پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
دوباره تابستان از راه رسید و بار دیگر آتش برای سوزاندن جنگل‌ها و البته دل دوستداران طبیعت منتظر لحظه‌ای غفلت شد تا با جرقه‌ای به جان این سرمایه‌های ملی کشورمان بیفتد. هر چند امسال جنگل‌های کشورمان در آغاز سال تنها با یک آتش‌سوزی بزرگ 100 هکتاری در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان مواجه شد و آتش‌سوزی‌های دیگر در نقاط جنگلی خیلی قابل توجه نبود و آمار نیز تأیید می‌کند که میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل بهار و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 70 درصدی روبه‌روبوده، اما اکنون با فرارسیدن فصل گرما مسئولان نسبت به افزایش احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها هشدار می‌دهند.

شعار سال: دوباره تابستان از راه رسید و بار دیگر آتش برای سوزاندن جنگل‌ها و البته دل دوستداران طبیعت منتظر لحظه‌ای غفلت شد تا با جرقه‌ای به جان این سرمایه‌های ملی کشورمان بیفتد. هر چند امسال جنگل‌های کشورمان در آغاز سال تنها با یک آتش‌سوزی بزرگ 100 هکتاری در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان مواجه شد و آتش‌سوزی‌های دیگر در نقاط جنگلی خیلی قابل توجه نبود و آمار نیز تأیید می‌کند که میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل بهار و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 70 درصدی روبه‌روبوده، اما اکنون با فرارسیدن فصل گرما مسئولان نسبت به افزایش احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها هشدار می‌دهند.

سرهنگ «قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: بررسی آماری آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور نشان می‌دهد در 3ماه نخست امسال 203 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی رخ داده که سطح آن حدود 400 هکتار بوده است. این درحالی است که در زمان مشابه سال 96 در مجموع 250 فقره آتش‌سوزی جنگلی داشتیم که سطح درگیر با آتش یکهزار و 500 هکتار بود و حاکی از کاهش 70 درصدی سطح آتش‌سوزی در بهار امسال است.

کاهش 60 درصدی سطح آتش‌سوزی جنگلی در سال 96

به‌گفته وی در طول سال 96 بالغ بر 8 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور درگیر آتش‌سوزی شده بود که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال 95 با کاهش 60 درصدی روبه‌رو بوده است.

وی با اشاره به اینکه فصل حریق در جنگل‌ها معمولاً در 4 ماه خرداد تا پایان شهریور است، نسبت به افزایش آتش‌سوزی در 3 ماه تابستان هشدار داد و خاطرنشان کرد: از آنجا که تقریباً تمام آتش‌سوزی‌های جنگلی به‌دلیل غفلت گردشگران، مسافران و دامداران در خاموش کردن آتش اتفاق می‌افتد اگر خود مردم مشارکت نکنند متأسفانه در فصل گرما باز باید شاهد از بین رفتن جنگل به‌عنوان سرمایه ملی باشیم.

سبزعلی تصریح کرد: هر چند خدا را شاکریم که بارش‌های مناسب بهاری را در اقصی نقاط کشور داشتیم، اما افزایش بارش و به تبع آن افزایش رطوبت، رشد بی‌رویه علف‌های هرز در فاصله درختان جنگلی را به‌دنبال داشت. طبیعی است که وقتی رویش پوشش گیاهی جنگل به این ترتیب زیاد شود با گرم شدن هوا، تنها یک جرقه برای به آتش کشیدن جنگل و به وجود آوردن یک فاجعه زیست محیطی کافی است.

وی فرهنگ سازی، تأمین تجهیزات کافی، هماهنگی با دستگاه‌های قضایی، آموزش جوامع محلی و پیش‌بینی قرق بان و دیده بان در 6 ماه اول سال را از جمله مهم‌ترین عوامل در کاهش سطح آتش‌سوزی در فصل بهار عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر، با آسیب شناسی 10 ساله‌ای که در مناطق جنگلی کشور صورت گرفته، نقاط بحرانی و مستعد آتش‌سوزی شناسایی شده که در این راستا در 14 نقطه از جنگل‌های کشور در حال حاضر پایگاه ثابت بالگرد برای کمک به اطفای حریق داریم و در نقاط دیگر نیز به محض بروز آتش‌سوزی و احساس لزوم با حضور بالگرد به اطفای هوایی حریق می‌پردازیم.

خشکسالی موجب شده بیشتر گونه‌های جنگلی زادآوری نداشته باشند

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به نکته‌ای اشاره کرد که می‌تواند زمینه نگرانی دوستداران منابع طبیعی کشور را فراهم کند. وی تصریح کرد: هرچند برای بروز آتش‌سوزی‌های عمدی در عرصه‌های جنگلی مجازات‌هایی در قانون پیش‌بینی شده، اما حقیقت این است که خسارت ناشی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها در شرایط فعلی خشکسالی به هیچ عنوان قابل جبران نیست، چرا که به‌دلیل کاهش رطوبت، منابع آب زیرزمینی و در مجموع تغییر اقلیم امکان زاد‌آوری گونه‌هایی مانند بلوط در استان‌هایی نظیر ایلام و کردستان وجود ندارد و این نشان دهنده عمق فاجعه آتش‌سوزی جنگل است. در کشور ما بالغ بر 16 میلیون هکتار اراضی جنگلی وجود دارد

که 2 میلیون هکتار آن دست کاشت و مابقی طبیعی است. از سوی دیگر، حدود 13 تا 15 درصد عرصه‌های جنگلی در شمال و مابقی در دیگر نقاط کشور از جمله زاگرس واقع است.

کاهش 99 درصدی آتش‌سوزی در ایلام

با وجود اینکه در سال گذشته استان‌های خوزستان و فارس بالاترین سهم آتش‌سوزی جنگلی را به خود اختصاص داده بودند، در استان ایلام شاهد کاهش 85 درصدی آتش‌سوزی در سال 96 و 99 درصدی در 3 ماه نخست امسال بودیم.

«رضا احمدی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده دیگر در استان شاهد آتش‌سوزی گسترده نیستیم و وسعت آتش در جنگل‌ها به یک هکتار هم نمی‌رسد.

وی عمده‌ترین عامل موفقیت استان ایلام در کنترل آتش‌سوزی منابع طبیعی خود را حضور پررنگ‌تر مردم در حفاظت از این عرصه‌ها اعلام کرد و افزود: در این راستا بحث پیشگیری، مقابله و آموزش گروه‌های هدف در اولویت قرار گرفته است.

به گفته احمدی، از ابتدای سال 96 دوستداران محیط زیست، دامداران، کشاورزان حاشیه جنگل‌ها، اعضای سازمان‌های مردم نهاد و نیروهای دولتی علاقه‌مند به‌صورت رایگان در دوره‌های تخصصی خاموش کردن آتش در جنگل‌ها که از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و با هماهنگی منابع طبیعی برپا می‌شود، شرکت می‌کنند. درهمین حال، با شناسایی 78نقطه بحرانی مستعد آتش‌سوزی، در این نقاط پایگاه ثابت اطفای حریق برپا شده که از این طریق زمان طلایی خاموش کردن آتش در این استان به کمتر از 20 دقیقه رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اما گلایه‌ای هم در خصوص کمبود اعتبار برای خرید تجهیزات اطفای حریق داشت و گفت: در شرایطی که امکان تجدید حیات در جنگل‌های زاگرسی به‌دلیل تداوم خشکسالی وجود ندارد باید به بحث حفاظت از جنگل‌ها بیش از پیش بها دهیم. در استان ایلام 2 هزار هکتار منابع ملی داریم که 700 هکتار آن جنگل است. گفتنی است که بیش از 90 درصد گونه‌های جنگلی استان ایلام درختان بلوط است.

نیم نگاه

بارش مناسب بهاری موجب رشد فزآینده پوشش گیاهی جنگل شده و آن را آماده آتش‌سوزی کرده است.

در طول سال 96 بالغ بر 8 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور درگیر آتش‌سوزی شده بود.

در شرایطی که امکان تجدید حیات در جنگل‌های زاگرسی به‌دلیل تداوم خشکسالی وجود ندارد باید به بحث حفاظت از جنگل‌ها بیش از پیش بها دهیم.

در 14 نقطه از جنگل‌های کشور در حال حاضر پایگاه ثابت بالگرد برای کمک به اطفای حریق وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: 472608، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین