پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۷۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
فرماندار دشتی با تاکید بر مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز گفت: با مسدود شدن ۳۵ مورد انتقال آب به اراضی خارج از آبخور اولیه پروانه چاه در دشتی یک‌میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد

شعارسال:فرماندار دشتی با تاکید بر مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز گفت: با مسدود شدن ۳۵ مورد انتقال آب به اراضی خارج از آبخور اولیه پروانه چاه در دشتی یک‌میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

عبدالله نادری صبح امروز در جلسه شورای حفاظت شهرستان دشتی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات انسان در آینده را مشکل آب دانست و با تاکید بر جلوگیری آب از بهره‌برداری غیرمجاز آب در این شهرستان اظهار داشت: شورای منابع آب قانونی است و وظیفه آن مدیریت میزان آب برداشتی است.

فرماندار شهرستان دشتی با اشاره به این‌که طبق قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مسئول حفاظت و مدیریت بهینه منابع آب است تأکید کرد: آب‌های زیرزمینی که جزء منابع استراتژیک دشتی است، در معرض آسیب‌های جدی قرارداد و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایری چندین ساله به‌سادگی جبران‌پذیر نیست و اگر جلوگیری نشود کشاورزی و منابع زیرزمین آسیب می‌بیند.

وی، یکی از وظایف شورای حفاظت آب شهرستان دشتی را اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دانست و تاکید کرد:همه نهادهای دولتی و دستگاه‌های اجرایی موظف به همیاری و همکاری در زمینه نجات آب زیرزمینی هستند که خوشبختانه در سال گذشته در این زمینه همکاری مسئولان دشتی با اداره منابع آب خوب و قابل‌تقدیر است.

وی با تاکید بر مشارکت معتمدان محلی و دهیاران در حفاظت منابع آب تصریح کرد: از ظرفیت معتمدین محلی، دهیاران و اعضاء شورای اسلامی روستاها که نزدیک‌ترین رابط بین دولت و توده مردم هستند باید در امر حفاظت از منابع آب شهرستان دشتی بیشتر استفاده شود.

نادری هماهنگی بین بخشی را مورد تأکید قرارداد و بیان کرد: از جهادکشاورزی درخواست می‌شود که برای اجرای الگوی نوع کشت، میزان زیر کشت و اراضی کشاورزی که تعریف‌شده برنامه عملیاتی ارائه و منابع آب پیگیری کند.

فرماندار دشتی، کشت بی‌رویه هندوانه را سبب ضرر به کشاورز، منابع ملی و مردم دانست و افزود: برای تولید هر یک کیلوگرم هندوانه باید بیش از 300 لیتر آب مصرف شود که کشت هندوانه در وضعیت بحران آب، تنش آبی شهرستان دشتی را تشدید می‌کند.

نادری بابیان این‌که فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه آگاهی بخشی به مردم برای مهار و مدیریت بحران آب را مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: باید کشت‌های دیگری جایگزین هندوانه شود و باوجود کشت مازاد گوجه‌فرنگی در سال‌های گذشته باز هم برخی کشاورزان اقدام به کشت گوجه‌فرنگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشت مازاد گوجه‌فرنگی سبب به هم خوردن تعادل بازار و در نهایت کاهش قیمت این محصول و ضرر کشاورزان می‌شود کتاکید کرد: باید با فرهنگ سازی کشت‌هایی که دارای توجیه و صرفه اقتصادی است جایگزین شود.

نادری بابیان این‌که در شهرستان دشتی برای سال زراعی جاری برابر الگوی ابلاغی کشت گوجه‌فرنگی 3 هزار 550 هکتار ‌ تعیین شده است بیان کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی گذشته 4 هزار و 518 هکتار بود که این رقم برای امسال 3 هزار و 550 هکتار در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر مشارکت همگانی برای جلوگیری از بحران کم‌آبی گفت: همه باید احساس مسئولیت کنند و اگر امروز فکری برای آب نشود در آینده با خطر جدی آب شرب مواجه می‌شویم.

فرماندار دشتی با قدردانی از جلوگیری خطوط غیر مجاز آب در دشتی تصریح کرد: از منابع آب دشتی در سال گذشته مجموعاً از 35 مورد انتقال آب به اراضی خارج از آبخور اولیه پروانه چاه در دشتی جلوگیری و سبب صرفه‌جویی به میزان یک‌میلیون مترمکعب آب شد.

نادری با تاکید بر برخورد قاطع با انتقال آب غیر مجاز افزود: از هم‌اکنون نسبت به افرادی که قصد انتقال آب‌ غیر مجاز دارند جلوگیری و با آن‌ها برخورد قاطع شود.

وی با تاکید بر توجه به جلوگیری از هدر رفت آبهای سطحی تصریح کرد: در راستای توسعه زیرساخت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری می‌توان با احداث سازه سنگ ملاتی از هدر رفت آب‌های سطحی جلوگیری و سبب مهار سیلاب و ذخیره‌سازی آب سفره‌های زیرزمینی و حفاظت از باغات می‌شود.

فرماندار دشتی از انتخاب دو روستای کشتو و کاردنه شهرستان دشتی به‌عنوان پایلوت اجرای طرح احداث سازه سنگ ملاتی خبرداد و بیان کرد: مهم‌ترین اهداف آن حفاظت از آب‌وخاک، کنترل سیلاب، تغذیه پایین‌دست و جلوگیری از خطرات احتمالی است.

نادری از عدم مشارکت مردم در طرح‌ها انتقاد کرد و افزود: امروز نیازمند روحیه جهادی است در حال حاضر بدون کار جهادی هیچ گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌شود باید فرهنگ مشارکت در مردم تقویت و با مشارکت مردم این کار صورت گیرد.

وی بابیان این‌که استان بوشهر نسبت به مشابه سال گذشته 70 درصد کاهش بارندگی داشته است افزود: جهاد کشاورزی در روستاهای کاردنه، کشتو و حناشور اقدام به احداث استخر کند تا از هدر رفت آب‌های منطقه جلوگیری و با اجرای آبیاری قطره‌ای در اختیار کشاورزان قرار دهند.

فرماندار دشتی بر لزوم صرفه‌جویی توسط ادارات این شهرستان تأکید و بیان کرد: ادارات شهرستان دشتی موظفند 20 درصد در مصرف آب و 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: بخش کشاورزی و حوزه الگوی کشت نیاز به جراحی دارد و اگر این کار صورت نگیرد در آینده دچار مشکل می‌شویم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار21 تیر 97، کد خبر: 1766663 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
ا.ف75
این صرفه جویی در برخی از استان ها نشون میده که سیاسا های ذخیره ابی خیلی خوب بوده! باید دست این مسئولین رو طلا گرفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین