پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۱۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۱
روزنامه گاردین طی مقاله‌ای نوشت، سازمان‌های جاسوسی با تامین هزینه تحقیقات تغییرات آب و هوایی به دنبال استفاده از این تکنولوژی برای در دست داشتن سلاح اقلیمی هستند.

شعارسال: یک دانشمند ارشد آمریکایی از مشارکت سرویس‌های امنیتی برای تامین بودجه تحقیقات تغییرات اقلیمی ابراز نگرانی‌کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، «الن روبوک» دانشمند اقلیم شناسی آمریکایی از این مساله ابراز نگرانی کرد که سرویس‌های امنیتی بودجه تحقیقات تغییرات آب و هوایی را تامین می‌کنند تا دریابند چگونه می‌توان از تکنولوژی‌های تازه برای ساخت تسلیحات اقلیمی استفاده کنند.

روبوک از دانشمندان دانشگاه راتجرز ایالت نیوجرسی آمریکا، خطاب به سازمان‌های مخفی دولتی از آنان خواست حقیقت را درباره علاقه و فعالیت افراطی خود در زمینه تحقیقات تغییرات آب و هوایی بیان کنند.

وی که در گزارش‌های درون دولتی پیرامون تغییر آب و هوا با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با تکنولوژی‌های پیشرفته بر روی پروژه‌های پیچیده‌ای کار می‌کند ادامه داد، از این نگران است که تکنولوژی‌های تغییرات آب و هوا، به دست چه کسانی خواهد افتاد.

هفته گذشته، آکادمی ملی دانش در گزارشی دو جلدی، روش‌های متفاوت برای بررسی تغییرات آب و هوایی را بررسی کرد.

سیا اصلی‌ترین تامین کننده هزینه تحقیقات تغییرات آب و هوایی با هدف ساخت سلاح

این گزارش هزینه‌ای معادل 600 هزار دلار داشته که سرویس‌های جاسوسی آمریکا بخشی از آن را پرداخت کردند. این دانشمند آمریکایی در ادامه گفت این‌که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) تامین کننده اصلی هزینه‌ گزارش‌های آکادمی‌های ملی آمریکاست، بیشتر موجب نگرانی وی می‌شود.

سازمان سیا، مرکز تغییرات آب و هوایی و امنیت ملی را در سال 2009 تاسیس کرد اما این تصمیم انتقادهای بسیاری را از جانب جمهوری خواهان در پی داشت. به دنبال این اعتراضات، این مرکز در سال 2012 بسته شد اما کار خود را در رصد کردن تاثیرات انسانی تغییرات آب و هوا و تاثیر آن بر امنیت اقتصادی آمریکا ادامه داد.

روبوک ادامه می‌دهد، بعد از تماس دو فرد که مدعی شدند مشاور سیا بودند، ظن وی به سازمان‌های جاسوسی در تحقیقات مربوط به تغییرات آب و هوایی بیشتر شد.

وی گفت طی تماس تلفنی، دو فرد خود را مشاور اسبق سیا معرفی کرده و از وی پرسیده‌اند آیا کشور دیگری در این تحقیقات آب و هوایی مشارکت دارد. این دانشمند ادامه می‌دهد، به نظر وی این افراد در واقع قصد داشتند دریابند آیا امکان کنترل و اعمال تغییرات در آب و هوای دیگر کشورها توسط آنان وجود دارد یا نه.

روبوک افزود که نمی‌داند مبالغی که برای مالیات پرداخت می‌شود کجا و چگونه توسط سیا هزینه می‌شود.

آمریکا پیش از این در یک فرآیند تغییرات آب و هوایی اوایل دهه 60 شرکت کرده بود که محققان آن در پروژه «خشم طوفان» ریزذراتی را در مسیر طوفان پخش کردند تا قدرت تخریبی آن را کم کند.

آمریکا با تغییر شرایط اقیمی شمال ویتنام، فرآیند غذارسانی به نیروهای نظامی این کشور را با مشکل روبروکرد

فرآیند مشابهی در طول جنگ ویتنام انجام گرفت که ابرها را طوری بارور کردند تا مسیر اصلی برای رساندن غذا به سربازان ویتنامی در شمال این کشور آنقدر گل‌آلود باشد که پیاده نظام‌ها نتوانند به آن‌جا راه یابند.

روبوک همچنین ادامه داد این تحقیقات باید به اطلاع عموم برسد و هم چنین باید تحقیقاتی بین‌المللی باشد تا دیگر سوالی درباره این تکنولوژی و استفاده آن با اهداف خشونت آمیز باقی نمی‌ماند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 28بهمن1393، کدخبر: 13931127001003: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
بعید هم نیست این تغییرات آب و هوایی در ایران تقصیر این ها باشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین