پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
تغییرات اقلیمی ناشی ازکاهش یا افزایش شدید دمای هوا در بهار امسال زمینه کاهش نسبی عرضه میوه‌های سردرختی (هسته‌دار) را فراهم کرد. در کنار آن ضعف نظارت و رشد دلال بازی در بازار میوه و تره بار موجب از راه رسیدن موج تازه افزایش قیمت خرده‌فروشی میوه و مرکبات طی چند هفته اخیر شده است.

شعار سال: قیمت میوه و تره بار که در دو ماه نخست امسال متاثر از فرارسیدن«سیاه بهار» (فصل اتمام میوه‌های زمستانی و عرضه اندک میوه‌های نوبرانه به بازار) بالا مانده، اما با رشد نسبی عرضه میوه‌های سردرختی از مناطق اطراف تهران(شهریار) به ثبات نسبی رسیده بود، این روزها بار دیگر به‌دلیل اتمام میوه‌ این مناطق و کاهش شدید عرضه میوه‌های سردرختی سایر استان‌های کشور، با افزایش 15تا 25درصدی قیمت در بازار خرده‌فروشی برخی اقلام مواجه شده است. بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع میوه‌های سردرختی در مغازه‌های خرده‌فروشی سطح شهر تهران از خیز انواع میوه‌های تابستانه برای افزایش قیمت حکایت دارد.

بررسی میدانی
بررسی ها از قیمت خرده‌فروشی برخی انواع میوه‌های سردرختی حاکی است اکنون قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم سیب بهاره (گلاب) به 15تا 20هزار، گیلاس سیاه 18تا 24هزار، گیلاس صورتی هفت تا 12هزار، آلو قطره طلا 8تا 12هزار، آلو شابلون 9تا 15هزار، انواع انگور 9تا 15هزار، زردآلوی قیسی 12تا 15هزار و شلیل شبرنگ 8تا 12هزار تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ هر کیلوگرم برخی انواع بسته‌بندی و دست‌چین‌شده این اقلام سردرختی به 20تا 30هزار تومان افزایش یافته است. در بازار صیفی جات نیز گرچه آهنگ رشد قیمت‌ها از میوه‌های سردرختی و تابستانه هسته‌دار کمتر بوده اما قیمت برخی از این اقلام مانند خربزه و طالبی نیز به‌دلیل عرضه کم و نوبرانه بودن بالا مانده است. به‌نحوی که نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم خربزه از دو هزار و 800تا سه هزار و 500و طالبی از دو تاسه هزار و قیمت هندوانه از 1800تا 2500تومان در نوسان است.

انتظار کاهش قیمت‌ها تا شهریور امسال
رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه سرمازدگی علت اصلی کاهش چشمگیر عرضه، نرسیدن میوه‌های تابستانه سردرختی به بازار میوه و بالارفتن قیمت‌هاست، به صدا‌و‌سیما گفت: برای کاهش قیمت میوه باید منتظر باشیم تا میوه‌های زمستانه از اواخر شهریورماه وارد بازارشود. حسین صابری، قیمت‌گذاری میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را براساس نظام عرضه و تقاضا دانست و افزود: تابستان سال گذشته فراوانی بار در بازار اتفاق افتاد درحالی‌که هزینه حمل‌ونقل این محصولات نیز به سختی تأمین شد امسال نیز سرمازدگی سبب کاهش حجم میوه‌های سردرختی و کاهش محصولات تابستانه در بازار شده است. او با اشاره به اینکه امسال عرضه میوه‌های هسته‌دار در بازار با کاهش چشمگیری مواجه است گفت: با توجه به کمبود این میوه‌ها ازجمله گیلاس قیمت آن نیز با کاهش مواجه نخواهد شد. این عضو هیأت رئیسه اتحادیه بارفروشان، در مورد قیمت عمده فروشی این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره بار، افزود: قیمت هر کیلوگرم گیلاس سیاه در میدان مرکزی میوه و تره بار از هفت تا ۱۸هزار، گیلاس صورتی سه تا شش هزار، انواع زردآلو سه تا 12هزار، آلو زرد دو تا شش هزار، آلو سیاه دو تا پنج هزار، انواع انگور چهار تا 10هزار، خیار رسمی هزارو 500تا چهار هزار، سیب گلاب چهار تا ۱۸ هزار، شلیل شب رنگ سه تا هشت هزار، دستنبو ۸۰۰ تا دو هزار و 500، خربزه هزارو 500تا چهار هزار، موز پنج هزار و 500تا هتف هزار و هندوانه هزار تا دو هزار و 200، لیمو ترش سنگی هفت تت 11هزار و لیمو ترش ریز پنج تا 12هزار تومان است.

تأثیر سایرعوامل بر گرانی میوه
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی در گفت گو با همشهری در مورد علل افزایش قیمت میوه‌های تابستانی سردرختی گفت: اگرچه تغییرات اقلیمی فصل بهار بر تولید محصولات سردرختی به‌خصوص سیب، گیلاس و زردآلو در برخی مناطق کشور تأثیر داشته، اما این تأثیر پذیری در همه مناطق کشور یکسان نبوده، به‌نحوی که امسال میزان تولید محصولات سردرختی در باغات اطراف تهران چه از نظر کیفیت یا میزان تولید افزایش داشته است.

محمد علی طهماسبی افزود: با وجود این میزان تولید برخی انواع میوه‌های سردرختی مانند سیب تابستانه یا گیلاس در سال‌جاری به‌دلیل سال« ناآور» حتی در مناطق اطراف تهران کاهش داشته که می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در بالا ماندن قیمت این محصولات در بازار مصرف باشد. او بخش عمده افزایش قیمت برخی انواع میوه‌های سردرختی در بازار مصرف را ناشی از سایر عوامل مؤثر در رشد هزینه تمام‌شده بازاررسانی و عرضه این محصولات دانست و افزود: افزایش هزینه حمل‌ونقل، دستمزد کارگر، محصولات بسته بندی و از همه مهم‌تر نابسامانی نظام توزیع و دلال بازی ازجمله عوامل مؤثر در گرانی اخیر میوه سردرختی است. در واقع قیمت میوه از باغات تولید تا مراکز عمده فروشی و به‌خصوص خرده‌فروشی‌های سطح شهر، رشد چندین درصدی را تجربه می‌کند که تنها راه رفع این معضل افزایش نظارت بر قیمت خرید و عرضه میوه با نرخ سود مصوب و قانونی در خرده فروشی‌های سطح شهر است.

طهماسبی افزود: بخشی از محصولات مانند سبزیجات وصیفی‌جات به‌صورت گلخانه‌ای کشت می‌شود که در مقابل تغییرات جوی آسیب‌پذیری چندانی ندارند. همچنین اخیرا دولت تسهیلات ارزان قیمتی را از طریق سامانه کارا برای توسعه سایبان‌ها در تاکستان‌ها و باغات در اختیار کشاورزان گذاشته است که در کاهش تأثیر‌پذیری محصولات باغی از تغییرات اقلیمی مؤثر خواهد بود، با این روند فکر نمی‌کنم امسال کمبودی در بازار انواع میوه وجود داشته باشد.
او گفت: با توجه به سردتر شدن هوا در فصول پاییز و زمستان اگر اتفاقی برای تولید سیب و مرکبات نیفتد باید از هم‌اکنون به‌دنبال تسهیل صادرات این محصولات باشیم.

تشکیل زنجیره محصولات کشاورزی
معاون وزیر جهادکشاورزی از کلید خوردن تشکیل زنجیره ارزش افزوده برای 14محصول کشاورزی شامل هفت محصول باغی ازجمله سیب و مرکبات خبر داد و افزود: تشکیل این زنجیره از چندی پیش آغاز شده و همه مراحل تولید و بازار‌رسانی محصولات کشاورزی از باغات و مراکز تولید تا بازارسانی، فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی و تعیین قیمت عمده فروشی و خرده فروشی این محصولات را شامل می‌شود.

طهماسبی در مورد میزان تولیدمیوه‌های سردسیری در سال زراعی جاری افزود: با توجه به اینکه اکنون در همه جای کشور میوه‌های سردسیری در حال کشت است، تأثیر مشهودی را بر کاهش تولید نداشته‌ایم چرا که در برخی اقلام مانند گردو، بادام، فندق و انگور با توجه به پراکندگی مراکز تولید این محصولات در سراسر کشور، مشکلی برای تأمین نداریم.
او افزود: گرچه در برخی از استان‌ها مانند زنجان، قزوین و اردبیل تولید این محصول آسیب جدی دیده است، با توجه به اینکه در درختان انگور، میوه روی جوانه‌های همان سال تشکیل می‌شود، اما در برخی استان‌ها این درختان انگور خود را بازیافت کرده، البته در برخی محصولات مانند گردو آسیب‌ها جدی‌تر بوده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی از اعزام اکیپ‌های کارشناسی این وزارتخانه به مناطق غربی کشور برای برآورد خسارات تغییر اقلیم در بهار امسال بر تولید محصولات سردرختی خبر داد و افزود: اکنون گروه‌های کارشناسی وزارتخانه به برخی استان‌ها مانند آذربایجان غربی و اردبیل رفته‌‌اند تا میزان تأثیر تغییرات جوی بر تولید محصولات سردرختی، تابستانه و سیب و مرکبات در این استان‌ها را بررسی کنند. او در مورد کاهش تولید گردو و فندق گفت: خسارت سرمازدگی در محصولاتی مانند فندق و بادام نیز جدی بوده است. گرچه میزان تولید فندق در کشورمان زیاد نیست اما در برخی شهرستان‌ها مانند ارتفاعات رودسر به سمت الموت که این میوه به‌صورت تک‌محصولی تولید می‌شود، سرمای دیررس بهاره به محصولات گردو و فندق خصوصا در روستاهای در ارتفاعات بالای هزار و 200تا هزار و 300متر مانند کشایه، اورکوم و کاهرود آسیب زده است. طهماسبی افزود: درختان گردو در ایران زودبرگ‌ده و به سرمای دیررس بهاره حساس هستند و همانند آنچه اکنون در تویسرکان، آذربایجان و خراسان انجام داده‌ایم، جایگزینی این درختان با ارقامی مانند چملر و هارتلی که ارقام اصلاح شده بوده و بازدهی آنها دو تا سه برابر گردوهای ایرانی است را با پیوند سرشاخه کاری در دستور کار قرار داده‌ایم. این درختان که ارقام جدیدی هستند و در خلخال و کوثر وجود دارد دیرتر برگ داده و برداشت محصول از این درختان هفت تا هشت تن در هکتار است درحالی‌که اکنون متوسط برداشت گردو در هکتار 2.5تا سه تن است.

پیش بینی تولید 21 میلیون تن میوه و مرکبات

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه میزان تولید میوه و مرکبات در سال‌جاری با کاهش مشهودی مواجه نخواهد شد، افزود: برآورد کلی آن است که از رقم 22میلیون و 450هزار تنی تولید انواع محصولات باغبانی در سال گذشته امسال به‌دلیل تغییرات اقلیمی یک میلیون و 500هزار تن کاهش تولید داشته باشیم که این کاهش تولید شامل محصولات سردرختی و حتی زعفران نیز می‌شود. طهماسبی افزود: برآوردهای وزارت جهادکشاورزی از تولید میوه و مرکبات در سال زراعی جاری حاکی از آن است که امسال تولید 21میلیون تن محصولات بخش باغبانی را شاهد خواهیم بود که بخشی از این تولید شامل محصولات تابستانه و بخش دیگر میوه‌های پاییزه و زمستانه مانند سیب، مرکبات و... است. در واقع در تولید میوه‌های گرمسیری شامل خرما و مرکبات(پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیموترش) نه‌تنها کاهش تولید نداریم بلکه برآوردها آن است که امسال میزان تولید بیش از سال گذشته و هشت میلیون تن خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 17 تیر 97، شماره: 22391


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین