پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۸۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
بازار سهام ایران در هفته ایی که دوشنبه سیاه دیگری درجهان ثبت شد، تحت تاثیر پنج عامل بازدهی منفی 1.6 درصدی را از خود به نمایش گذاشت و حدود 1012 واحد افت کرد. با این وجود حجم و ارزش معاملات رشد معنی داری داشت.

شعار سال: روند برسی برجام به روز های پایانی خود نزدیک می شود و با حمایت سناتور دموکرات «تام کارپر» تعداد حامیان توافق به 30 نفر رسید تا خوش بینی ها نسبت به توافق هسته بیشتر شود. با این وجود اوباما هنوز برای وتوی هر گونه قطعنامه ضد توافق نیاز به چهار رای دیگر دارد.
در همین حال جامعه جهانی به تصویب توافق امیدوار است به طوری که از زمان تصویب برجام هئیت های مختلف تجاری و سیاسی کشور های مختلف از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، چین، هند، اسپانیا و... به کشور سفر کرده و اقدام به مذاکراتی نسبت به از سر گیری روابط سیاسی و تجاری با ایران کرده اند.
با این اوصاف، بیشترین رقابت سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو ، پتروشیمی، حمل و نقل، بیمه و بانک است.
در ادامه سفر هئیت های تجاری و سیاسی کشور های مختلف در هفته گذشته وزیر خارجه انگستان همراه با جمعی از بازرگانان این کشور به ایران سفر کرد. بازگشایی سفارت انگلستان و دیدار با مسئولان کشور از جمله مهمترین دستاوردهای سفر هاموند به ایران بود.
همچنین وی طی صحبت هایی از همکاری بورس های ایران و انگلستان خبر داد که بازار واکنش خاصی به آن نشان نداد.
از سویی دیگر در هفته گذشته آمار رشد اقتصادی چین منتشر شد و نشان از رشد اقتصادی منفی این کشور داشت. انتشار این خبر تاثیر بسزایی بر اقتصاد جهان گذاشت و بازارهای فلزات اساسی، نفت و طلا و تمامی شاخص های بورس جهان یکدست سقوط کردند .
شدت این موضوع به حدی بود که دوشنبه هفته گذشته به دوشنبه سیاه معروف شد. به این ترتیب دولت چین به منظور کنترل اقتصاد جهان و جلو گیری از ریزش بیشتر بازار های جهان اقدام به کاهش ارش پول این کشور نسبت به دلار کرد و برای پنجمین بار از نوامبر سال گذشته نرخ بهره را کاهش داد.
همچنین در اقدامی موازی بانک مرکزی این کشور به جهت تحریک رشد اقتصادی و حمایت از بازار های مالی نرخ تسهیلات را با کاهش 0.25 درصدی به 4.6 درصد و نرخ سود سپرده ها را نیز با همین مقدار کاهش به 1.75 درصد رساند و توانست تا حدودی اوضاع نابسامان بوجود آمده را تحت کنترل در آورد .
مهمترین اتفاقات داخلی در هفته گذشته
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس از پرداخت تسهیلات به دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: ممکن است ارقام پرداختی به این خودرو سازان متفاوت باشد. وی در خصوص افزایش قیمت خودرو اعلام کرد در حال حاضر امکان افزایش قیمت خودرو وجود ندارد و خودرو سازان باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.
همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد در صورت برداشته شدن تحریم ها رشد اقتصادی ایران از سه درصد پیش بینی شده به پنج درصد افزایش یابد.وی همچنین اظهار داشت از آنجایی که تنها 30 درصد از بودجه کشور را منابع نفتی تشکیل میدهد افت قیمت جهانی نفت تاثیر کمی بر بودجه کشور خواهد داشت. از سویی دیگر با برداشته شدن تحریم ها و آزاد شدن دارایی های بلوکه ایران نقدینگی قابل توجهی وارد چرخه اقتصادی کشور خواهد شد.
به دنبال افت شاخص صنعت چین تمایل به خرید سنگ آهن کم شد و در نیتجه قیمت این کانی فلزی افت قابل تجهی را تجربه کرد.
در همین حال دبیر انجمن تولید کنندگان سیمان با اشاره به آزاد سازی قیمت سیمان و قیمت گذاری توسط کارخانه ها گفت با توجه به رقابت منفی موجود در بازار سیمان، کارخانه ها تمایلی به افزایش قیمت سیمان ندارند.
به گفته وزیر صنعت، شرکت بنز آلمان خسارت 42 میلیون یورویی ایران خودرو که در زمینه کامیون و اتوبوس بوده را به صورت اجناس و قطعات پرداخت کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی پس از دیدار با وزیر امورخارجه انگلیس و هیئت اقتصادی-تجاری این کشور از شروع فعالیت بانک ملی ایران و PIB(-Persian international bank) برای گسترش فعالیت اقتصادی، تجاری و بانکی دو کشور ایران و انگلیس خبر داد.

تحرکات شاخص
روند معاملات در اولین هفته از شهریور ماه ناامید کننده بود به طوری که از پنج روز کاری تنها در دو روز شاخص بورس رشد ناچیز هفت و نه واحدی را تجربه کرد. در این میان شاخص بورس سه سطح حمایتی معتبر خود را از دست داد. دماسنج بازار در ابتدای هفته کار خود را در 65 هزار و218 واحد آغاز و با کاهش 1012 واحدی نسبت به ابتدای هفته در 64 هزار و 206 واحد پایان داد و بازدهی منفی 1.6 درصدی را به نمایش گذاشت. کمترین رقم شاخص در هفته کذشته 64 هزار و 146 و بیشترین رقم آن 65 هزار و 301 واحد بود که نشان دهنده اختلاف 1155 واحدی بین کمینه و بیشینه شاخص است.
از سویی دیگر ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی در ابتدای هفته 281 هزار و 81 میلیار تومان بود و در پایان هفته با افت پنج هزار و 36 میلیارد تومانی به 276 هزار و 45 میلیارد تومان رسید.
با مطالعه تحرکات بازار و رفتار شناسی سهامداران دلیل افت شاخص در معاملات هفته گذشته را نشات گرفته از پنج عامل کلیدی بحران اقتصادی چین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان، روند فرسایشی 19 ماهه افت شاخص و خستگی سهامداران از این اوضاع نا به سامان، گزارشات میان دوره ای ضعیف شرکت ها و بد بینی نسبت به گزارشات شش ماهه، خروج پول از بازار سهام و جذب سرمایه ها به سمت بازار های ارز و طلا، و عدم حمایت سهامداران حقوقی و دولت از بازار دانست.
به این ترتیب در هفته ای که گذشت 2879 میلیون سهم وحق تقدم به ارزش 640 میلیارد تومان در 130 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل افزایش 19.4 درصدی در حجم معاملات، 23.2 درصد در ارزش معاملات رقم خورد اما تعداد معاملات 7.7 درصد کاهش داشت.
درنمودار و جدول زیر تحرکات شاخص در هفته گذشته به نمایش در آمده است.
فرابورس
در فرابورس هموراه روند معاملات و حرکت شاخص از بورس پیروی می کند. در هفته گذشته نیز در ادامه همین روند شاخص فرابورس روند نزولی در پیش گرفت و در پایان با بازدهی منفی 2.8 درصدی نسبت به ابتدای هفته در 728 واحد به کار خود پایان داد.
کمترین میزان شاخص فرابورس در هفته گذشته 725 واحد و بیشترین آن 749 واحد بود که نشان از نوسان 24 واحدی بین کمترین رقم و بیشترین رقم شاخص فرابورس است.
از سویی دیگر ارزش روز بازار سهام شرکتهای فرابورسی در ابتدای هفته گذشته برابر 49 هزار و 247 میلیارد تومان بود که در پایان هفته با افت 1326 میلیارد تومانی به 47 هزار و 920 میلیارد تومان رسید.
مهمترین اتفاقاتی که در هفته گذشته فرابورس را تحت تاثیر قرار داد درج نام شش نماد در بازار های اول و دوم و همچنین ورود شرکت بیمه کوثر به عنوان پنجاه و هشتمین نماد فرابورس بود که با قیمت 1751 ریال بر روی تابلو دوم فرابورس بود.
همچنین 639 میلیون برگه سهم و اوراق بهادار به ارزش 386 میلیارد تومان در 61 هزار دفعه بین سهامداران داد وستد شد که نشان از رشد هفت درصدی حجم معاملات و کاهش 25 درصدی ارزش معاملات و افزایش هشت درصدی تعداد دفعات معاملات دارد.
برترین ها
در هفته ای که گذشت سه صنعت قند و شکر با بازدهی مثبت 6.29 درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با 5.13 درصد، رایانه و فعالیت های وابسته به آن با دو درصد بیشتریت بازدهی مثبت را در میان 39 صنعت بورسی داشتند . در مقابل سه صنعت ماشین آلات با بازدهی منفی 4.2 درصد، حمل و نقل با منفی 4.3 و لیزینگ با منفی 4.9 ضعیف ترین عملکرد را در میان صنایع بورسی داشتند.
بیشترین ارزش معاملات به سه نماد «مبین»، «شپنا»، «وانصار»، «وبصادر» و «وبملت» اختصاص یافت.
همچنین سه نماد «قهکمت»، «قپیرا» و «ثاژن» به ترتیب با بازدهی مثبت 15.1، 14.6 و 13 واحدی پر بازده ترین نمادهای بازار بودند و در مقابل سه نماد «شبریز»، «ستران» و «پتایر» به ترتیب با بازدهی منفی 23.5، 18.9 و 16.8 ضعیف ترین بازدهی را در میان نمادهای بازار از خود به نمایش گذاشتند.
در عین حال با بررسی روند معاملات بازار مشاهده می شود بیشترین میزان خرید حقوقی در سه نماد «شپنا»، «وانصار»، «وبصادر» و «وبملت» و بیشترین میزان فروش حقوقی در سه نماد «شتران»، «سخوز»، «شپلی» و «ثتران» مشاهده شد.

بازارهای موازی
در بازارهای موازی هفته گذشته و تحت تاثیر انتشار اخباری مبنی بر کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش نگرانی ها نسبت به دومین اقتصاد بزرگ دنیا قیمت طلا ، نفت و فلزات اساسی افت چشم گیری داشت و به حدی که قیمت نفت به پایین ترین حد خود طی شش سال گذشته رسید. با این وجود با انتشار تدابیر پیش گیرانه از سوی دولت چین این روند چندا طولانی نبود و بازار های جهانی بعد از چند روز به حالت عادی برگشت. به این ترتیب در پایان آخرین روز معاملاتی هفته هر انس طلا به قیمت 1125 دلار مورد داد و ستد قرار گرفت.
همچنین هر بشکه نفت برنت نیز رشد داشت و تا مرز 48 دلار رشد کرد و قیمت فلزات اساسی نیز رشد قابل توجهی داشت و هر پنج فلز کلیدی مس، نیکل، سرب، روی و آلومینیوم رشد قیمت را تجربه کردند.
پیش بینی هفته آینده
با برسی روند معاملات طی چند هفته گذشته و افت قابل توجه قیمت سهام شرکت ها طی این مدت و همچنین رسیدن شاخص به سطوح حمایتی و افزون بر این انتشار اخبار خوب از روند پیشرفت مذاکرات ، برای هفته آینده روند معاملات و حرکت شاخص متعادلی پیش بینی می شود.
اگر چه در این میان با توجه به بدبینی اهالی تالار شیشه ای به بازار هرگونه اخبار خوب و بد در زمینه های سیاسی و اقتصادی تاثیر بسزایی بر روند معاملات بازار و جهت گیری شاخص خواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ملت بازار، تاریخ 12 تیر 97، کد مطلب: 39627697: www.reader.newshub.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین