پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۴۰۴۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: حذف شدن کنکور منافع عده زیادی را به خطر می اندازد و شاید بزرگ ترین سد دربرابر کنکور جریان مافیایی باشد که بیشترین نفع و بهره را در برگزاری آن در کشور می برند
شعارسال:سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: حذف شدن کنکور منافع عده زیادی را به خطر می اندازد و شاید بزرگ ترین سد دربرابر کنکور جریان مافیایی باشد که بیشترین نفع و بهره را در برگزاری آن در کشور می برند.

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف کنکور گفت: حذف کنکور قانون است و قرار بود تا سال 97 هشتاد و پنج درصد داوطلبان بدون کنکور پذیرش شوند که منتظریم سال 97 به اتمام برسد تا آمار بگیریم ببینیم تا چه حد این قانون در پذیرش رشته های بدون کنکور اجرا شده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: سال ۹۷، سال پنجم اجرای قانون حذف کنکور است و ما تا سال ۹۵ به میزان ۸۳.۱ درصد سوابق تحصیلی رسیده ایم. در آن قانون آمده است که شورای سنجش و پذیرش بر اساس میزان تقاضا تصمیم بگیرد و به سه مدل پذیرش دانشجو داشته باشد یا بر اساس سوابق تحصیلی، یا سوابق تحصیلی و آزمون عمومی و یا سوابق تحصیلی و آزمون اختصاصی است ، ما برای سال ۹۷ با همان سوابق تحصیلی که اکنون به ما داده می شود قطعا از میزان ۸۵ درصد نیز عبور خواهیم کرد که اگر این اتفاق نیفتد وظیفه مجلس است که باید به عنوان ارگان نظارتی وارد عمل شود.

میرزاده در ادامه خاطر نشان کرد: طبق قانون حذف کنکور تکلیف این بود که ۸۵ درصد پذیرش بدون کنکور بعد از ۵ سال اتفاق بیفتد و مبنای قانون سال ۹۲ این بود که از وزن کنکور کاسته شود. تکلیف دیگر قانون این بود که تاثیر سوابق تحصیلی از ۲۵ درصد شروع شود و به صورت صعودی افزایش پیدا کند. قانونگذار پیش بینی کرده بود که تا سال چهارم اجرای قانون، بر اساس سوابق تحصیلی ۴ سال عمل شود و آموزش پرورش تغییر را انجام دهد. اما ما در سوابق تحصیلی ۱۰ سال پیش مانده ایم. مجلس هم متوجه شد که این امر محقق نشد. از همین رو سال ۹۵ یک اصلاحیه به قانون ۹۲ زد.

وی در پایان تاکید کرد: وزارت علوم و سازمان سنجش موافق حذف کنکور هستند اما باید معیارهای جایگزین ارائه شود و به داوطلبان فرصتی دهیم که برنامه ریزی خود را انجام دهند، در زمینه حذف کنکور قانون آنقدر شفاف است که اجرای آن قطعا مشکلی ندارد مگر اینکه دنبال بهانه باشیم و نخواهیم قانون را اجرا کنیم که قطعا حذف شدن کنکور منافع عده زیادی را به خطر می اندازد و شاید بزرگ ترین سد دربرابر کنکور جریان مافیایی باشد که نفع بسیاری از وجود کنکور می برند و تا زمانی که مافیای کنکور منهدم نشود نمی توان به حذف کنکور در سطح واقعی خود رسید.

گفتنی است، در سال ۸۶ مجلس حذف کنکور را تصویب کرد و سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش پرورش مکلف شدند که تا آخر سال اول برنامه پنجم یعنی سال ۹۱ کنکور را حذف کنند. در آن قانون جایگزین معرفی شد که همان امتحانات نهایی سراسری کشوری ۴ سال آخر متوسطه بود. در واقع سه سال و یکسال پیش دانشگاهی بود.

بالطبع قانونگذار می دانست که با توجه به تنوع سیستم آموزشی کشور و شرایط و پراکندگی آن در سطح کشور، آموزش پرورش باید شرایط لازم را ایجاد کند و این معیار امتحانات نمی توانست معیار ورود به دانشگاه باشد. به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و آموزش پرورش نتوانست شرایط را ایجاد کند. در سال ۹۱ پیش از برگزاری کنکور ۹۲، مجلس قانون را اصلاح کرد.

مجلس در اصلاح قانون، چند تکلیف دیگر بر عهده این سه وزارتخانه گذاشت. یکی از این تکالیف امتحانات نهایی استاندارد و مطابق اصول سنجش است همچنین آموزش و پرورش مکلف به ارائه سوابق تحصیلی مطابق با آن تعریف اولیه شد. در واقع معیار جایگزین معرفی کرد. ضمن آنکه باید طی ۵ سال، ۸۵ درصد بر اساس همان سوابق تحصیلی بدون کنکور وارد دانشگاه ها شوند.

شعارسال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از سایت ایسکانیوز، تاریخ انتشار17تیر97، کدخبر: 960133، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
خوب فرضا این مافیانبود و این ازمون برگزار نشد
چگونه میخواهید برای دانشگاه های برتر گزیش کنید
م.ص76
سید مرتضی علائی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
با سلام
درخواست لغو تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1398
اینجانب یکی از داوطلبان آزمون سراسری 1397 که در این کنکور شرکت نموده تاثیر سوابق تحصیلی از سال 95 بصورت مثبت
ارزیابی میگردید .درست در حالیکه داوطلبان سال های قبل از شانس شرکت عادلانه مجدد در کنکور سال بعدشان بهره مند بودند،
در تاریخ 19 تیر 1397 شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم به قطعی نمودن سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 98 نمود .
آیا این عدالت آموزشی و سنجشی می باشد که بدون اطلاع در سالی که بنده و دانش آموزان با اطلاع مثبت بودن سوابق به امتحانات
نهایی که سرشار از تقلب و لودگی سوالات بوده و تایید شده رفته و سنجیده شدیم و درسال بعد این تاثیر به شکل قطعی اعمال شود .
دلایلی بر قطعی نمودن و جبران های زیان بار و خسارات اجتماعی و بی عدالتی آن را برمیشمرم:
1-آیا این تاثیرات به داوطلبان قبل 84 و رشته های دیگر که در آزمونی بغیر رشته خود شرکت میکنند و جابجایی بالایی ترازی
دارند موثر واقع میشود؟
2-عدم ناآگاهی واطلاع رسانی ناصواب به داوطلبان امسال که نظام قدیم قلمداد میشوند از قطعی شدن سوابق در کنکور سال بعد
عدالت است یا از ریشه بریدن استعداد ها و تمایلات شخصی شورای سنجش و پذیرش علی الخصوص معاون آموزش و پرورش .
3-این تصمیم در واقع هر شخصی اگر در جلسه آزمون حتی تمام دروس خود را بالای 90 درصد هم بزند تراز معدلش اجازه قبولی
در رشته دلخواهش را نمیدهد و در واقع چند هزار معدل 19 در کشور است که طوری تراز شوند و عادلانه در رقابتی سالم باشند .
4-مگر امتحانات سراسری در سالهای مختلف یک درجه سختی و حجمی برای داوطلبان داشته نگاهی خرد به کتب نظام جدیدها
گویای این مطلب است.چطور داوطبان نظام قدیم دو پایه سنجشی برای تراز و سوابق داشته و جدید ها فقط سال دوازدهم.

با تشکر
داوطلب کنکور سراسری 1398
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین