پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۴
با بازداشت یک وزیر صهیونیست به اتهام جاسوسی برای ایران، یکی از بزرگترین نگرانی‌های تاریخی صهیونیست‌ها بار دیگر در اوج خود زنده شد.

شعارسال: رژیم صهیونیستی از زمان اعلام موجودیت ننگین خود در سرزمین‌های اشغالی همواره با چالش‌های امنیتی متعددی مواجه بوده است. یکی از این چالش‌ها که طی دهه‌های گذشته سردمداران این رژیم را به خود مشغول کرده، نفوذی‌هایی بوده که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی جریان‌های متخاصم با پروژه صهیونیسم جذب شده و اطلاعاتی را به دشمنان اسرائیل داده‌اند.

در ابعاد تاریخی می‌توان مردخای وانونو دانشمند هسته‌ای رژیم صهیونیستی که فعالیتهای فوق سری اتمی این رژیم در تاسیسات دیمونا را لو داد را به عنوان مهمترین جاسوس ضد اسرائیلی برشمرد، اما طبعا بنا به اذعان رسانه‌های صهیونیست در صورتی که ادعای مقامات امنیتی و قضایی رژیم صهیونیستی مبنی بر جاسوسی گونن سگو وزیر سابق صهیونیستی برای ایران درست باشد، وی را می‌توان به بلند پایه‌ترین جاسوس ضد اسرائیلی دانست که طبعا برای این رژیم خطرات گسترده‌تری نیز به دنبال دارد.

مردخای وانونو در دادگاه

در این مقاله تلاش داریم با تعدادی از جاسوسانی که اطلاعاتی از فعالیت‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به طرفهای متخاصم با این رژیم داده‌اند، آشنا شویم:

الکساندر یسرائیل (۱۹۵۴) :

این فرد یک افسر صهیونیستی بود که رژیم صهیونیستی وی را به تلاش برای جاسوسی برای سازمان اطلاعات مصر متهم کرد.

موساد در نهایت او را در اروپا ربوده و به قتل رساند. جسد وی از یک هواپیما به دریای مدیترانه انداخته شد تا میزان خشم صهیونیست‌ها از فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی این فرد را نشان دهد.

زئیف ایونی (۱۹۵۶) :

وی یک دیپلمات صهیونیستی بود که همکاری‌های گسترده‌ای را با سرویس جاسوسی موساد داشت.

رژیم صهیونیستی در نهایت وی را به اتهام افشای اسناد حساس برای سرویس جاسوسی اتحادیه جماهیر شوروی سابق (کا گ ب) متهم کرد. گفته می‌شد وی این اقدام را به علت هواداری از جریان کمونیسم انجام می‌داد.

گونن سگو

الکساندر یولین (۱۹۵۶) :

وی جاسوس مصر و تعدادی از سرویسهای اطلاعاتی شرق اروپا بود که در سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کرد.

کورت سینا (۱۹۶۰) :‌

این دانشمند صهیونیستی یکی از شخصیت‌های برجسته و جهانی در زمینه فیزیک بود. او رئیس آکادمی التخنیون در دانشگاه حیفا بود و به عنوان یکی از اعضای هیئت انرژی هسته‌ای در اسرائیل نیز شناخته می‌شد. سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی وی را به اتهام انتقال اطلاعات برای سرویس‌های امنیتی چک‌ اسلواکی بازداشت کردند. اما در نهایت به علت این که گفته شد اطلاعات حساسی را به چک اسلواکی سابق نداده است، به سه سال زندان محکوم شد.

یسرائیل بار (۱۹۶۱) :

وی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی بود که به اتهام ارتباط با سرویس‌های جاسوسی جماهیر شوروی سابق بازداشت شد. محاکمه وی حادثه‌ای عجیب و جنجالی در سرزمین های اشغالی به شمار می‌رفت، چرا که گفته می‌شد اطلاعاتی را به شوروی داده که خسارت‌های زیادی را برای امنیت رژیم صهیونیستی به دنبال داشته است. او ده سال را به اتهام جاسوسی در زندان سپری کرد.

اودی آدیب (۱۹۷۳) :

وی یکی از فعالان سیاسی چپ گرا در سرزمین‌های اشغالی بود. وی در سال ۱۹۷۳ به اتهام جاسوسی برای سوریه بازداشت شد. محافل امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شدند وی اطلاعاتی را از جامعه صهیونیستی و اردوگاه‌های ارتش و مراکز جذب نیروهای ارتش به دمشق داده است.

سرویس جاسوسی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) او را در یک سفر اروپایی تعقیب کرده و تصاویری از وی به همراه جذب کننده سوری وی در اروپا ثبت کرد. در بازرسی‌های صورت گرفته از منزل آدیب مجموعه‌ای از تجهیزات و راهکارهای آموزشی به دست آمد که سوریه برای وی تهیه کرده بود و در خصوص انجام عملیات‌های مختلف در داخل سرزمین‌های اشغالی بود. او به ۱۷ سال زندان محکوم شد که ۱۲ سال آن را سپری کرد، اما نهایتا در چارچوب عملیات تبادل اسرا میان جبهه مردمی آزادی فلسطین شاخه فرماندهی کل و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۵ از زندان آزاد شد.

مارکوس کلینبرگ(۱۹۸۳) :

کلینبرگ کارمند آکادمی مطالعات بیولوژیک رژیم صهیونیستی بود. وی در سال ۱۹۸۳ از سوی شاباک به اتهام جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی سابق بازداشت شد و اعتراف به فعالیت‌های جاسوسی برای شوروی کرد. او گفت که اطلاعات مهمی را در خصوص فعالیت‌های شیمیایی و بیولوژیک رژیم صهیونیستی به شوروی سابق منتقل کرده است. او ۲۰ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرد و پس از آزادی از زندان به فرانسه رفت و به حزب کمونیسم پیوست. او هرگز نسبت به اقداماتی که انجام داده بود ابراز پشیمانی نکرد، چرا که انگیزه خود از این اقدامات را انگیزه‌های ایدئولوژیک می‌دانست.

مردخای وانونو (۱۹۸۸) :

قطعا جنجالی‌ترین و عجیب‌ترین جاسوسی رژیم صهیونیستی را می‌توان ماجرای وانونو دانست.

وی یک اسرائیلی مراکشی تبار است. وی سابقاً تکنسین هسته‌ای نیروگاه اتمی دیمونا اسرائیل بود که در سال ۱۹۸۶ در مصاحبه با هفته‌نامه بریتانیایی ساندی‌تایمز اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد.

مردخای وانونو

مردخای وانونو در سال ۱۹۵۴ میلادی در مراکش متولد شد و در سال ۱۹۶۳ همراه با خانواده خود به اسرائیل مهاجرت کرد. در سال ۱۹۷۱ به ارتش اسرائیل پیوست، از دانشگاه بن گوریون فارغ‌التحصیل شد و سپس به استخدام در نیروگاه دیمونا درآمد.

پس از آن که موساد اطلاع یافت که وانونو، اطلاعات محرمانه مربوط به کلاهک‌های اتمی اسرائیل را به هفته‌نامه ساندی‌تایمز تحویل داده ‌است، تصمیم به دستگیری وی گرفت. موساد توسط یکی از جاسوس‌های زن خود، وانونو را به رم کشاند و وی ساعاتی پس از ورود به رم، دستگیر و به اسرائیل منتقل شد. پس از بازگردانیدن به سرزمین‌های اشغالی، وی در دادگاهی، به اتهام جاسوسی و افشای اسرار هسته‌ ای رژیم ‌صهیونیستی به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

دستگیری مردخای وانونو

وی همچنین در ژوئیه ۲۰۰۴ طی گفتگویی با روزنامه الحیات ، فاش کرد که اسرائیل در ترور جان اف. کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، دست داشته است. او اظهار داشت که دلایل محکمی وجود دارد که ترور جان اف. کندی در پاسخ به فشاری انجام گرفته است که او به دیوید بن گوریون، نخست وزیر وقت اسرائیل برای روشن کردن وضعیت تاسیسات هسته‌ای دیمونا وارد کرده بود.

شبتای کلمنوویچ (۱۹۸۷) :

وی در ازای فراری دادن خانواده خود در اواسط دهه هفتاد قرن گذشته میلادی به اتحاد جماهیر شوروی به انتقال اطلاعات محرمانه برای سرویس جاسوسی «کا گ ب» همت گماشت. این اطلاعات در زمینه های مختلف کاری وی بویژه فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی اش بود. وی در دادگاه رژیم صهیونیستی به ۹ سال زندان محکوم شد، اما در نهایت به علت اوضاع جسمی وخیم خود از زندان آزاد شد. او بعد از آزادی از زندان به روسیه سفر کرد، اما در سال ۲۰۰۹ در عملیاتی مشکوک به دست افراد ناشناس در مسکو کشته شد.

شبتای کلمنوویچ

ناحوم منبار (۱۹۹۷) :

ناحوم منبار بازرگان صهیونیستی بود که در دهه نود قرن گذشته میلادی به اتهام فعالیت‌های امنیتی برای ایران و ارائه اطلاعات امنیتی به این کشور بازداشت شد. وی در سال ۱۹۹۷ بازداشت و در دادگاه رژیم صهیونیستی محاکمه شد. وی به ۱۶ سال زندان محکوم شد، اما در نهایت در سال ۲۰۱۱ از زندان آزاد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 13تیر1397، کدخبر: 6586157: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین