پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۳۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۸
رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: دلالان پس از خرید گندم از کشاورزان و تبدیل آرد به گندم،اقدام به صادرات آن از مبادی غیرقانونی می‌کنند.

شعارسال: علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ، با انتقاد از تشدید فروش گندم کشاورزان به مرغداران و دلالان اظهار کرد: هم اکنون بحث فروش گندم کشاورزان به دلالان و مرغداران به سبب پرداخت نقدی شدت گرفته است که این امر می تواند معضل جدیدی را به وجود آورد.

وی افزود: با توجه به آنکه دلالان پس از خرید گندم از کشاورزان و تبدیل آن به آرد، اقدام به صادرات از مبادی غیرقانونی می‌کنند؛ بنابراین اگر تدابیر جدی در این زمینه اندیشیده نشود با معضل جدی قاچاق روبه‌رو خواهیم شد.

ایمانی ادامه داد: در چند سال اخیر،کشاورزان به سیستم خرید توسط دولت به سبب نبود مشکل در روند خرید اعتماد کرده بودند که متاسفانه تأخیر در پرداخت مطالبات و قیمت در سال گذشته ، زمینه را برای بی اعتمادی کشاورزان به این سیستم فراهم کرد و در نهایت موجب شد تمایل آنها به خرید گندم به مرغداران و دلالان افزایش یابد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با انتقاد از نابسامانی‌های موجود در بحث قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری بیان کرد: با توجه به ثبات نرخ خرید تضمینی ، افزایش هزینه های تولید و تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران در سال گذشته موجب شد کشاورز برای امرار معاش نسبت به تحویل گندم به مراکز دولتی تمایلی نداشته باشد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه کشاورزان در طول یکسال زراعی به طور متوسط 10 میلیون تومان درآمد دارند، پس از یک حساب و کتابی فروش نقدی گندم 100 تومان کمتر از نرخ خرید تضمینی به دامدار و دلال را ترجیح می دهند تا اینکه مطالبات خود را در چندین مرحله دریافت کنند. این موضوع به ضرر سیستم حاکمیتی تمام می شود.

به گفته این مقام مسئول بی اعتمادی کشاورزان به سبب مشکلات موجود در پرداخت و خرید تضمینی به دولت موجب شده است تا تولیدکنندگان در سال آتی تمایلی به کشت گندم نداشته باشند و به سراغ کشت دیگر محصولات بروند که این امر تولید محصولات استراتژیک را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

ایمانی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید محصولات استراتژیک بیان کرد: بنده به عنوان نماینده جامعه کشاورزان معتقدم که دولت از محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو، کلزا، چغندر قند و... باید حمایت های لازم را داشته باشد چرا که عمده آب مصرفی این محصولات آب سبز است و این امر در حفظ منابع پایه تاثیر بسزایی دارد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پاسخ به این سوال که آیا با فعالیت دلالان در امر خرید، خودکفایی گندم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، بیان کرد: این موضوع به رویکرد تولیدکنندگان درباره نحوه تصمیم گیری خود نسبت به آینده بر می گردد و هم اکنون نمی توان پیش بینی در این زمینه داشت.

وی با بیان اینکه سیلی نقد به از حلوای نسیه است، افزود: هم اکنون کشاورزان فروش نقدی گندم 100 تومان کمتر از نرخ خرید تضمینی به دلالان و مرغداران را ترجیح می دهند این درحالی است که شورای اقتصاد با این نگاه نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی 96-97 را افزایش نداد که بتواند مطالبات کشاورزان را به موقع پرداخت کند، اما این امر تا کنون محقق نشده است چرا که تا 20 خرداد تنها 50 درصد مطالبات پرداخت شد و از آن تاریخ به بعد پولی به حساب کشاورزان واریز نشده است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان سخنان خود با بیان اینکه امسال پیش بینی خرید 10.5 میلیون تن گندم محقق نخواهد شد،تصریح کرد: علی رغم آنکه مشکلی در تولید وجود ندارد،اما بی اعتمادی کشاورزان به سیستم دولتی و امتناع از تحویل محصول به سیلوها موجب شده است که گندم از چرخه سیستم دولتی خارج و توسط دلالان در انبارها نگه داری شود. این امر می تواند تبعات زیادی را در بر داشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 15تیر1397، کدخبر: 6577150: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
در هر زمینه ای در کشور داریم قاچاق را میبینیم ؛ پس نظارت ها بر گمرک چگونه است
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
دولت در پرداخت تسریع کند
نگذارید کشاورزان پایشان به بی اعتمادی به دولت بازشود و ..
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین