پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
با گرم تر شدن هوا گزارش های مردمی از نزدیک شدن گونه های در معرض انقراض حیات وحش به روستاها و محل زندگی انسان حکایت دارد و گفته می شود ۸۰ درصد از حیات وحش کرمان در معرض خطر است.

شعار سال: استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور دارای جمعیت انسانی نسبتا کمی در مقایسه با وسعتش است به همین دلیل در این استان گونه های مختلف جانوری در طبیعت چهار فصل و به دور از انسانها زندگی می کنند که البته برخی از این گونه ها در معرض انقراض هستند که می توان به خرس سیاه آسیایی و خرس یقه سفید، پلنگ، یوز پلنگ، کراکل، گربه پالاس و عقاب طلایی و سوسمار دم تیغی، گوره خر و هوبره اشاره کرد همچنین این استان یکی از مهمترین قطب های گیاهی کشور محسوب می شود اما در سال جاری کرمان با ۷۰ درصد کاهش بارندگی مواجه شده است و عملا بخش اعظمی از آبشورهای طبیعی موجود در طبیعت به کلی خشک شده اند.

اکثر منابع آب سطحی در استان کرمان از جمله چشمه ها، رودخانه ها و باتلاقها و دریاچه های طبیعی خشک شده و یا آبگیری نشده اند

طبق اعلام مسئولان استان کرمان اکثر منابع آب سطحی در استان کرمان از جمله چشمه ها، رودخانه ها و باتلاقها و دریاچه های طبیعی خشک شده و یا آبگیری نشده اند از منابع محدود موجود از جمله قناتها نیز برای تامین آب شرب و کشاورزی و دامداری و صنعت استفاده بهینه می شود و در این میان کمتر کسی به فکر محیط زیست استان است.

طبق اطلاعات موجود ۲۴ درصد از جمعیت جانوری و ۱۷ درصد از جمعیت گیاهی کشور در استان کرمان وجود دارد، که ۷۰ گونه مختلف در معرض انقراض قرار دارند.

از هزار و ۴۰۰ گونه جانوری حیات وحش کشور ۳۳۴ گونه و از هشت هزار گونه گیاهی در کشور ۸۰۰ گونه در استان کرمان شناسایی شده است. اما عملا امکانی برای تامین آب این گونه ها در استان وجود ندارد و هر ماه برتعداد روستاهایی که با آب سیار آبیاری می شوند نیز افزوده می شود.

گفته می شود با شدت گرفتن گرمای هوا طی ماه های آینده منابع آبی موجود باقیمانده نیز در طبیعت خشک می شود و در چنین شرایطی باید منابع اعتباری لازم برای تامین آب آبشخورهای مصنوعی در دسترس محیط زیست قرار گیرد تا حداقل آب ممکن در دسترس حیوانات وحشی قرار گیرد.

هر چند طی ماه های اخیر مسئولان بارها در این خصوص هشدار داده اند اما رفع این مشکل کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است

هر چند طی ماه های اخیر مسئولان بارها در این خصوص هشدار داده اند اما رفع این مشکل کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، یکی از مناطقی که بیشترین تعارضات زیست محیطی را در روزهای اخیر شاهد بوده اسیت شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان است که یکی از بکرترین عرصه های طبیعی را در خود جای داده است.

بدترین خبری که در این خصوص در هفته گذشته منتشر شد تلف شدن دو گونه منحصر به فرد آهو به دلیل تشنگی در قلعه گنج بود، این دو راس جبیر برای تامین آب به یکی از روستاهای قلعه گنج پناه برده بودند که در نهایت در یکی از چاه های خشکیده گرفتار و تلف می شوند.

اما این آخرین مورد نبود چون یکی از کمیابترین گونه های جانوری ایران نیز روز گذشته توسط یکی از کشاورزان در یکی از باغ های این شهرستان مشاهده و زنده گیری می شود.

خشکسالی در قلعه گنج بی سابقه است

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قلعه گنج در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: خشکسالی در قلعه گنج بی سابقه است، در سال آبی گذشته کمترین میزان بارندگی در سال های اخیر در شهرستان انجام شده و به ندرت بارندگی روی داده و هوا نیز گرمتر شده است به همین دلیل اکثر منابع آبی را در طبیعت از دست داده ایم.

سلمان کرمی می گوید: متاسفانه هفته گذشته دو راس جبیر برای رفع تشنگی به یکی از چاه های آب پناه برده بودند که همان جا از تشنگی تلف شده بودند.

وی تصریح کرد: مردم باید هوشیار باشند که به دلیل خشکسالی حیوانات در معرض انقراض برای تامین آب به روستاها و باغ ها و مزارع نزدیک می شوند در چنین شرایطی از هر گونه درگیری، شکار و برخورد و زنده گیری پرهیز و مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند.

مردم باید نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوانیم تابستان سخت سال جاری را سپری کنیم و از تلف شدن حیوانات در معرض انقراض جلوگیری کنیم

وی گفت: در این شرایط مردم باید نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوانیم تابستان سخت سال جاری را سپری کنیم و از تلف شدن حیوانات در معرض انقراض جلوگیری کنیم.

کرمی بر افزایش تعداد آبشخورهای مصنوعی در طبیعت تاکید کرد و بیان کرد: برای این کار نیاز به منابع اعتباری و آبی داریم که امیدواریم همکاری لازم در این خصوص با ما صورت گیرد.

وی گفت: شهرستان یک میلیون هکتار وسعت دارد که منطقه حفاظت شده «مارز» در همین محدوده قرار دارد و زیست گاه خرس سیاه هم می باشد.

تشنگی خرس را از طبیعت بیرون کشید

وی تاکید کرد: مدت ها تصور می شد این حیوان منقرض شده است اما خوشبختانه در سال های اخیر چند قلاده از این گونه در معرض انقراض مشاهده شده است و طی روز گذشته دو قلاده توله خرس سیاه آسیایی در یکی از باغ های روستای خروس آونگ توسط کشاورزان زنده گیری شده است.

سلمان کرمی بیان کرد: این حیوانات به دلیل تشنگی و برای استفاده از آب موجود در این باغ به روستا نزدیک شده اند که هر دو در وضعیت خوبی قرار دارند و قصد داریم پس از اقدامات حفاظتی آنها را در طبیعت رها کنیم.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان کرمان در خصوص خشکسالی در کرمان به خبرنگار مهر گفت: وضعیت در سال جاری بسیار نا مناسب است و منابع آبی را از دست داده ایم و با افزایش دما و تبخیر منابع آبهای سطحی وضعیت بدتر می شود.

رضا جزینی زاده بیان کرد: مهمترین منابع ما در طبیعت چشمه ها، رودخانه ها و آبگیرها هستند که عملا اکثر این منابع خشک شده اند و برای رفع مشکل و ایجاد آبشخور و تامین علوفه در حیات وحش به اعتبار ویژه نیاز داریم.

باید میزان حق آبه ای که در حوزه های مختلف و شهرستان وجود دارد به حیات وحش افزایش یابد

وی گفت: باید میزان حق آبه ای که در حوزه های مختلف و شهرستان وجود دارد به حیات وحش افزایش یابد در حالت طبیعی نیز ما حجم بسیار اندکی از حق آبه را دریافت می کردیم که در سال جاری این میزان کاهش بیشتری داشته است.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: ۸۰ درصد از حیات وحش استان در معرض خطر قرار دارد و باید چاره اندیشی کنیم در غیر این صورت با تلف شدن جرانوان و یا کوچ اجباری آن ها مواجه می شویم.

جزینی زاده ادامه داد: بخش قابل توجهی از آب در کشاورزی هدر می رود و باید فکری برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری مکانیزه کرد در غیر این صورت منابع موجود نیز از بین می رود، مهمترین منابع حیات وحش آب های سطحی هستند اما این منابع بسیار زودتر از منابع آب زیر زمینی از بین می روند.

وی گفت: گونه های جانوری در استان کرمان به ویژه در جنوب استان که مهمترین حوزه های آبریز ما یعنی هلیل رود و جازموریان خشک شده اند در معرض خطر قرار گفته اند به همین دلیل گونه های جانوری به سمت شهرهای بزرگ و روستاها و باغ ها می آیند و تداخلات انسانی با حیوانات بیشتر می شود به همین دلیل از مردم می خواهیم از شکار جمعیت شکننده حیوانات به شدت خودداری کنند.

وی از برخورد قانونی و جدی محیط بانان با شکارچیان خبر داد و گفت: در چنین شرایطی شاهد کاهش زاد آوری جانوران هستیم و در صورت شکار وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.

وی گفت: ما نیازهای موجود را به اطلاع مسئولان رسانده ایم و امیدواریم توجه لازم مبذول شود.

وی گفت: ۱۳.۱ درصد از وسعت استان کرمان در قالب پارک ملی، مناطق حفاظت شده و پناه گاه حیات وحش و اثر طبیعی محافظت می شوند.

این روزها کرمان بیش از هر زمان دیگر متاثر از خشکسالی شده است و در صورت عدم چاره اندیشی برای تامین آب گونه های در معرض انقراض شاهد ضربه جبران ناپذیر به طبیعت استان خواهیم بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 12 تیر 97، کدمطلب: 4336663، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین