پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۲۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۳
نتایج به دست آمده از اجلاس اوپک چندان دلخواه نبود، مقامات آمریکایی هم مدام ایران را به صفرشدن فروش نفت تهدید می‌کنند؛ در این حالی‌ست که حسن روحانی در نشست خبری خود با رئیس جمهور سوئیس از گزینه روی میز ایران حرف زد و خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: هیچ معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و صادرات نفت کشورهای منطقه همچنان ادامه داشته باشد.

شعارسال: مستاجر کاخ سفید چندی پیش بعد از اینکه رویاهایش در خلال اجلاس اوپک برای افزایش تولید نفت عملی نشد، جمهوری اسلامی را تهدید کرد که برای فروش نفت ایران محدودیت می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد نفت ایران صادر شود.


استراتژیک‌ترین آبراه، گزینه روی میز ایران


حرف و حدیث‌هایی که خیلی به مذاق مقامات کشورمان خوش نیامد و خیلی‌ها را بر آن داشت تا در مقابل تهدید جدی آمریکا تمام قد بایستند.

به جز فرماندهان نیروی دریایی ایران و برخی نظامیان،حسن روحانی هم در نشست مشترک با رئیس جمهور سوئیس برای اظهارات همتای آمریکایی خود پاسخ قاطعی آماده کرد.

روحانی در میان صحبت‌های خود خطاب به دونالد ترامپ گفت که محاصره اقتصادی ایران برای آمریکا سنگین تمام خواهد شد و تاکید کرد: کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس بهای گزافی را بابت حضورشان در این محاصره پرداخت خواهند کرد.

گزینه روی میز ایران به دنبال تهدیدات رئیس جمهور آمریکا بر سر زبان حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم جاری شد. گزینه‌ای که البته پیش از این هم در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق هم استفاده شده بود و نتیجه بخش بود.


استراتژیک‌ترین آبراه، گزینه روی میز ایران


روحانی گفت: هیچ معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و صادرات نفت کشورهای منطقه همچنان ادامه داشته باشد.

پاسخی که ذهن هر شنونده‌ای را به سمت تنگه «هرمز» می‌کشاند. تنگه‌ای استرتژیک و حیاتی میان ایران و عمان با عرضی حدود 50 کیلومتر که در میان هشت گذرگاه مهم جهان برای تجارت نفت در رتبه نخست قرار دارد و طبق برآوردها چیزی حدود 25 درصد کل نفت دنیا از آنجا عبور می‌کند.


استراتژیک‌ترین آبراه، گزینه روی میز ایران


قطعا حرف‌های رئیس دولت ایران مبنی بر اجازه ندادن برای عبور و صادرات نفت کل منطقه به سمت غرب، سایه سنگینی بر کشورهای جنوبی خلیج فارس می‌اندازد، به طوریکه همه این کشورهای صادر کننده نفت برای صادراتشان و جلوگیری از رکود این مایه حیات بخش اقتصادی یا باید چرتکه بیاندازند و برای منافع و مصالح خود راه چاره پیدا کنند یا باید به دنبال راه جایگزین به جای تنگه هرمز باشند. راهی که البته هم هزینه‌بر است و هم خیلی زمان‌بر. آنها یا باید نفت خود را با تانکر به جایی مثل امارات بفرستند یا با لوله به سلطنت عمان یا عربستان برده و از طریق دریای سرخ به دست مشتریان برساند.


استراتژیک‌ترین آبراه، گزینه روی میز ایران


کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت مسدود شدن تنگه هرمز، بازار نفت دنیا با کمبود ۱۶.۵ تا ۲۰ میلیون بشکه‌ای مواجه خواهد شد که در این صورت بهای هر بشکه نفت به حدود ۲.۵ برابر میزان فعلی یعنی به ۲۵۰ دلار خواهد رسید.

چند وقتی می‌شود واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران خارج شده و اعلام کرده است به دلیل نقض این توافق، آمریکا به زودی تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را باز می‌گرداند.

کاخ سفید همچنین از خیلی از کشورها خواسته است که وارادات نفت از ایران را متوقف کنند و حتی خردادماه امسال بود که تهدید کرد این کشورها در صورت تمرد از درخواست آمریکا تحریم خواهند شد.

به اعتقاد برخی کارشناسان آمریکایی، واشنگتن به دنبال این است که تا با اعمال فشار تحریم، ترکیه، چین و هند را متقاعد کند وارداتشان از نفت ایران را به طور کامل قطع کنند که البته هندوستان پاسخ داده و گفته برای منافع کشورش خودش تصمیم‌گیری می‌کند. چین هم که این روزها در گیر و دار مناقشه تجاری با آمریکا قرار دارد تاکنون درخواست ایالات متحده را اجابت نکرده است.

اجلاس اخیر اوپک در حالی شروع شد که از یک سو عربستان و روسیه برای مذاکره روی افزایش سطح تولید نفت در ژنو حضور پیدا کرده بودند و از سویی ترامپ با استفاده از ابزار توییتر، از قیمت بالای هر بشکه نفت ابراز نارضایتی کرده و اوپک را مقصر دانسته بود. نارضایتی که چند روزیست لحنی آمرانه به خودش گرفته از آن سر دنیا با توئیتر برای سران اوپک تهدید می‌فرسد و برای هر بشکه طلای سیاه نرخ تعیین می‌‌کند.


استراتژیک‌ترین آبراه، گزینه روی میز ایران


ایران اما در این اجلاس مخالفت خود را با افزایش نفت اعلام کرد،‌ تا جایی که وزیر نفت جمهوری اسلامی در پاسخ به چرایی مخالفت با افزایش نفت گفت: از نفت نباید به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرد.

زنگنه همچنین بر این اعتقاد بود که افزایش قیمت نفت به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای قیمت نفت نیست، بلکه به دلیل تنش‌های سیاسی است و عامل اصلی این تنش‌ها شخص ترامپ است.

بالا و پایین شدن میزان خرید نفت ایران در تاریخ روابط ایران وکشورهای عضو اوپک سابقه طولانی دارد، تا پیش از این مشتریان نفتی ایران با کاهش 20 درصدی خرید نفت ازتحریم‌های آمریکا جان سالم به در می‌بردند اما این‌بار دونالد ترامپ قاعده بازی را کمی تغییر داده و شمشیرش را برای قطع واردات نفت ایران از رو بسته است.


استراتژیک‌ترین آبراه، گزینه روی میز ایران


بعد از واکنش حسن روحانی به ادعای مضحک دولت آمریکا برای ممنوعیت فروش نفت ایران، پایگاه اویل پرایس نوشت: مقامات ایرانی بار دیگر سناریوی بستن تنگه هرمز را احیا کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه در برن سوئیس گفت اگر واشنگتن سناریوی به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در ماه‌های آینده اجرا کند، کشورش ممکن است مانع صدور نفت کشورهای دیگر از تنگه هرمز شود.

روزنامه الرای کویت هم نوشت: در صورت عملی شدن تهدید ایران در بستن تنگه هرمز قیمت نفت در بازارهای جهانی به 300 دلار در هر بشکه می‌رسد.

رویترز هم در سلسله اخبار نفتی خود نوشت: یک روز پس از پاسخ قاطع ایران به تهدیدات نفتی ترامپ، قیمت نفت سیر صعودی گرفت.

پیش از این و در زمان تهدیدهای مستقیم آمریکا علیه ایران،‌ واشنگتن بارها اعلام کرده بود که تنگه هرمز خط قرمز ایالات متحده است و به هیچ عنوان، هیچ نوع تلاشی برای مسدود کردن تنگه هرمز را تحمل نمی‌کنند و اگر ایران اقدامی انجام دهد اقدام نظامی ارتش آمریکا را در پی خواهد داشت.

اما حالا مقامات نظامی آمریکا معتقدند ایران می‌تواند تنگه هرمز را مسدود کند اما احتمالا برای مدتی کوتاه و با هزینه‌ای بسیار بالا، ولی با این وجود در مقابل تهدید حسن روحانی ساکت نمانند و اعلام کردند ارتش ایالات متحده بر عزم و تعهد خود برای باز نگاه داشتن این آبراه تجاری تاکید دارد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از سخنگوی فرماندهی ارتش آمریکا نوشت: ملوانان نیروی دریایی آمریکا و متحدان منطقه‌ این کشور «برای تضمین باز ماندن راه عبور کشتی‌های تجاری طبق قوانین بین‌المللی آماده‌اند.»

جنگ نفتی به راه افتاده میان ایران و آمریکا فعلا در حد خط و نشان است و هر دو تلاش می‌کنند قدرت منطقه‌ای خود را برای به کرسی نشاندن منطق خود به رخ بکشند.

هرچند مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند کشورشان و برخی متحدان عرب آنها عبور و مرور و تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهند کرد اما گزینه روی میز ایران برای کل دنیا نه از جنبه نظامی که از نگاه اقتصادی حکم یک ناقوس را دارد.

ناقوسی که قرار است هشدار دهد خارج کردن دومین تولید کننده بزرگ اوپک از گردونه رقابت‌ها آسان و بدون هزینه نخواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 15 تیر 1397، کد خبر: 402896 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
ایران نمیتونه عملا این کار رو بکنه ؛ چرا که این به ضرر خود ایران هم تموم میشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین