پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲
ایران کشوري است که به لحاظ منابع طبیعی و توان نیروي انسانی ستودنی است ولی متاسفانه از این ظرفیت بی نظیر براي حل مسائل داخلی استفاده نمی شود. پس از تصویب برجام و علیرغم فراهم بودن فضاي ورود خارجی ها به ایران به دلیل عدم آمادگی و همخوانی با استانداردهاي بین المللی نتوانستیم از این فرصت استفاده درست کنیم.

شعار سال: بطورکلی مشکلاتی که در حال حاضر گریبان گیر اقتصاد کشورمان شده اند به دوقسم است ، مشکلات درون زا و مشکلات برون زا. بخش بزرگی از مشکلات اقتصاد کشورمان ارتباطی به ترامپ، عربستان یا دیگر کنشگران عرصه سیاست و تجارت بین الملل و دیگر عوامل برونزا ندارد و مشکلات درون زا هستند.

راهکارهاي مختلفی براي حل مشکلات درون زا وجود دارد اما باتوجه به شرایط به نظر می رسد که هیچ تمایلی براي حل این مشکلات وجود ندارد. اقتصاد ما از خود تحریمی ها بیشتر ضربه خورده است، در شعار مطرح می شود که از تولید و بخش خصوصی حمایت می کنیم اما در عمل هیچ نشانه اي از حمایت دیده نمی شود.

تولید سال هاست که مشکلات جدي دارد، ریسک فعالیت هاي تولیدي بالاست. هر دولتی که روي کار می آید شعار می دهد که فضاي کسب و کار را بهبود می بخشد اما بعد از روي کارآمدن، موضوع یا به فراموشی سپرده می شود و یا اقدام موثري به عمل نمی آید. سیاست گذاري هاي دولت به نفع تولید نیست و اصلا تولید در ایران جایگاهی ندارد.

متاسفانه هیچگونه زمینه و تمایلی براي حل مشکلات دیده نمی شود تا باعث بهبود و رونق فضاي کسب و کار گردد. حجم بسیار زیاد نقدینگی در کشور سرگردان است و قطعا این نقدینگی به سمت بخش هایی خواهد رفت که ریسک کمتر، امنیت و سود بیشتري داشته باشد. به دلیل عدم وجود فضاي کسب و کار و عدم جذابیت بخش تولید براي سرمایه گذاري، اوضاع نامناسب نظام بانکی و عدم همخوانی سیستم هاي بانکی کشور با سطح استانداردهاي بین المللی، ورشکستگی صندوق هاي بازنشستگی و .... باعث شده است تا سرمایه هاي مردم به جاي حمایت از تولید به سمت بازارهاي ارز و طلا برود. در صورتیکه براي حمایت از تولید و فضاي کسب و کار باید ریسک فعالیت هاي غیر مولد افزایش پیدا کند تا فعالان اقتصادي و بخش خصوصی در بخش هاي تولید و ایجاد فرصت هاي شغلی سرمایه گذاري کنند.

ایران کشوري است که به لحاظ منابع طبیعی و توان نیروي انسانی ستودنی است ولی متاسفانه از این ظرفیت بی نظیر براي حل مسائل داخلی استفاده نمی شود. پس از تصویب برجام و علیرغم فراهم بودن فضاي ورود خارجی ها به ایران به دلیل عدم آمادگی و همخوانی با استانداردهاي بین المللی نتوانستیم از این فرصت استفاده درست کنیم.

اکنون تنها نقطه امید، بهبود وضعیت مشورت اهالی دولت با بخش خصوصی است اما در این ارتباط نیز بعضا مدیران سازمانی و ادارات هنوز دیوار و سدي بین بخش خصوصی و خود می کشند و حاضر به تعامل با بخش خصوصی نیستند. در سازمان ها و ادارات دولتی شاهد هستیم که ارائه اطلاعات ناقص مدیران غیر متخصص میانی به مدیران رده هاي بالاتر منجر به تصمیم گیري هاي غلط در باره حل این مساله شده است. بعضا دیده می شود که مدیران عالی از آنچه در سازمان هایشان می گذرد بی خبرند و یا اگر هم اطلاع دارند جرات تصمیم گیري درست در خصوص تعامل با فعالان بخش خصوصی را ندارند و تا زمانی که مدیران دولتی بخش خصوصی را رقیب خود می بینند و نه همراه و در کنار خود، این مشکل حل شدنی نیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اتاق بازرگانی ،معادن و کشاورزی تهران ، تاریخ انتشار 12تیر 97، کدمطلب: 56722 ، www.tccim.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین