پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
در مطلب زیر به ۱۱ مورد از خطرات پنهان در خانه ها می پردازیم که سلامتی ما را تهدید می کند می پردازیم.

شعار سال: نخانه محل آرامش ما است و ما تصور می کنیم که در آن از همه آلودگی ها و خطرات محیط بیرون در امان هستیم، اما حقیقت آن است که مواد خطرناک و آلودگی های زیادی در گوشه و کنار خانه پنهان شده که از آن ها بی خبریم. با آگاهی درباره این خطرات می توانیم سلامتی خود و اعضای خانواده از حفظ کنیم. در ادامه به ۱۱ مورد از خطرات پنهان در خانه ها می پردازیم که سلامتی ما را تهدید می کند.

۱گرد و غبار سمی

گرد و غباری که در گوشه و کنارهای خانه یا بالای اثاثیه جمع می شوند می توانند واقعا سمی باشند. طی تحقیقی در امریکا بر روی نمونه های گرد و غبار، ۴۵ ماده ی شیمیایی سمی در این نمونه ها شناسایی شد، مثلا: ماده TDCIPP نوعی کندساز اشتعالی (ماده ای که فعل و انفعال شیمیایی منجر به اشتعال را کند می کند) که اغلب در مبلمان و دیگر اثاثیه خانه یافت می شود و سرطان زا است، ماده فتالات که اغلب در اسباب بازی ها و کفپوش های وینیل وجود دارد و ماده فنول که معمولا در محصولات شوینده استفاده می شود.

با دستمال و جارو کشیدن منظم و استفاده از سری های مختلف جاروبرقی برای دسترسی به گوشه و کنارهای خانه، این گرد و غبارها را کمتر کنید.

۲خوشبو کننده های هوا

اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که وسواس زیادی برای خوشبو نگه داشتن خانه ی خود دارند، باید بدانید که با این کار سلامتی خود را به خطر می اندازید. شمع های معطر و اسپری ها و دستگاه های خوشبو کننده ی هوا ممکن است حاوی ماده فتالات باشند. این ماده شیمیایی به صورت یک هورمون مصنوعی در فرآیندهای طبیعی بدن اخلال ایجاد می کند و سلامتی ما را به خطر می اندازد.

با استفاده از عطرهای گیاهی طبیعی، گل ها یا تنها باز کردن پنجره ها هوای خانه را تازه و خوشبو کنید.

۳ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی نگهدارنده غذا اغلب حاوی مواد شیمیایی خطرناکی مثل BPA هستند. وقتی این ظروف را حرارت می دهید یا مواد غذایی داغ درون آن ها می ریزید، این مواد شیمیایی وارد غذای شما می شوند. ظروفی که از جنس پلاستیک پلی کربنات هستند (ظروف سختی که به آن ها نشکن می گویند) مثل بطری های آب قابل استفاده مجدد، لیوان ها یا کلمن های نوشیدنی، اغلب حاوی BPA هستند. این ماده در هورمون های بدن اخلال ایجاد می کند و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را افزایش می دهد.

فریب برچسب «فاقد BPA» روی این ظروف را نخورید! بسیاری از تولید کنندگان، ماده سمی مشابه دیگری را جایگزین BPA می کنند. تا حد امکان از ظروف پلاستیکی دوری و به جای آن از ظروف شیشه ای و استیل استفاده کنید.

۴مواد سفید کننده

سفید کننده ها حمام و دستشویی ها را برق می اندارند اما در حقیقت امکان رشد قارچ ها را بیشتر می کنند. ماده سفید کننده، ملاط بین کاشی ها را تمیز می کند اما به دلیل آنکه خاصیت خورندگی بالایی دارد و ملاط نیز نفوذ پذیر است، سفید کننده با گذشت زمان حفره های کوچکی در ملاط ایجاد می کند که تبدیل به فضایی برای رشد قارچ های بیشتر می شود.

برای از بین بردن قارچ ها از محلول هیدروژن پراکسید و آب استفاده کنید. به علاوه از مناسب بودن تهویه مطمئن شوید تا رطوبت فضا کاهش پیدا کند. با استفاده از یک ابزار شیشه پاک کن دیوارهای حمام را پاک کنید تا از آب باقیمانده روی آن ها خلاص شوید.

۵فرش و موکت

فرش و موکت اتاق ها در صورتی که از آن ها مراقبت نشود تبدیل به گودالی مملوء از انواع آلودگی ها می شوند. گرد و غبار و پرزهای بدن حیوانات خانگی در لایه های فرش و موکت انباشته و باعث واکنش های آلرژیک می شوند.

فرش ها و موکت ها را به طور مرتب جارو بکشید و بشویید.

۶ظروف نچسب

تحقیقات بیشتری در این خصوص نیاز است اما دانشمندان تا به امروز پی برده اند که مواد شیمیایی مصنوعی ای که در ساخت ظروف نچسب برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف استفاده می شود می توانند در حین پخت و پز با حرارت بالا آزاد شوند و برای سلامتی مضر باشند و حتی علائمی مانند آنفولانزا ایجاد کنند.

به جای ظروف چسب، از ظرف های استیل یا چدنی استفاده کنید.

۷مبلمان راحتی قدیمی

اگر مبلمان قدیمی ای دارید باید بدانید که ممکن است سلامت شما در خطر باشد. در گذشته از ماده ی کندساز اشتعالی ای به نام TB117 در مبلمان ها استفاده می شد که در حقیقت ماده ای سرطان زا است.

۸کنسروها

مواد غذایی کنسروی اگرچه می توانند یک وعده غذایی ارزان باشند اما مملوء از سم هستند. برخی قوطی های کنسرو حاوی ماده BPA هستند که می تواند وارد غذا شود، به ویژه مواد غذایی اسیدی یا موادی که در زمان ریختن به داخل کنسرو داغ بودند.

۹عود

سوزاندن عود ذرات بسیار زیادی را وارد هوا می کند که می توانند در مجرای تنفسی انباشته شوند. به علاوه عودها اغلب حاوی مقدار کمی مواد شیمیایی هستند که ممکن است باعث حساسیت پوستی شوند.

۱۰نبود گیاهان آپارتمانی

مزایای گیاهان آپارتمانی فراتر از زیباسازی فضای خانه است و آن ها قادرند آلودگی های هوای درون خانه را کاهش دهند. در تحقیقات سازمان فضایی ناسا معلوم شد گیاهانی مثل پاپیتال انگلیسی، گل ژربرا، نخل بامبو و آگلونما ماریا در جذب و حذف آلاینده های مضری مثل کربن مونوکسید از هوا مؤثر هستند.

۱۱شوینده های معطر

اگر برای خوشبو کردن لباس های خود از شوینده های معطر و نرم کننده های لباس استفاده می کنید، باید بدانید که خود را در معرض سموم زیادی قرار می دهید. این محصولات معطر اغلب حاوی فتالات یا دیگر مواد شیمیایی مضر هستند که در طول زمان سلامتی شما را به خطر می اندازند.

بنابراین در زمان خرید شوینده به دنبال محصولات غیر معطر باشید.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 17 تیر 97، کد مطلب: 6590392، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین