پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۴۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
گرجی در پاسخ به اینکه آیا سازوکار اجرایی لایحه حفاظت از خاک در سازمان حفاظت از محیط‌زیست وجود دارد گفت: بعضی از این سازوکارها وجود ندارد، اگر هم وجود داشته باشند خیلی ضعیف هستند. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست باید سازوکارهای آن را ایجاد کند.

شعار سال: منوچهر گرجی، رئیس انجمن علوم خاک ایران پیرامون لایحه حفاظت از خاک گفت: موضوع خاک در چند سال گذشته به‌رغم اهمیتی که دارد مغفول مانده است و متأسفانه قانون مکتوبی برای آن نداریم. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان از ۷۰ سال قبل دارای قانون خاک هستند. علم اقتصاد مدرن معتقد است خاک بزرگ‌ترین ثروت هر کشوری محسوب می‌شود و برنامه‌ریزی مناسب برای آن زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: طبق مطالعات تاریخی تمدن‌های بسیاری به دلیل عدم توجه به خاک از بین رفته‌اند و در مقابل آن بسیاری از مناطق هم به دلیل وجود آب‌وخاک مناسب رشد و توسعه پیدا کرده‌اند.

استاد خاک‌شناسی دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند آب و آبخیزداری موضوعاتی مغفول در لایحه حفاظت از خاک هستند گفت: آبخیزداری یکی از مهم‌ترین روش‌های حفاظت از خاک است و در آئین‌نامه اجرایی این لایحه آمده است و باید حتماً به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: کلمه آب و آبخیزداری در لایحه دولت نیامده است ولی در محتواهای تنظیم‌شده و آئین‌نامه‌ها به موضوع آب باید توجه شود. طبق مطالعات صورت گرفته رطوبت و آب موجود در خاک چند برابر آب‌های دریاها و اقیانوس‌ها هستند بنابراین موضوع آب مهم است.

رئیس انجمن خاک ایران بابیان اینکه خاک و آب دارای اثرات متقابل هستند گفت: خاکی که دارای پوشش گیاهی نباشد خودش از بین می‌رود و به همین دلیل آب‌وخاک دقیقاً باهم هستند و اثرات متقابل بر یکدیگر دارند.

گرجی در پاسخ به اینکه آیا سازوکار اجرایی لایحه حفاظت از خاک در سازمان حفاظت از محیط‌زیست وجود دارد گفت: سؤال شما بجاست شاید بعضی از این سازوکارها وجود ندارد، اگر هم وجود داشته باشند خیلی ضعیف هستند. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست باید سازوکارهای آن را ایجاد کند.

استاد دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: بستر تمام فعالیت‌های انسان‌ها خاک است و صنایع بسیاری به آن وابسته هستند به همین دلیل باید برنامه‌های خوبی برای ساماندهی آن صورت گیرد.

لازم به ذکر است:

با توجه به اثرات متقابل آب و خاک بر یکدیگر در اکثر کشورهای دنیا متولی واحدی برای مدیریت این بخش وجود. این درحالیست که مدیریت فعلی آب و خاک در کشور ما به صورت واحد دیده نشده است به طوریکه در لایحه پیشنهادی دولت وظیفه حفاظت از خاک بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست قرار داده شده است و از طرفی هم مورادی نظیر آبخیزداری و آبخوانداری از وظایف وزارت جهادکشاورزی است که این وضعیت و نگاه بخشی می تواند به تشتت مسئولیتی و مشکلات بعدی آن دامن بزند. علاوه بر این در لایحه پیشنهادی دولت ( لایحه حفاظت از خاک) اختیارات فراوان اجرایی به سازمان حفاظت از محیط زیست داده شده که با توجه به محدودیت قانونی نظارت مجلس بر این سازمان نقدهای فراوانی بر آن وارد است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت عیار آنلاین، تاریخ 13 تیر 97، کد مطلب: 278820: www.ayaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
برنامه های جامعه نیازمند تصویب شدن در جهت حمایت از این سازمان نیاز است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
اینها همگی بایددر مجلس برگزار شود ئ قانونگذاری شود
نبود قانون به روز در این مورد میتونه به امنیت کشور اسیب وارد کنه
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین