلسه دوم پارامترهای تن کیلومتر تعیین شده است و جلسات بعدی فردا ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به موضوعات مرتبط با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی افزود: در خصوص بررسی‌ تعرفه‌های حمل‌ونقل فراورده‌های نفتی نیز کارگروهی بنا به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری به ریاست سازمان برنامه‌وبودجه با عضویت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تشکیل شده است که علی‌رغم ارائه آنالیز قیمت و ضرورت افزایش نرخ محمولات مذکور تاکنون این امر محقق نشده است.

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری در خصوص تشدید برخوردها با متخلفان گفت: به کلیه استان‌ها ابلاغ شده از طریق کمیسیون ماده ۱۲ کارگروه‌های ویژ‌ه‌ای در محل بارگیری‌ها دایر و احکام صادر شود. در این راستا ۴ بازرس ویژه تعیین شده است تا بر عملکرد کمیسیون‌های ماده ۱۲ در استان‌ها نظارت کنند.

مداح با بیان اینکه «بحث توزیع سوخت بر اساس پیمایش جزو مطالبات عمده رانندگان نیست.» گفت: دو گروه از رانندگان ممکن است با کمبود سوخت مواجه شوند. اول گروهی که در درون و بیرون شهر فعالیت دارند. گروه دوم نیز رانندگانی که بارنامه دریافت نمی‌کنند.بر همین اساس امیدواریم وزارت کشور حوزه حمل بار در زمینه درون‌شهری را پیگیری کند.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: البته تعداد بسیار کمی از کامیون‌ها نیز وجود دارند که مصرف بسیار بالایی دارند و به دلیل مصرف بالا دچار مشکل می‌شود اما ارزانی خودرو و مصرف سوخت بالا در این زمینه یکدیگر را پوشش می‌دهند.

داریوش امانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: عمده مطالبات رانندگان بحث تامین قطعات لوازم یدکی و لاستیک همچنین افزایش کرایه حمل کالا بود. بر اساس مصوبه سال ۱۳۶۹ شورای اقتصاد قیمت توافقی بود اما بعد از هدف‌مندی یارانه‌ها این مساله از اختیارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای بیرون آمد و نرخ گذاری از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می شد. اما مجدد با ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری نرخ گذاری توافقی به روال توافقی برگشت.

او افزود: دولت در سال ۸۰ بعد از هدف‌مندی یارانه مکلف شد ۵۰ درصد بیمه رانندگان را پرداخت کند که بعضا این اتفاق رخ نداد و سازمان تامین اجتماعی با کمبود نقدینگی مواجه شد و چند شهرستان بیمه رانندگان را به مدت دو روز بدون یارانه محاسبه کردند که این اقدام اعتراض رانندگان را تشدید کرد.

معاون حمل‌ونقل سازمان گفت: اتفاقات خوبی در خصوص بیمه رانندگان رخ داده است به طوری که پرداخت یارانه ۵۰ درصدی طبق روال قبل در حال پرداخت است و ضریب بازنشستگی از ۱.۳ به ۱.۵ افزایش یافته است. همچنین کارگروه ویژه ای در سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده است که مساله سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی را بررسی می‌کند تا در صورت دستیابی به نتایج به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

امانی با اشاره به برگزاری جلسه همفکری وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان اصناف گفت: دستور وزیر راه و شهرسازی تشکیل کارگروه ویژه ای برای رسیدگی به مطالبات رانندگان بود که این کارگروه به ریاست مهندس مداح برگزار و مطالبات دسته بندی شد.

معاون حمل‌ونقل سازمان افزود: البته بسیاری از مواردی که هم اکنون در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد پس از اعتراضات رانندگان مورد پیگیری قرار نگرفته است بلکه طی سال‌ها بحث و بررسی در دستور کار سازمان قرار گرفته است. به طور مثال افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل از سال گذشته در دست اقدام قرار داشت که پس از ابلاغ مضوبه معاون اول رئیس جمهوری در تمامی مسیر‌ها اعمال شد.

او از ایجاد قابلیت ارسال پیامک حاوی اطلاعات دقیق بار و کرایه به راننده طی ۲۰ روز آینده خبر داد و گفت: هم اکنون اطلاعات کلی در اختیار راننده قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه یکسری عوارض قانونی از بارنامه کسر می‌شود، باید مشخص شود تا محل اختلاف راننده و شرکت نباشد و میزان خالص دریافتی به راننده اعلام شود.

او درباره ساز و کار موجود برای دریافت لاستیک با ارز دولتی گفت: در وازرت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان این مساله مطرح شد و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان متولی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی خود را برای قرار دادن غرفه رایگان در پایانه‌های بار و مسافر جهت عرضه لاستیک بدون واسطه اعلام کرد. امیدواریم این پیشنهاد عملیاتی شود تا لاستیک با نرخ ارز مصوب و بدون واسطه در اختیار رانندگان قرار گیرد.

ارسال پیامک حاوی اطلاعات بار و کرایه به راننده طی ۲۰ روز آینده

امانی با اشاره به افزایش قیمت ۲۰ درصدی بر حمل بار از اواخر اردیبهشت گفت: قبل از شروع اعتراضات رانندگان نسبت به افزایش قیمت کرایه حمل بار اقدام کرده بودیم و جزئیات افزایش قیمت برای مسیرهای مختلف در سطح کشور به استان‌ها ابلاغ شده است برای مثال قیمت کرایه بار در مسیر تهران – قم ۱۵ درصد، در مسیرتهران- قزوین ۲۲ درصد، در تهران – تبریز ۱۵ درصد، تهران - مشهد ۱۵ درصد، تهران – بیرجند ۱۹ درصد، تهران – شیراز ۱۹ درصد، تهران-کرمان ۲۰ درصد، تهران-رشت ۲۶ درصد، تهران- ارومیه ۱۵ درصد،‌ تهران – زاهدان ۱۹ درصد، تهران – یزد ۲۳ درصد، تهران – بندرعباس ۲۰ درصد، تهران – بوشهر ۲۴ درصد،‌قم-خوزستان ۱۶ درصد و اصفهان– اهواز ۲۴ درصد افزایش داشته است.

معاون حمل‌ونقل سازمان تاکید کرد: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی کرایه ها، اخذ کمیسیون غیرقانونی و بیشتر توسط شرکت های حمل و نقل از رانندگان خط قرمز این سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: عرضه و تقاضا برای حمل بار در ناوگان حمل و نقل جاده ای نامتعادل رشد کرده و این سبب بروز مشکلات زیادی برای رانندگان و کامیونداران شده است. به طوری که در ۱۰ سال گذشته میزان جابجایی بار کشور ۴۰ درصد و تعداد ناوگان ۱۰۰ درصد افزایش داشته که تعادل در تقاضا و عرضه جابجایی بار را به هم زده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شبکه خبر، تاریخ انتشار: 10تیر1397، کدخبر: 606004: www.irinn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین