پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۵۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز، نخست آتش سوزی در قسمت نیزار و خس و خاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده و باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودروری آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

شعار سال: نیزارهای کارون از گرمای زیاد، "پل سیاه" (قدیمی‌ترین پل این شهر) را آتش زدند. به گزارش ایسنا، بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه؛ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با گرفتن یک خبر از آتش‌سوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفتند، شانس این بار با قدیمی‌ترین پل اهواز همراه نبود و به دلیل وجود نیزار در محدوده زیر پل، آتش به زیر آن و در نهایت به خود پُل سرایت کرد. به گفته علی‌تراب‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز، نخست آتش سوزی در قسمت نیزار و خس و خاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده و باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودروری آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.





در سال ۱۳۰۸ خورشیدی هنگامی که راه آهن جنوب و سراسری ساخته می‌شد پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به «پل سیاه» معروف شد. این پل در واقع با سازه فلزی و فندانسیون بتنی‌اش به جای پل تاریخی «شادروان» از دوره ساسانیان و به طول هزار و ۵۰ متر در دوره پهلوی اول ساخته شده است؛ پلی با ۵۲ پایه نگهدارنده برای ستون‌ها که عرض آن شش متر است. اتصال و ارتباط خط آهن بندرامام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان به راه آهن سراسری خرمشهر تهران را اصلی‌ترین کاربرد این پل می‌نامند. «پل سیاه» در دوران‌ مختلفی تاریخی تاثیر داشته است تا جایی که حتی با توجه به نقش‌اش نام آن نیز تغییر پیدا کرده است. جنگ جهانی دوم را می‌توان نمونه‌ای از نقش این پل در این شهر دانست، زمانی که این پل مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش متفقین بود و به علت این که یکی از گلوگاه‌های مهم در موفقیت متفقین به شمار می‌رفت. براساس اسناد و تصاویر باقی مانده از پل تاریخی، بخش میانی پل یک بار دیگر در سال ۱۳۴۴ آتش گرفته است.



آتش‌سوزی پل در سال ۱۳۴۴

البته شهریور ۹۳؛ عاطفه رشنویی، معاون وقت میراث فرهنگی خوزستان درباره وضعیت «پل سیاه» اهواز گفته بود؛ قصد داریم با اداره کل راه آهن تفاهم‌نامه‌ای را برای حفظ و نگه‌داری آن منعقد کنیم ولی هنوز هیچ برنامه خاصی برای این کار نداریم چون «پل سیاه» پلی زنده است و به حیاتش ادامه می‌دهد و جزو آثار و ِالمان‌های شهر اهواز است. فقط باید حفاظت و نگه‌داری شود. پل سیاه اهواز ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.




علی‌رضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان و ارسطوزاده، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در مورد آخرین وضعیت این پل تاریخی پرس‌وجو کند، اما تا لحظه ارسال این خبر موفق به صحبت با این دو مسئول نشد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت فرارو، تاریخ 15 تیر 97، کد مطلب: 366385: www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
این پل نیاز به تعمیر اساسی داره و باید بهش رسیدگی بشه کارونم که بیچاره دیگه نای نفس کشیدن نداره
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین