پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۴۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۹
برخی از متخصصان حوزه مهندسی معتقدند که سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نهاد تخصصی هیچ ‌گاه مخالفتی با تراکم‌فروشی به عنوان یک جریان شهربرانداز نداشته و بخش‌نامه‌ای هم در این خصوص صادر نکرده است. در حقیقت مدیریت شهری از تراکم‌فروشی درآمد مناسبی دارد و جزعی از آن هم با عنوان 5درصد حق نظارت، به سازمان نظام مهندسی ساختمان تعلق می‌گیرد؛ اما از سوی دیگر شهرداری بار مسئولیت فنی را از دوش خودش برداشته است.
شعارسال: برخی کارشناسان شهری بر این باور هستند که تراکم‌فروشی بی‌رویه در شهر تهران، پایتخت را در بین انبوهی از ساختمان‌های بلندمرتبه محاصره و عملا زندگی را برای شهروندان مختل کرده است. این در حالیست که در تمام دنیا بلندمرتبه‌سازی تک کاربری منسوخ شده. اما نبود درآمد پایدار در شهرداری، بهترین توجیه مدیران شهری برای تراکم‌فروشی است. در این میان سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان نهادی تخصصی نقش به‌سزایی در اجرا صحیح قواعد و قوانین شهرسازی دارد که ظاهرا در طی سال‌های اخیر این نقش به دست فراموشی سپرده شده است.

تنظیم امور تخصصی نظام مهندسی بر اساس قطب‌نما سیاسی

محسن بهرام‌غفاری، نویسنده پیش‌نویس قانون نظام مهندسی ساختمان در گفت‌وگو با اسکان نيوز با اشاره به مسئولیت مدیریتش در ادوار مختلف در هیات رئیسه و هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار کرد: از زمان کرباسچی، شهردار وقت تهران، همیشه به موضوع تراکم فروشی بیشترین انتقاد را داشته، اما سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نهاد تخصصی همراهی لازم را نمی‌کرد و مخالفت جدیی با این جریان شهر بادده که در واقع توحشی بود در لباس تمدن، نداشته و بیانیه‌‌‌ای هم در این خصوص صادر نکرده است. حتی هیات رئیسه گروه تخصصی شهرسازی سازمان نیز در این زمینه فعال نبود.

بهرام‌غفاری با انتقاد از این‌که پس از تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همیشه در راس کل سازمان اشخاص سیاسی بوده‌اند و امور تخصصی را براساس قطب‌نما سیاسی تنظیم می‌کردند، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان همواره در برابر این ویرانگری تاریخی شهرها مماشات و سکوت کرده که این ویرانگری تا 50 سال دیگر هم قابل مرمت و اصلاح نیست.

به گفته نویسنده پیش‌نویس قانون نظام مهندسی ساختمان، بحث تراکم‌فروشی از تهران و در سال 69 شروع شد که درآن زمان سازمان نظام مهندسی ساختمان شکل نگرفته بود. این سازمان در آن سال‌ها در آستانه شکل‌گیری بود و سال 72 یا 73 نظم واقعی را پیدا کرد اما هیچ‌وقت ندای مخالفت و مقاومت در برابر سیاست‌های مخرب شهرسازی از ناحیه این سازمان به طور جدی شنیده نشد و با این تراکم‌فروشی، تغییر کاربری فروشی، حق شهروندی فروشی بی‌انتها مخالفتی نکرده است.

وی با اشاره به بند 9 ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تصریح کرد: هدف از تدوین این قانون، اجرا یک سلسله اموراز جمله الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی و حفظ طرح‌های جامع و تفصیلی است اما هرگز به این مهم توجه درخور نشد، گو این‌که هیچ شهرداری در تهران و کلانشهرها به خواست متخصصان توجهی نمی‌کرده و نمی‌کند اما سازمان نظام مهندسی هم هیچ وقت با صدای بلند به مردم نگفت که این روند نابودسازی شهر پایانی بدخیم خواهد داشت و از مردم برای جلوگیری از خودسری شهرداری‌ها استمداد نطلبید.

مقررات ملی ساختمان ایران با نرم‌های جهانی فاصله بسیار زیادی دارد

در همین رابطه حمید عرفانیان‌جم، کارشناس معماری تراکم‌فروشی را محل درآمد سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و گفت: طبیعی است که این سازمان تخصصی مخالفتی با تراکم‌فروشی نداشته باشد. 22 سال از شکل‌گیری سازمان نظام مهندسی می‌گذرد، اما تا به امروز یک بیانیه تخصصی در حوزه ساختمان صادر نکرده است.

عرفانیان‌جم ضمن اشاره به دریافت 5درصد حق نظارت مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: تمام سود سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در ساخت‌وسازهای بزرگ است. در نیتجه هرچقدر که تراکم فروخته می‌شد، این سازمان‌ استقبال بیشتری می‌کرد.

این کارشناس معماری با انتقاد از این‌که مقررات ملی ساختمان ایران با نرم‌های جهانی فاصله بسیار زیادی دارد، تاکید کرد: مقررات ملی ساختمان به راحتی می‌تواند با تراکم‌فروشی مقابله کند؛ به عنوان مثال باید دید که سیستم آتش‌نشانی شهر تا چند طبقه ساختمان را پوشش می‌دهد یا گودبرداری تا چند متر زیر زمین باید انجام شود؟

وی با اشاره به این‌که شهرداری با تراکم‌فروشی درآمدزایی می‌کند و سازمان نظام مهندسی هم مخالفتی با آن ندارد، گفت: نهایت مخالفت سازمان، ارائه اصلاحیه برروی نقشه‌های ساختمانی است. ضمن آن‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان بر خلاف شهرداری مرجعیت ندارد و در نتیجه نمی‌تواند از تراکم‌فروشی ممانعتی به عمل آورد.

عرفانیان‌جم همچنین خاطرنشان ساخت: اصل فروش تراکم را شهرداری دریافت می‌کند و جزعی از آن هم با عنوان 5درصد حق نظارت، به سازمان نظام مهندسی ساختمان تعلق می‌گیرد؛ در عین حال شهرداری بار مسئولیت فنی را از دوش خودش برداشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 10 تیر 1397 ، کدخبر: 11876 ، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین