پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۳۸۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
عدم سیاستگذاری‌ درست مسئولان این بار سایه سنگین خود را بر صنعت دامپروری گسترانیده است امری که به دلیل عدم صرفه اقتصادی سبب پایان روزهای خوش بزرگ‌ترین قطب دامپروری استان تهران شده و یکی پس از دیگری یا تعطیل می‌شوند یا با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند.

شعار سال: ایران ظرفیت بالایی در تولیدات دامی دارد، به گونه‌ای که علاوه بر اینکه می‌توان نیاز داخلی را برطرف کرد در بحث صادرات نیز می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، اما همه این‌ها در صورتی امکان‌پذیر است که مسئولان مدیریت صحیحی در تولیدات نهاده‌های دامی، مدیریت توزیع و خرید محصولات و همچنین حمایت از دامداران داشته باشند، که متأسفانه امروز با ضعف در هر کدام از این موارد دامداران با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند تا جایی که تعداد زیادی از دامداری‌های شهرستان ورامین که در واقع قطب دامپروری استان تهران محسوب می‌شود یا مجبور به تعطیلی واحد خود شده‌اند و یا با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند.

با توجه به اهمیت موضوع با تعدادی از مسئولان و دامداران به گفت‌و‌گو پرداختیم تا ابعاد این مسئله برای ما روشن شود.

"واردات بی‌رویه گوشت"، دامداران را به خاک سیاه نشانده است

سید حسین نقوی حسینی در رابطه با مشکلات دامداران اظهار داشت: شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک از قطب‌های دامپروری استان تهران محسوب می‌شوند، به طوری که ما در تولید گوشت قرمز، تخم مرغ و مرغ در استان تهران رتبه داریم و حدود 40 درصد مردم منطقه ما هم رزق و روزی خود را از ناحیه کشاورزی و دامپروری به دست می‌آورند.

وی بیان کرد: اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم سیاست‌گذاری‌های دقیق و درست در تهیه نهاده‌های دامی و خرید گوساله لاغر و کوچک برای پرورش و شرایط فروش آن‌ها در بازار دامداران ما بلاتکلیف مانده‌اند، به همین دلیل هم برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد، از این‌رو دامداران با توجه به مالیات‌های سنگین، هزینه‌های آب و برق و نهاده‌های دامی هر چه چرتکه می‌اندازند می‌بینند که برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد، یکی پس از دیگری یا تعطیل می‌شود یا از تعداد رأس دامی که باید داشته باشند کم می‌کنند.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس افزود: مدتی قبل با اتحادیه دامداران شهرستان نشست داشتیم که آن‌ها اعلام آمادگی کردند گوشت سالانه تهران را تأمین کنند مشروط بر اینکه استانداری با آن‌ها قرارداد ببندد و بگوید ما سالانه این مقدار گوشت را از شما برای شهر تهران خریداری می‌کنیم، آن‌ها خرید تضمین‌شده می‌خواستند نه اینکه فردا بروند و از برزیل گوشت بیاورند و ما را به خاک سیاه بنشانند؛ ولی با وجود اعلام موافقت، چنین قراردادی بسته نشد.

کوتاهی‌ در "مدیریت عرضه و تقاضا" سبب بلاتکلیفی دامداران شده است

نقوی تصریح کرد: به دلیل همین کوتاهی‌ها در مدیریت عرضه و تقاضا امروز می‌بینید که گوشت قیمت نوسانی شدیدی دارد و تا 70 هزار تومان هم می‌رسد و از سوی دیگر این افزایش قیمت به دست دامدار نمی‌رسد و دلال‌ها هستند که از افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند، این حق با دامدارهاست و اکنون آن‌ها بلاتکلیف هستند، دامداران می‌توانند میزان تأمین گوشت را مشخص کنند، به شرط آن‌که جلوی واردات بی‌رویه و بدون محاسبه از گوشت گرفته شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: واردات بی رویه کمر تولیدکننده را می‌شکند ولی حداقل امسال که سال حمایت از کالای ایرانی است و تولیدات دامی هم کالای مورد استفاده همه مردم ایران است امیدواریم دولت وارد کار شود و سیاست‌گذاری کند و به دامداران امنیت بدهد و از آن‌ها حمایت کند و نهاده‌های دامی را تأمین کند تا ما بتوانیم از تولید داخلی استفاده کنیم و لااقل گوشت خارجی مصرف نکنیم.

قاچاق دام؛ عامل افزایش قیمت گوشت

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفند تهران نیز با اشاره به ظرفیت بزرگ شهرستان ورامین در تهیه گوشت گاوی اظهار داشت: متأسفانه با وجود این ظرفیت عظیم، دام آن شبانه به صورت قاچاق به دیگر کشورها صادر می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط ارزی، کشورهای دیگر با پیشنهاد قیمت بالا سبب تخلیه بازارهای داخلی از دام می‌شوند، و در واقع این افزایش قیمت به نسبت بازارهای داخلی سبب ایجاد انگیزه برای برخی افراد می‌شود که دام را به صورت قاچاق از کشور خارج کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفند تهران سپس افزود: تنها راه مقابله با چنین جریانی همان طور که رئیس جهاد کشاورزی نیز اخیراً اعلام کرده‌اند جلوگیری از قاچاق دام است که نه تنها سد راه سوءاستفاده‌کنندگان می‌شود از افزایش بی‌رویه قیمت گوشت در داخل کشور هم جلوگیری می‌شود.

واحدهای دامی ورامین رصد می‌شود

اما کریم ذوالفقاری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکلات دامداران و بازگشت روزهای اوج فعالیت آن‌ها با اشاره به ظرفیت ورامین در زمینه تولید گوشت اظهار داشت: تمام واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل شناسایی شده و در بخش کشاورزی کمتر از 10 درصد واحدها تعطیل هستند که امید است این تعداد واحدها نیز دوباره به فعالیت خود بازگردند.

وی در مورد رفع مشکلات واحدهای تولیدی دام گفت: به تک تک واحدهای دامی ورود می‌کنیم و جلسات اختصاصی برگزار می‌کنیم تا از ظرفیت ورامین و شهرستان‌های اطراف به خوبی استفاده شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 11 تیر 97، کد مطلب: 1765075، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین