پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: در حال حاضر ۵۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره پشت سدهای استان گلستان است که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

شعار سال: علی نظری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سطح تراز آب‌های زیرزمینی کم عمق امسال نسبت به سال گذشته نیم متر و در درازمدت 87 صدم متر افت کرده است. نسبت به سال گذشته 138 میلیون متر مکعب و نسبت به درازمدت 234 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از سفره‌های کم عمق زیرزمینی استان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در آب‌های عمیق نیز همین اتفاق رخ داده است. نسبت به سال گذشته سطح تراز آب‌های عمیق استان 1.03 متر و نسبت به درازمدت، 4 متر افت داشته است. معنایش این است که نسبت به سال گذشته 15 میلیون متر مکعب و نسبت به درازمدت 40 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از آب‌های عمیق استان صورت گرفته است.

نظری افزود: امروز بارندگی منجر به تغذیه سفره نمی‌شود و سال‌ها طول می‌کشد تا تغذیه سفره صورت بگیرد، بنابراین مدیریت مصرف به ویژه در فصل تابستان که فصل کشت است، ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به وضعیت بارش‌های سال آبی جاری بیان کرد: امسال میزان بارش در گلستان 410 میلی لیتر بود که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش و نسبت به دراز مدت بیش از 2 درصد کاهش داشتیم. اما با وجود افزایش بارش در رودخانه‌های استان، وضعیت مناسب نداریم. علت هم این است که در سال آبی ذخیره برف به میزان کافی نداشتیم. برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی نیز مزید بر علت است.

وی تصریح کرد: در رودخانه‌های مهم استان مانند گرگانرود، اترک و قره سو 30 تا 80 درصد کاهش آورد داریم. اگر همین وضع پیش برود رودخانه‌ها فصلی می شوند. افزایش دما نیز مصرف را بالا می برد و از طرفی خشکسالی و تغییر اقلیم و افزایش دما را دراستان داریم.خشکسالی در 10 سال اخیر به جز سال های 90 و 93 در استان وجود داشته است. تغییر اقلیم هم در استان وجود دارد.

نظری اظهار کرد: وضعیت آب در دنیا به این صورت است که 70 درصد آب تجدید پذیر دنیا به بخش کشاورزی، 20 درصد صنعت و خدمات و 10 درصد هم به خانگی و شرب اختصاص دارد. در کشور 92 درصد به بخش کشاورزی ، 3 درصد صنعت و خدمات ، 5 درصد مصارف خانگی و در استان 87 درصد کشاورزی، 10 درصد به شرب و 3 درصد هم به صنعت و خدمات اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان افزود: در حال حاضر 59 میلیون متر مکعب آب ذخیره پشت سدهای استان است. سال گذشته همین مقطع 80 میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش ذخیره آبی داریم. در حال حاضر با سازه هایی که در استان اجرا شده است 72 درصد آبهای سطحی مهار شده است بقیه نیز با سدسازی و سازه های کوچک در حال مهار است. با مهار آب های سطحی فشار وارده بر آبهای زیرزمینی نیز کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: اگر آب‌هایی که امروز در اختیار داریم مدیریت عرضه و مصرف صورت گیرد نیاز آبی همه بخش‌ها را می‌توانیم تامین کنیم. اگر این اتفاق نیفتد آب فعلی نمی‌تواند نیاز فعلی و آتی را برطرف کند. باید چرخه آبی استان را مدیریت کنیم. ما سعی کردیم امانت‌دار خوبی برای مردم باشیم اما در نهایت کار ما 50 درصد است و بقیه نیاز به همکاری و مشارکت مردم در مصرف بهینه آب دارد.

نظری افزود: استفاده از آبیاری نوین در کشاورزی، کشت محصولات کم آب طلب، اجرای شبکه های مدرن آبیاری وزهکشی، بازچرخانی آب در چرخه صنعت و استفاده از پساب، تعدیل فشار در شبکه‌های آبرسانی، کاهش تلفات آب، نصب کنتور بر تاسیسات آبی جهت مدیریت مصرف، توجه به پروانه‌های بهره‌برداری مخصوصا در کشاورزی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در مدیریت منابع آبی کمک ما باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان که در سال هایی که طرح تعادل بخشی اجرا شده، 2 هزار و600 حلقه چاه تعیین تکلیف و 2 هزار و450 حلقه نیز مسلوب‌المنفعه شد، گفت: 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در این سال ها با اقدامات انجام شده به 11 هزار و 320 چاه رسیده است. افرادی که از پروانه بهره‌برداری عدول می‌کنند باید قانون را برای آنان اعمال کنیم. در مصرف خانگی نیز جا دارد بیش از این صرفه‌جویی کنیم. مقایسه بین کشور ما و کشورهای توسعه یافته داشتیم نشان می‌دهد که ما می توانیم در مصرف خانگی 40 درصد صرفه‌جویی کنیم بدون اینکه در بحث بهداشت خللی ایجاد شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 16تیر 97، کدمطلب: 1770556، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
ا.ف75
این اتفاقا تو استان پرابی مثل گلستان یعنی فاجعه برای کل کشور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین