پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
با توجه به تنش آبی به‌وجود آمده در خراسان شمالی و نبود آب کافی در اغلب روستاها و شهر‌های استان، کشت محصولات آب‌بر مانند برنج و هندوانه ممنوع شده است، اما بنا به گفته مدیران استانی این ممنوعیت نباید به ضرر کشاورزان تمام شود.
شعار سال: با توجه به تنش آبی به‌وجود آمده در خراسان شمالی و نبود آب کافی در اغلب روستاها و شهر‌های استان، کشت محصولات آب‌بر مانند برنج و هندوانه ممنوع شده است، اما بنا به گفته مدیران استانی این ممنوعیت نباید به ضرر کشاورزان تمام شود.
استان خراسان شمالی بیش از 2هزار هکتار سطح زیر کشت برنج دارد که کشاورزان هرساله از این طریق که تنها منبع درآمدی آنان است زندگی خود را تامین می‌کنند. اما با به وجود آمدن تنش های آبی در استان، کشت برنج ممنوع شد که باتوجه به وضعیت بد اقتصادی این ممنوعیت مشکلاتی را برای برنج‌کاران استان ایجاد کرده است.

طبق گفته مدیران ارشد استان باید برای جلوگیری از ضرر مالی کشاورزان٬ گیاهانی با مصرف آب کم و بازدهی بالا به کشاورزان معرفی شود تا آن ها از این ممنوعیت آسیبی نبینند.
کشاورز مانه‌ای: کارکنان جهاد کشاورزی بدون صحبت و توجیه کشاورزان، تنها با برپایی یک بنر ما را از ممنوعیت کشت مطلع کردند.

اما با گذشت چندسال از این ممنوعیت کاشت برنج٬ هنوز هیچ آموزش و اقدامی برای معرفی کشت جدید در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است و کشاورزان ضرر زیادی را از این حیث دیده اند.

* هیچ مراجعه‌ای برای معرفی و آموزش کشت گیاه جایگزین انجام نگرفته است

عقیل نجاتی کشاورز روستای قلنده تپه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سالانه درآمد ما از کشت برنج 25 میلیون تومان به ازای هر هکتار بوده است که با ممنوعیت آن فشار زیادی را متحمل شده‌ایم.

وی در ادامه افزود: با توجه به نبود آموزش و آگاه نبودن به کاشت گیاهان دارویی٬ مجبور به کشت پنبه شدیم که هم درآمد آن پائین است و همچنین هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت آن چندین برابر برنج است.

نجاتی از نحوه اطلاع رسانی از ممنوعیت کشت برنج نیز گلایه داشت و تصریح کرد: کارکنان جهاد کشاورزی بدون صحبت و توجیه کشاورزان، تنها با برپایی یک بنر ما را از ممنوعیت کشت مطلع کردند.

کشاورز مانه‌ای با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی٬ از مرغوب ترین زمین‌ها هستند٬ خاطرنشان کرد: این زمین ها برای کشت گیاهان دارویی بسیار مناسب است و کشت محصولی مانند پنبه استفاده حداقلی از این زمین‌ها است.

وی در پایان گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و از دست رفتن تنها منبع درآمدی خانواده، درخواست ما از چهاد کشاورزی این است که  با اهمیت و وقت گذاشتن بر این موضوع و ارائه پیشنهادات و آموزش‌های لازم٬ مانع از این ضرر مالی کشاورزان شوند.

* راهکار جبران ممنوعیت کشت به کشاورزان ارائه شود

محمدرضا صالحی استاندار خراسان‌شمالی نیز چندی پیش در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: صرف ممنوعیت مشکل را حل نمی‌کند، باید همزمان با ممنوعیت، مصونیت نیز ایجاد شود، برای مثال اگر کشاورز را از کشت منع می‌کنیم٬ راهکارهای جبران منع کشت را نیز به او بدهیم تا به سمت آینده ایمن و افزایش درآمد عمومی برویم.

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت: کشت برنج در سراسر کشور جز دو یا سه استان، ممنوع است اما هنوز اهرم قانونی برای اعمال این ممنوعیت‌ها در دست نداریم.
مدیرعامل ‌آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی ‌با بیان اینکه ممنوع‌شدن کشت برنج یکی از درخواست‌های این شرکت است، گفت: این درخواست بارها به جهادکشاورزی منعکس شده ‌اما همچنان شاهد کشت این محصول در استان هستیم.

وی افزود: البته این سازمان هیچ خدماتی به برنج‌کاران ارائه نمی‌دهد و برنج‌کاران از دریافت هر خدمات همچون دریافت کود و یا آموزش‌ها، بی بهره هستند.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش شده ‌تا ساز و کار قانونی برای برخورد با کشت برنج دیده شود و مطابق این سیاست‌ها در برنامه ششم توسعه، کشت برنج تخلف محسوب شده و برخورد قانونی با برنج کاران در این استان انجام می‌شود.

* جهاد کشاورزی کشت جایگزین برنج معرفی کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد نیز در این باره با بیان اینکه کشت برنج در استان ممنوع است اظهار داشت: جهادکشاورزی برای کشاورزان کشت جایگزین معرفی می‌کند و تلاش دارد تا کشت محصولات کم‌آب طلب٬ جایگزین کشت برنج شود.

اسماعیل محمودآبادی افزود: کشت گیاهان علوفه‌ای و گیاهان دارویی از اقلامی هستند که به عنوان کشت جایگزین به کشاورزان معرفی می شوند. برای برخورد قانونی با کشت برنج، هنوز آیین نامه‌های مربوط به دست نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز با بیان اینکه ممنوع شدن کشت برنج یکی از درخواست های این شرکت است گفت: این درخواست بارها به جهادکشاورزی منعکس شده است اما همچنان شاهد کشت این محصول در استان هستیم.

سید ابراهیم علوی اظهار کرد: برنج یک محصول پرآب طلب است و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کاهش میزان ذخیره سدها کشت این محصول در استان هیچ توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان باید برای برنج، کشت جایگزین معرفی کند افزود: جهادکشاورزی باید راهکار قانونی برای اعمال محدودیت کشت برنج پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تاکید کرد: دشت‌های مختلف استان بر‌اساس میزان منابع آب، باید الگوی کشت مشخص داشته باشند.
 هرچند بنا برگفته مدیران جهاد کشاورزی استان٬ کاشت برنج در استان ممنوع شده ‌اما به تازگی تصاویری از شالیزارهای استان منتشر شده که نشان می‌دهد کاشت این محصول پرآب طلب همچنان در خراسان شمالی ادامه دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 16 تیر 1397، کدخبر: 1769767 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
اخه چه کاریه وقتی کشور ما توی خشک سالیه بخوایم همه جای اون برنج بکاریم بابا یکم مغزتون رو به کار بندازید خب برید گندم بکارید
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین