پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۰۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
آخرین باری که نان مشمول افزایش قیمت شد آبان سال 93 بود و از آن سال تاکنون قیمت نان ثابت مانده است.حال نانوایان از افزایش هزینه‌ها با وجود ثابت بودن قیمت گله مندند اما دولت نیز موافق افزایش نرخ نان نیست.

شعار سال: آخرین باری که نان مشمول افزایش قیمت شد آبان سال 93 بود و از آن سال تاکنون قیمت نان ثابت مانده است.حال نانوایان از افزایش هزینه‌ها با وجود ثابت بودن قیمت گله مندند اما دولت نیز موافق افزایش نرخ نان نیست. برای تصمیم‌گیری در این مورد کارگروهی در ستاد تنظیم بازار تشکیل شده که به گفته رئیس اتاق اصناف کاهش هزینه نانوایان از راه هایی بجز افزایش قیمت را بررسی می‌کند و بزودی نتایج آن اعلام می‌شود. قیمت نان آبانماه سال 96 بر اساس مصوبه دولت قرار بود افزایش یابد و از آن تاریخ تاکنون قیمت آن ثابت مانده است. سال گذشته به‌دنبال درخواست نانوایان، ستاد تنظیم بازار در اواخر آبان مصوبه مجوز افزایش 15 درصدی قیمت نان را به اتاق اصناف ابلاغ کرد اما این مصوبه بیش از یک روز دوام نیاورد و به دستور رئیس جمهوری اجرای آن متوقف شد. نان یکی از کالاهای مهم سبد خانوار بویژه در دهک‌های متوسط و ضعیف است به همین دلیل تعیین قیمت آن حساسیت بالایی برای دولت و جامعه دارد لذا با توجه به شرایط اقتصادی، دولت تمایلی به افزایش قیمت‌ نان ندارد. از طرف دیگر هدف اصلی در افزایش قیمت نان افزایش کیفیت آن بود اما مردم می‌گویند در این چند سال کیفیت بالا نرفت و از طرف دیگر کارشناسان بازار می‌گویند برای جبران هزینه‌ها نانوایان وزن چانه نان را کاهش دادند که این کاهش وزن خود عامل مهمی در بی‌کیفیت بودن نان است.

تخلف به‌خاطر جلوگیری از ضرر

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف و عضو ستاد تنظیم بازار در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به خواسته نانوایان برای کاهش هزینه‌ها گفت: در هفته‌های گذشته رؤسای اتحادیه نانوایان استان‌های مختلف با وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار دیدار و مشکلات خود را بازگو کرده‌اند. فاضلی افزود: افزایش قیمت نان واقعیتی غیر قابل انکار است مگر اینکه تمهیدات لازم را اندیشیده باشیم که تاکنون چنین نبوده است.

فاضلی با اشاره به تشکیل کارگروهی در ستاد تنظیم بازار برای کاهش هزینه‌های نانوایان گفت: هدف این نیست که برای جبران هزینه، قیمت نان افزایش پیدا کند به همین منظور پیشنهاد کاهش قیمت حامل‌های انرژی، تعدیل حق بیمه کارفرمایان و کاهش مالیات‌ها به کارگروه بررسی بازار نان را داده‌ایم و امید داریم تا در آینده ای نزدیک تمهیدات و تسهیلات لازم را برای نانوایان در نظر بگیریم.

به‌گفته فاضلی، نانوایان در تنگنا هستند و کنترل کیفیت نان نیز سخت است. کاهش کیفیت نان آسیب و ضرر جدی و ملی است و نباید بنگاه ها را به سمتی ببریم که برای ضرر نکردن دست به تخلف بزنند و وزن چانه نان را کم کنند.اگر قرار است به قشر آسیب پذیر تسهیلات بدهیم نباید صنف خاصی از آن متضرر شود.

نانوایان مخالف افزایش قیمت

سید محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آردسازان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» افزایش قیمت نان برای جبران هزینه‌ها را خواسته نانوایان دانست و گفت:60 درصد هزینه نان جدا از هزینه‌های قیمت آرد است. بر اساس بررسی‌ها از سال 93 تاکنون حدود 40 درصد به این هزینه‌های متفرقه در تولید نان افزوده شده است. مرتضوی افزود: با قیمت کنونی برای دولت مقدور نیست که قیمت آرد را کاهش دهد و چاره حل مشکل هزینه نانوایان رقابتی شدن قیمت است. دولت می‌تواند قیمت زنجیره آرد و نان را بدون یارانه کند و در عوض یارانه آن را به اقشار آسیب پذیر بپردازد. دولت نمی‌تواند تمام هزینه‌های تولید نان را به نانوایان تحمیل کند و اشتباه بزرگ این است که قیمت نان ثابت باشد، سیاست تثبیت قیمت ناکارآمد است.

مرتضوی گفت: باید بپذیریم در چند سال گذشته هزینه‌ها بالا رفته و ما نمی‌توانیم آثار تورمی را مخفی کنیم، با این کار اتفاقی که افتاده این است که نانوایان برای جبران هزینه وزن نان را کم کرده‌اند و به همین دلیل کیفیت آن کم شده است. بنابراین هدف مهم، افزایش کیفیت در این چند سال ناکام مانده است.کوچک شدن چانه نان کمتراز آنچه الان داریم امکان ندارد بنابراین نانوایان اکنون از هزینه‌ها شاکی شده‌اند.

رئیس انجمن آردسازان در خصوص نبود نظارت برای کنترل کیفیت نان نیز گفت: در ایران فقط قیمت‌ها کنترل می‌شود و کنترلی بر کیفیت نان نیست در بیشتر نانوایی‌ها جوش شیرین استفاده می‌شود چون قیمت خمیرمایه گران تر از جوش شیرین است. بسیاری از متولیان از ورود به کنترل کیفیت و بازار نان واهمه دارند.

به گفته مرتضوی هر کیلو نان با چانه 600 گرمی باید قیمتی حدود 1200 تومان داشته باشد اما الان نان با این قیمت نداریم و وزن کاهش یافته و قیمت هر کیلو نان کمتر از 2 هزار تومان نیست، یعنی نان هم گران شده و هم بی‌کیفیت.

نانوایان ضرر نکردند

احمد آقابیگی کارشناس بازار آرد و نان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» حل مشکل نان را فقط با کنترل سازمان‌های متولی ممکن دانست و گفت: با ثابت ماندن قیمت در چند سال نانواها ضرر نکردند چون وزن چانه را کاهش دادند. قرار بود وزن چانه 500 گرم باشد اما الان 300 گرم است.اضافه شدن کمی کنجد به نان قیمت آن را زیاد می‌کند و اگر کسی نان کنجد دار نخواهد مجبور است نان خمیری و بی‌کیفیت بخرد.

آقابیگی می‌گوید: اگر نانوایی‌ها متضرر شده‌اند چرا در چند سال تعداد آنها از 4 هزار به 8 هزار نانوایی رسیده است. ممکن است در خصوص افزایش هزینه‌ها حق با نانوایان باشد اما برای کنترل قیمت و کیفیت نان، کار کارشناسی نیاز است.

اتحادیه مخالف افزایش قیمت

قاسم زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنتی نیز درباره مشکلات نانوایی‌ها معتقد است که اتحادیه دنبال گران کردن نرخ نان نیست، اما برای مثال نان لواش با قیمت 210 تومان با 4 کارگر و هزینه‌های آب، برق، گاز و تورم اداره زندگی را برای نانوایی‌ها بسیار سخت کرده است، نانواداران اعتراض زیادی در این زمینه به اتحادیه‌ها دارند.افزایش هزینه‌های کارگری هر ساله طبق قانون کار، افزایش 25 درصدی بیمه و افزایش مالیات (5 الی 15 درصد) همه اینها باعث فشار آمدن به این قشر شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: 473404، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
بالاخره یک خبر خوب در این کشور که شنیده باشیم عدم افزایش قیمت یک کالا است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین