پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۵۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
بیمارستان زنان زایمان ارومیه از حدود چهار سال پیش قرار شد به صورت فوری به مکانی جدید انتقال یافته و بیمارستانی مجهز نیز در کنار آن ساخته شود اما اکنون با گذشت ۴ سال هیچ کدام از این اتفاقات نیافتاده است که در گزارش پیش رو به جزئیات آن پرداخته شده است
شعارسال:بیمارستان زنان زایمان ارومیه از حدود چهار سال پیش قرار شد به صورت فوری به مکانی جدید انتقال یافته و بیمارستانی مجهز نیز در کنار آن ساخته شود اما اکنون با گذشت ۴ سال هیچ کدام از این اتفاقات نیافتاده است که در گزارش پیش رو به جزئیات آن پرداخته شده است.

 زمستان سال 93 همین که وارد بیمارستان زنان و زایمان شد و اوضاع را دید، دستمالش را از جیبش درآورد و شروع کرد به گریه کردن، وقتی دید زنان استانی که وی برای دومین بار دارد استانداری‌اش را می‌کند در راهروهای بیمارستان بچه‌هایشان را به دنیا می‌آورند در راهروهای بیمارستان دوران نقاهت را می‌گذرانند و از راهروهای بیمارستان هم مرخص می‌شوند، دلش به درد آمد، باور نداشت اینقدر اوضاع اسفبار است، خبر نداشت که چقدر وضعیت برای زنان باردار سخت است که هم باید زجر زایمان بکشند و هم درد فقدان امکانات بیمارستان را تحمل کنند.

قربانعلی سعادت در دومین دوره استانداری خود در آذربایجان غربی هر بار که از جایی بازدید می‌کرد شگفت زده می‌شد چون می‌دید که نسبت به سی سال قبل تغییر چندانی اتفاق نیافتاده است.

هیچ زنی حاضر نیست برای بار دوم در بیمارستان کوثر زایمان کند

بیمارستان کوثر ارومیه که به عنوان قسمتی از بیمارستان شهید مطهری ارومیه به شمار می‌آید سال‌های سال بود که با همان روال قدیمی پذیرای زنان باردار آذربایجان غربی بود و چه بسیار کودکانی که در این بیمارستان در وضعیت بسیار بدی به دنیا آمدند و نوزادان در بدو تولد دریافتند که چقدر زندگی سختی پیش رو خواهند داشت.

بسیاری از زنان این سرزمین به دلیل همین فقر امکانات زایمان بیمارستانی قید باردار شدن را زدند و هیچ وقت بچه دوم و سومی به دنیا نیاوردند چون با چشم خویشی می‌دیدند که جانشان می‌رود


به هر حال در همین بازدید حزن انگیز استاندار قبلی آذربایجان غربی از بیمارستان کوثر وی دستور داد پروژه سرای ورزشکاران در خیابان حسنی فی‌الفور به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی تحویل داده شود تا به سرعت به یک بیمارستان مجهز زنان و زایمان تغییر کاربری یابد.

دستور فوریت دار استاندار وقت جامه عمل نپوشید

به رغم دستور فوریت دارد استاندار وقت آذربایجان غربی پروسه این تغییر و تحول و تجهیز این پروژه همچون بسیاری دیگر از تصمیمات دولتی وارد یک چرخه طولانی و بی سرانجام شد که اکنون سالها از آن گذشته است و همچنان زنان سرزمین من در همان راهروهای بیمارستان کوثر وضع حمل می‌کنند و خبری از بیمارستان جدید نیست.

اما وقتی اوضاع قابل تأمل تر می‌شود که در عمق مطالبی که استاندار سابق آذربایجان غربی بیان کرده بیشتر فکر کنیم، وی در بایدید موصوف گفته بود: به توجه به اینکه شاخص سلامت، سرانه درآمد و سواد در این استان وضعیت مناسبی ندارد لذا ارتقای این شاخص‌ها به ویژه در بخش سلامت جزو اولویت‌های اصلی دولت است.

به گفته وی یکی از مشکلات اساسی در حوزه درمان استان کمبود تخت‌های بستری است و در این میان بیمارستان زنان و زایمان کوثر ارومیه با کمبود شدید فضای فیزیکی روبروست که باید این مشکل به سرعت حل شود.

شگفتی از ارتقا 20 رتبه‌ای آذربایجان غربی در شاخص‌های سلامت

با وجود این اذعان‌های صریح استاندار وقت آذربایجان غربی به پایین بودن شاخص‌ها و نقائص و کمبودهای حوزه بهداشت و درمان که سبب شده بود در رتبه‌های آخر کشور قرار گیرد در سال آخر خدمت وی در خبری بسیار شگفت انگیز به یکباره اعلام شد جایگاه استان در حوزه سلامت به رتبه 7 کشوری ارتقا یافته است و این خبری بود که هیچ کس باورش نکرد چون امکان نداشت در عرض یکی دو سال بتوان 20 رتبه جایگاه آذربایجان غربی را ارتقا داد



رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی که خود از منتقدین کمبود امکانات درمانی و فرسوده بودن بیمارستانهای استان است بارها اذعان کرده در حال حاضر 24 مرکز درمانی و بیمارستان در شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی وجود دارد که 21 مرکز از این تعداد قدیمی و فرسوده هستند.

در این میان بیمارستان شهید مطهری ارومیه 298 تخت دارد که از این تعداد فقط و فقط 62 تخت در بیمارستان کوثر این مرکز بهداشتی درمانی برای اموری نظیر زایمان فعال هستند.

جالب است بدانید بیمارستان کوثر ارومیه تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان ارومیه است.

سرنوشت نا معلوم احداث و تجهیز بیمارستان زنان زایمان ارومیه

هم اینک پروژه بیمارستان جدید زنان و زایمان ارومیه که در جنب سرای ورزشکاران در حال احداث است از سرعت مورد انتظار برخوردار نیست و چه بسا با رسیدن به مرحله تجهیز باز هم دچار بی‌مهری یا بی پولی دولت قرار گیرد و کار تجهیز آن سال‌های سال به طول انجامد، همچنمان که این اتفاق سالهاست برای آزمایشگاه مرجع ارومیه و کلینیک بزرگ تدبیر در خیابان عمار نیز افتاده است.

اگر چه محمدمهدی شهریاری استاندار جدید آذربایجان غربی بازدید اثر بخشی از پروژه‌های بخش سلامت نداشته و حتی عمل جراحی ساده خود را بجای بیمارستان‌های ارومیه در بیمارستان‌های پایتخت انجام داد اما چون هم اینک خود وی نیز دوران پس از عمل جراحی را پشت سر می‌گذارد لابد نیک می‌داند که استان آذربایجان غربی چقدر نیازمند توسعه و تجهیز در بخش بیمارستانی است چرا که هزاران تخت بیمارستانی فرسوده در کنار قریب به 3000 تخت بیمارستانی مورد نیاز می طلبد تا نگاه ویژه‌تری به این منطقه در دولت وجود داشته باشد.

شاید سرانجام بخشی به حدود ده بیمارستان بزرگ و کوچک ناتمام استان بتواند اندکی شاخص‌های سلامت را بهبود ببخشد اما رسیدن به رتبه‌های برتر کشوری نیازمند انجام کارهای اثربخش‌تری است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار15تیر 97، کد خبر: 1769204،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
انشالله که سرنوشت آن ها هم سریع تر مشخص شود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
ا.ف75
این چیزایی که هیچ وقت برای مردم رو نمیشه قطعا یه دستایی پشت پرده دارن حق خوری میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین