پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان یک مثال گفت: داروی بی حسی دندان در ایران تا میزان دو برابر مصرف داخل کشور تولید می شود که به افغانستان و عراق هم صادر می شود اما یک نفر با ارز و رانت دولتی همین دارو را از کشور کلمبیا وارد کشور کرده است.

شعارسال: نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص چرایی عدم انتشار لیست واردکنندگان خودرو و دارو توسط دولت اظهار داشت: شفاف سازی همیشه بهتر از عدم شفافیت بوده و هیچ توجیهی برای عدم انتشار لیست واردات خودرو و دارو وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: اگر قرار است لیست واردات خودرو و دارو در اختیار مردم قرار نگیرد حداقل باید مسئولان نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت و سازمان اطلاعات، مجلس و ... به لیست دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات خودرو و دارو دسترسی داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید مشخص شود کدام شرکت چقدر پول گرفته و چه چیزهایی وارد کرده است گفت: لیست واردات دارو را بررسی کرده ایم و متاسفانه مشخص شده است که بیشتر اقلام دارویی که وارد شده اند به بالاترین کیفیت در کشور تولید می شود. واردات دارو قیمت تمام شده دارو را بیشتر کرده و این افزلیش قیمت از جیب بیماران پرداخت می شود.

قاضی پور با بیان اینکه در برخی موارد بیماران تا 30برابر قیمت واقعی یک دارو را پرداخت می کنند، افزود: بارها نسبت به واردات دارو تذکر داده بودیم که با لابی گری دولتمردان به نتیجه نرسید. اگر لیست وارد کنندگان دارو و خودرو منتشر شود آبروی دولت می رود چرا که پشت پرده واردات این دو قلم کالا رانت دولت به نزدیکانشان است.

وی همچنین گفت: واردات بیشترین دارو در دست تعداد معدودی از افراد است که نمونه داخلی آن در ایران بوده و حتی قیمت نوع وارداتی آن تا 13برابر قیمت جهانی در ایران به بیماران فروخته می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان یک مثال گفت: داروی بی حسی دندان در ایران تا میزان دو برابر مصرف داخل کشور تولید می شود که به افغانستان و عراق هم صادر می شود اما یک نفر با ارز و رانت دولتی همین دارو را از کشور کلمبیا وارد کشور کرده است.

قاضی پور گریزی به واردات بیل و کلنگ در ماه های گذشته زد و گفت: برای واردات این کالاهای غیر ضروری میلیاردها دلار ارز از کشور خارج شده است که اکنون با بحران ارزی مواجه شدیم این در حالی است که ارز را باید صرفا برای واردات مواد اولیه کارخانجات و داروهایی که در ایران تولید نمی شود از کشور خارج کنیم

وی با بیان اینکه اگر میزان تخصیص ارز مدیریت می شد باید خزانه کشور پر از دلار می شد عنوان کرد: ما در حال حاضر مشکل ارز نداریم و از تحریم های آمریکا هراسی نداریم و امروز هم مانند 40سال گذشته از ناحیه منافقین داخلی و منفعت طلبان آسیب هایی متوجه کشور شده و این افراد جنگ اقتصادی با کشور را به راه انداخته اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان اینکه جنگ اقصادی با جنگ نظامی بسیار متفاوت است اظهار داشت: شرکت خودروسازی در لیست وجود دارد که ارز دولتی گرفته اما به جای قطعات خودرو قهوه ساز وارد کرده است. باید به این تخلفات به صورت جدی رسیدگی شود.

قاضی پور در ادامه افزود: در حالی که ما در کشور مازاد تولید لوبیا چیتی و قرمز داریم مبالغ زیادی ارز دولتی تحویل گرفته شده و این محصول را وارد کرده اند. انتظار ما این است که دولت به واردکنندگان کالاهای داخلی ارز ندهد و تنها ارزی که از کشور خارج می شود برای محصولاتی باشد که در ایران تولید نمی شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: روز گذشته باتری سازان به مجلس آمدند و نسبت به واردات باتری اعتراض داشتند بعد از بررسی مشخص شد که در حالی که انواع باتری در ایران تولید می شود به واردات باتری اولویت دوم داده اند که با بررسی بیشتر مشخص شد فرزند یکی از نزدیکان دولتی‌ها با دریافت ارز دولتی به دنبال واردات باتری است که همان موقع با وزیر صنعت تماس گرفتیم و او قول داد جلوی واردات باتری را بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: در مورد واردات دارو باید قاضی زاده هاشمی با ملت شفاف باشد و طرح نظام سلامت به شکل ناصحیح اجرا شد و مشکلات زیادی را برای دولت و ملت اجرا کرد به طوری که حتی متخصصان هم نسبت به این مساله شاکی هستند چرا که کارانه ها به صورت غیر عادلانه برای چشم پزشکان افزایش یافته اما معوقات بقیه متخصصان بیش از یک سال است که پرداخت نشده است.

قاضی پور در پایان تصریح کرد: واردات دارو باید شفاف باشد و کسانی که از بدنه وزارت بهداشت با استفاده از ارز دولتی دارویی را وارد کرده اند که در داخل تولید می شوند باید به مردم معرفی شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 12تیر1397 ، کدخبر: 1381474،www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین