پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۱۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
رئیس بسیج جامعه زنان با تاکید بر ضرورت تغییر نظام شغلی در ایران گفت: باید با توجه به توانمندی و ظرفیت زنان، مشاغلی راه‌اندازی شود که آنها بتوانند علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری، به وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز بپردازند

شعارسال:رئیس بسیج جامعه زنان با تاکید بر ضرورت تغییر نظام شغلی در ایران گفت: باید با توجه به توانمندی و ظرفیت زنان، مشاغلی راه‌اندازی شود که آنها بتوانند علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری، به وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز بپردازند.

مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان  با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه چه کنیم تا زنان بتوانند علاوه بر حفظ عزت و کرامت خود به مسئولیت‌ها و وظایف اجتماعی خود بپردازند، اظهار کرد: برای تحقق فرمایشات رهبری الزاماتی وجود دارد، به عنوان مثال در مساله اشتغال زنان باید مشاغلی را برای زنان ایجاد کنیم که با حفظ کرامت و هویت، زن خانه‌دار ایرانی، به عنوان یک مربی جامعه، بتواند در اجتماع فعالیت کنند و در جامعه به ایفای نقش‌های اجتماعی خود بپردازند.

وی افزود: باید نظام شغلی ما تغییر کند، زیرا هم اکنون فقط یک نظام شغلی تمام وقت داریم که هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست؛ در حالی که ما باید به سمتی حرکت کنیم که مشاغل متعدد و متکثری در کشور راه‌اندازی کنیم تا مثلا بانوان بتوانند در صورت نیاز در مشاغل نیمه وقت و پاره‌وقت فعالیت کنند و نظام شغلی را به گونه‌ای در نظر بگیریم که زنان بتوانند نقش مادری و همسری خود را به خوبی ایفا کنند.

رئیس بسیج جامعه زنان ادامه داد: با راه‌اندازی چنین مشاغلی زنان تحصیل کرده و با استعداد در عرصه اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و علمی می‌توانند علاوه بر اشتغال و بهره‌گیری از توانمندی‌هایشان به راحتی نقش مادری و همسری را به خوبی انجام دهند.

اصلانی تاکید کرد: متاسفانه در نظام شغلی ایران هم مثل غرب توانایی زن و مرد را مانند هم در نظر گرفته در حالی که این نظام شغلی یکسان نه تنها نهاد خانواده و هویت زنان را دگرگون کرده بلکه در این جوامع زنان دچار بهت و افسردگی شدیدی شده‌اند.

زیرا به فطرت آنها به عنوان مادر و همسر پاسخ داده نشده است و از سوی دیگر نیز مسایل اجتماعی نمی‌تواند آنها را اقناع کند.

وی یادآور شد: یکی از الزامات ایجاد نظام شغلی متناسب یا توانمندی افراد جامعه برنامه‌ریزی براساس نگاه تفاوت محور است، متاسفانه تاکنون نتوانستیم مهارت‌های زندگی را به درستی و در زمان مناسب به مردم جامعه آموزش دهیم تا نقش‌های خود را شناخته و در جایگاه مادری قرار گیرند.

اصلانی تاکید کرد: ما باید مهارت‌های لازم را به زنان خود آموزش دهیم تا بتوانند نسل آینده کشور را خوبی تربیت کنند و از این توانمندی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتی در خراسان رضوی اشاره کردند که مراقب جابه‌جایی نقش‌ها باشیم در حالی که این مساله امروز یکی از مشکلات نگران کننده است، زیرا در صورت جابه‌جایی نقش‌ها خانواده دچار سردرگمی می‌شود.

بر همین اساس یکی از الزامات پیشگیری از این موضوع ارائه آموزش‌های لازم به زوج‌های جوان است تا با مسئولیت‌ها و نقش‌های خود در جامعه آشنا شوند و بدانند چگونه باید نقش خود را در خانواده به درستی ایفا کنند، زیرا در خانواده اسلامی پدر به عنوان ستون خیمه خانواده است و مادر مسئولیت حمایت عاطفی از خانواده را برعهده دارد که باید این مسایل به رسمیت شناخته شده و مقدمات آن فراهم شود.

اصلانی تاکید کرد: برای این‌که الزامات در خصوص توانمندسازی والدین و همچنین در مورد نظام شغلی و نقش‌ها به درستی احیا شود، نهادهای آموزشی مانند مهدکودک و مدرسه نیز باید به کمک خانواده بیایند؛ نه اینکه آنها جایگزین خانواده در تعلیم و تربیت کودکان شوند.

وی یادآور شد: متاسفانه این مساله در غرب، آسیب جدی به بنیان خانواده وارد کرد؛ زیرا آموزش و تعلیم و تربیت کودک از خانواده به مدرسه و نظام آموزشی منتقل شده بود، در حالی که نظام آموزشی هرگز نمی‌تواند جامع و کامل باشد.

وی همچنین با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات و مهدکودک‌ها نیز گفت: متاسفانه در اجرای این برنامه نیز جایگاه زنان دیده نشده است و چون نگاه تفاوت محور در نظام شغلی ما حاکم نیست، مادران هم باید مثل مردان ساعت ۶ صبح سر کار حاضر شوند و این نظام شغلی روی مساله نقش مادری و همسری هم تاثیر گذار بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که با جوانان خراسان شمالی در سال 91 داشتند، در 20 محور به طرح سوالاتی در حوزه سبک زندگی پرداخته و تاکید کرده بودند که چه کنیم تا زن هم کرامت و عزت خانوادگیش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبر گزاری آنا، تاریخ انتشار18تیر 97، کد خبر: 403870 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
می دونید چقدر مردم مشکلات مالی دارن که به این راحتی راجب شغل نظر میدید؟
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین