پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۹۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
صفرهای ارقام یارانه ارز دولتی را که می شماریم بُهت زده می شویم ، از شنیدن نام اشخاص حقیقی و حقوقی که این ارزها را دریافت کرده اند شگفت زده تر می شویم!شش صفر نه صفر گاهی هم دوازده صفر!

شعار سالدر کنار عددهای دیگر، بین آدم هایی دیگر دست به دست می شوند و دست به یکی می کنند تا شکاف طبقاتی جامعه عمیق تر شود و مردم را دچار سرگیجه و نگرانی کنند.این روزها دیگر رقم ها به ریال و تومان نیست.دلار و یورو پیشگام مبادلات و معاملات تجاری و بازرگانی ست، ارز کشور ، به یُمن مدیریت ناکارآمد بانک مرکزی به کام آتشین اژدهای "رانت " ریخته می شود.

در واقع این سیاست های غلط ارزی بانک مرکزی است که در ماه های اخیر اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است تا عامه مردم روزهای پرتلاطم و مشقت باری را سپری کنند.

چرا و چگونه فردی (سلطان سکه) مُجاز می شود 2 تُن سکه خریداری و ذخیره کند؟!

چرا فقط در سه‌ ماهه اول امسال ، ۲میلیون نفر از مرفهین به خاطر مسافرت های سیاحتی ۶ هزار میلیاردتومان ارز دولتی دریافت کنند؟برخی رسانه ها درباره نوعی مافیای واردات خودرو هم ، نقدها و تحلیل هایی افشاگرانه منتشرکرده اند ؛" در چند ماه اخیر مجموعا 121 میلیون یورو ارز دولتی در اختیار 21 شرکت واردکننده خودرو قرار گرفته است.

در این شرایط محاسبه تفاوت نرخ ارز دولتی یورو حدودا 5000 تومانی با نرخ آزاد این ارز نشان می‌دهد که با توجه به پرداخت 121 میلیون یورو ارز ارزان به واردکنندگان خودرو، در حقیقت یارانه حدود 600 میلیارد تومانی به واردکنندگان خودرو پرداخت شده است."

اعتراف تلویحی وزیر اقتصاد به ناکارآمدی سیاست های تیم اقتصادی دولت مبین این واقعیت است که دراین مقطع زمانی، افسارگسیختگی مدیریت اقتصادی( بحران بازار ارز و سکه و خودرو) پاشنه آشیل دولت است؛

"متاسفانه تمام عملكرد دولت تحت تاثير تحولات بازار ارز قرار گرفت و از آن بدتر اينكه برخي سوءاستفاده ها موجب شد تا مردم نگران شوند."

درمملکت ما چه خبر است؟

چه رابطه ای بین وزیر صمت و گیرندگان ارز4200تومانی برای دریافت خودرو برقرار است؟

وزارت بهداشت با دریافت 18 میلیون یورو یارانه ارزی، خودرو وارد می کند، دلالان رانتخوار ،خودرو وارد می کنند، شرکت های بازرگانی با مجوز های غیر مرتبط و شرکت های بی نام ونشان، خودرو وارد می کنند.

از سوی دیگر 23 ميليون يورو ارز کاغذ روزنامه به 2 شرکتی که وجود خارجی ندارندپرداخت شده است. وبا شگفتی می بینیم که شرکت های راه سازی ، پشم شیشه ، شرکت بسته بندی میوه، شرکت های صنعتی و ساختمانی و.... کاغذ روزنامه وارد می کنند و نه تنها مشکل روزنانه های کشور را مرتفع نمی کنند بلکه گرانی و بحران در بازار کاغذ را رقم می زنند.

به نظر می رسد که همه این قضایا به شیوه پرداخت غیر قانونی ارز دولتی و رانت های پشت پرده ختم می شود و می رود تا اندک اندک به جاهای حساس و سؤال برانگیزی منجر شود این یعنی اینکه فساد سیستمی بیداد می کند!

به گفته اقتصاد آنلاین؛"فهرست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰تومانی در حالی طی هفته جاری از سوی بانک مرکزی منتشر شده که بررسی دقیق‌تر این فهرست نشان از آن دارد که بخشی از ارز تخصیص یافته مربوط به تعهدات ارزی سال۹۶ بوده است! و حالا مطالبه افکار عمومی متوجه دریافت‌کنندگان ارز است که چرا کالاها را با نرخ آزاد، عرضه کرده‌اند؟

بررسی دقیق‌تر لیست بیش از ۴۰شرکت دریافت‌کننده ارز دولتی که موفق به ثبت سفارش برای واردات گوشی تلفن همراه شده‌اند نشان می‌دهد؛ شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی وابسته به شرکت شستا (در ردیف ۳۷اُم لیست منتشر شده بانک مرکزی) ۳۶۶هزار یورو ارز دولتی گرفته، در سال۱۳۹۷ هیچ گونه ارزی بابت واردات موبایل دریافت نکرده است"

سیاست های نامعقول و غیر قانونی پرداخت یارانه ارز، عِرض متولیان اقتصادی را برباد داده ست و شمشیر بی کفایتی مسئولان اقتصادی برگردن مردم به وضوح پیداست. و همه شاهد آن هستند که در تیم اقتصادی دولت، یکی به نعل می زند، یکی به میخ!

دراین تاریکزار اقتصادی مردم نحیف روز به روز لاغرتر ، وافراد غنی روزبه روز ، فربه تر می شوند، جیب خالی مردم خالی تر ، سفره نان مردم خجالت آورتر!

آقایان خستگی ها و شگفت زدگی های مردم کف خیابان را نمی بینید؟!مسئولان بالادستی ، سرگیجه ها و نگرانی های مردم را پاسخگو باشید!

آیا اینک که با تهدیدات خارجی و بحران اقتصاد داخلی مواجه شده ایم دراین جنگ اقتصادی به شمشیر چوبین "سیف " و تدبیر تیم اقتصادی دولت می توان امیدوار شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک ، تاریخ انتشار 14تیر 97، کدمطلب:۶۲۷۱۳۷، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین