پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
بررسی‌ها نشان می‌دهد اتوبوس‌های شهری کشور با میانگین سن 10/4 سال فرسوده هستند.

شعار سال: کم کم همین ضربان خفیف هم شنیده نخواهد شد. از هر پنج اتوبوسی که در کلانشهرهای کشور می‌رانند، سه دستگاه سن فرسودگی را رد کرده‌اند. از طرفی هفت کلانشهر نتوانسته‌اند از سهم 82.5درصدی کمک دولت برای احیای ناوگان اتوبوسرانی خود استفاده کنند و دولت هم در شرایط فعلی بودجه‌ای برای تأمین آن ندارد.

چندی پیش هیربد معصومی، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت که «عمر متوسط ناوگان اتوبوس‌های شهری کشور هم‌اکنون 10.4سال است. البته طبق قانون عمر فرسودگی و از رده خارج شدن یک اتوبوس شهری، هشت سال است و این یعنی شرایط برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ، بد و بدتر می‌شود.

براساس قانون مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مصوب سال 1386، دولت می‌تواند حمل‌ونقل را به‌گونه‌ای سامان دهد که حدود 30درصد جابه‌جایی‌های شهری توسط اتوبوس‌ها انجام شود، اما تهران و کلانشهرهای دیگر کشور با وضعیت تهدید‌کننده‌ای‌ مواجه هستند. بحران اما فقط در بخش فرسودگی اتوبوس‌ها نیست.

منابع متحرک دوده

یک اتوبوس فرسوده به واسطه تردد بالای روزانه، مهم‌ترین منبع برای تولید گازها و ذرات آلاینده هواست و جالب آنکه هنوز کشور ما نتوانسته فناوری اندازه‌گیری آلودگی هوای وسایل نقلیه دیزلی را به‌دست آورد. البته گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد کربن سیاه(دوده) که محصول اگزوز دیزلی‌هاست، عامل مستقیم بیماری‌های قلبی- عروقی و تنفسی است و در معرض انتشار آن بودن به میزان نه‌چندان زیاد هم برای مرگ کافی است.

از کدام جمعیت می‌گوییم؟

قریب به 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در هفت کلانشهر زندگی می‌کنند که 60درصد اتوبوس‌های آن ها فرسوده هستند. این یعنی از هر چهار ایرانی(که دو نفرشان با خودروی شخصی تردد می‌کنند) یکی سوار بر اتوبوس‌های فرسوده است و باید برای ارتقای ترددهای شهری او تلاش و هزینه کرد.

ترمز بی ترمز!

همه معضل اتوبوس‌های فرسوده، ‌آلودگی هوا نیست. براساس مصوبه هیأت وزیران، اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین بالای 10سال هر 3‌ماه یک‌بار و اتوبوس‌های سبک و سنگین زیر 10سال هر 6‌ماه یک‌بار باید معاینه فنی دریافت کنند. البته این قانون در بیشتر شهرهای کشور جدی گرفته نمی‌شود اما در تهران به‌عنوان نمونه‌ای از کشور، آمار مراجعه اتوبوس‌ها نشان می‌دهد که مشکل ترمز عامل اصلی ردی اتوبوس‌ها در مراکز معاینه فنی است. حالا تصور کنید یک اتوبوس با 50 مسافر ترمزش نگیرد.




سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 16 تیر 97، کد مطلب: 22222، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
همین ها هم روی الودگی تاثیر میزاره باید ی فکری باری ماشین های فرسوده بکنن
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین