پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۳۹۱۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۴
مدیر اسبق امور اوپک با تأکید بر اینکه هدف از طرح ها باید موفقیت آمیز بودن آن باشد عنوان کرد: شرایط کشور ما به شکلی نیست که اجازه بدیم نفت ایران را در حراج بخرد و به هرکس که دوست دارد بفروشد چرا که بازارهای سنتی ایران که حاصل بازاریابی چندین ساله است ممکن است از دستمان برود.
شعارسال: محمد علی خطیبی کارشناس نفتی و مدیر اسبق امور اوپک وزارت نفت در خصوص پیشنهاد جدید دولت مبنی بر راه اندازی بورس نفت اظهار داشت: آقای جهانگیری بورس نفت را اعلام کرده ولی هنوز جزئیاتی از آن ارائه نکرده است؛ اگر منظور دولت راه انداختن بورس نفتی باشد، این بورس در همه جای دنیا وجود دارد.

وی در ادامه افزود: بورس نفتی یک الزامات و مقدماتی دارد که لازمه راه اندازی آن داشتن یک بورس بین المللی است؛ تا الزامات و مقدمات فراهم نشود نمی توان این طرح را عملیاتی کرد؛ اگر بورس های نفتی لندن و نیویورک به شکل موفقی کار خود را انجام داده اند به خاطر مطالعات گسترده و زیرساخت های خوبی است که از مدت ها قبل فراهم کرده اند.

این کارشناس نفتی با تأکید بر اینکه بستر های بورس نفت در کشور مهیا نیست عنوان کرد: مطالعات گسترده ای در ایران در راستای راه اندازی بورس نفت صورت گرفته که حتی شرکت های خارجی در این زمینه هم برای ایران مطالعاتی انجام دادند اما در نهایت مشخص شد ایران آمادگی لازم برای داشتن بورس نفتی بین المللی را ندارد.

مدیر اسبق امور اوپک در ادامه افزود: یکی از مهم ترین لازمه های بورس نفتی جا به جایی پول است که باید به شبکه های بانکی مرتبط شده و خرید و فروش صورت بگیرد؛ به خاطر تحریم های بانکی ایران چنین امکانی که اساس و پایه یک بورس نفتی است در ایران وجود ندارد.

خطیبی با اشاره به بورس نفتی دوبی که با حمایت بزرگترین بورس دنیا تأسیس شد گفت: اگرچه بورس دوبی هم بستر لازم را داشت و هم از حمایت بورس های بزرگ دنیا برخوردار بود اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند، راه اندازی بورس کاری ندارد ولی مهم این است که بورس موفقی راه اندازی شود. و استانداردهای بین المللی برای راه اندازی بورس بین المللی در ایران وجود ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: ایران تنها می تواند یک سالن حراج راه اندازی کند که تفاوت های زیادی با بورس بین المللی دارد و نمونه آن را در کشورهایی مانند ترکمنستان داریم؛ در این سالن ها فرآورده ها را به حراج می گذارند و هرکس بیشتر بخرد به او واگذار می کنند. که مقدمات آن آسان تر است و امکان آن محتمل تر است.

مدیر اسبق امور اوپک با تأکید بر اینکه هدف از طرح ها باید موفقیت آمیز بودن آن باشد عنوان کرد: شرایط کشور ما به شکلی نیست که اجازه بدیم نفت ایران را در حراج بخرد و به هرکس که دوست دارد بفروشد چرا که بازارهای سنتی ایران که حاصل بازاریابی چندین ساله است ممکن است از دستمان برود.

خطیبی در ادامه تأکید کرد: ممکن است به خاطر فروش 4 تا 5 درصدی نفت به بخش خصوصی، 95 درصد فروش به بازارهای سنتی را از دست بدهیم؛ ممکن است کسی که در حراج برنده می شود نفت را به یکی از همان بازارهای سنتی ما بفروشد که اینگونه نه تنها درآمد قبلی را از دست داده ایم بلکه بازار نفت خود را هم نابود کرده ایم.

این کارشناس نفتی با تأکید بر اینکه بازار امروز ما حاصل 40 تا 50 سال بازرایابی است که در این زمان به ما اعتماد کرده اند گفت: نمی توان با یک حراج یک روزه بازاریابی 50 ساله را به باد داد؛ دولت ها وظایفی در خصوص راه اندازی بورس ندارند و همیشه بخش های خصوصی خودشان بورس را به راه انداخته اند.

مدیر اسبق امور اوپک با تأکید بر اینکه وظایف دولت سیاستگذاری و نظارت بر بورس است اذعان داشت: به نظر من صلاح نیست دولت وارد عرصه فروش نفت در بورس بشود چرا که اگر ناکامی به وجود آید از سوی دولت تلقی می شود و عواقب بدتری برای کشور خواهد داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 14 تیر 1397 ، کدخبر: 1382125 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
تحریم های بانکی هم به همین راحتی ها مگر برداشته میشود
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
بی عرضگی مسئولین بود نتوانستند با شرایط سیاسی حال حاضر مقابله کرده و بعضی از امتیازات مهم را حفظ کنند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین