پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۵۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
در سال های اخیر خشکسالی ،پدیده گرد و غبار، آتش سوزی و بی رحمی انسان ها نسبت به محیط زیست اطراف موجب شده است تا جنگل های بلوط به عنوان غنی ترین سرمایه زاگرس رو به زوال برود.

شعار سال: از سال 1390 بود که بیماری ویرانگر زغال بلوط و سوسک چوبخوار به جان درختان کهنسال بلوط زاگرس افتاد و در کمتر از شش سال نیمی از جنگل های زاگرس را در معرض نابودی قرار داد.
شیرآبه‌ای سیاهرنگ از زیر پوست تنه درخت بیرون می‌زند خیلی زمان نمی‌برد که مقدار شیرآبه بیشتر ‌شود تا آنجا که سیاهی روی تنه و زیر پوست درخت جا خوش کرده و درخت از داخل شروع به پوسیدن می‌کند.
این حکایت حدود 19 میلیون اصله از درختان بلوط زاگرس است که تاکنون گرفتار آفت زغالی بلوط شده‌اند. درختانی که درواقع منشأ حیات هستند و با مرگ آنها باید منتظر فاجعه‌ای جبران ناپذیر در حیاتی ترین منطقه ایران بود.
دامنه های رشته کوه زاگرس زیستگاه بیش از 50 درصد خانوار های عشایری کشور و تامین کننده 40 درصد آب کشور است که هر هکتار آن سالانه 60 تن ریزگرد را در خود رسوب می‌دهد.
در کهگیلویه و بویراحمد بیش از 874 هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل های بلوط با پوشش 90 درصدی مهم ترین بخش جنگلی این استان است.
از سال 90 تا کنون بیش از 100 هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکیدگی شده اند که این آسیب در کوه های خاییز، لنده و بوستان بیش از بقیه نقاط استان خودنمایی می کند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه درختان بلوط در برابر خشکسالی مقاومت کمتر و حساسیت بیشتری دارد، افزود: این بیماری در مناطقی از استان که اقلیم گرم و خشک دارد ، نمود بیشتری دارد.
عزت الله بهشتی فر افزود: کاهش ضریب نفوذ آب به سطح جنگل‌ها به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دام و کوبش زمین، باعث ازدیاد آفات و بیمارهای درختان بلوط شده است.
وی بیان کرد: مناطق آلوده به این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده و اقداماتی نظیر معدوم سازی درختان آلوده و ایجاد تشتک و مهار روان آب‌ها نیز در حال انجام است.
اما درحالی که جنگل های بلوط زاگرس از دو بیماری سوسک چوبخوار و قارچ ذغالی رنج می برند،افراد سود جو برای تهیه زغال و زمین خواری اقدام به آتش زدن جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد می کنند.
با گرم شدن هوا هر روز خبر از آتش سوزی در گوشه و کنار کهگیلویه و بویراحمد به گوش می رسد، به طوری که در سه ماهه اول سال 97 با وقوع 10 فقره آتش سوزی بیش از 70 هکتار از منابع طبیعی این استان در آتش سوخت.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: سال‌ گذشته 75فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان رخ داد که افزون بر950 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان طعمه حریق شد.
علت 98 درصد آتش سوزی‌های کهگیلویه و بویراحمد عامل انسانی ذکر شده است .
میزان خسارت وارد شده به جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد بر اثر آتش سوزی های پارسال بیش از 60 میلیارد ریال برآورد شده است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تغییر اقلیم و خشکسالی ها نیز بر وقوع آتش سوزی ها تاثیر گذار بوده و آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی ها ضروری است.
جعفری نژاد بسطامی بهره برداری غیر مجاز را از چالش های پیش رو در این عرصه دانست و اظهار کرد: زغال گیری در بسیاری از مناطق به یک موضوع بحران زا تبدیل شده و آتش زدن کاه و کلش نیز از دیگر عوامل آتش سوزی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: کمبود امکانات و تعداد کم نیروها نیز مشکل آفرین است و باید توسعه و تجهیز امکانات عملیاتی شود.
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز از ایجاد قرارگاه عملیاتی مهار آتش سوزی در هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: این قرارگاه های مهار آتش با محوریت فرمانداری ها و حضور چندین دستگاه تشکیل خواهد شد.
عزیز فیلی با بیان اینکه این قرارگاه ها پوشش اطفای حریق منابع طبیعی و جنگل های هشت شهرستان را عملیاتی می کنند اظهار کرد: قرارگاه ها به عنوان قرارگاه معین، پوشش مناطق نزدیک به خود را نیز بر عهده خواهند داشت.
وی بر توسعه نیروی انسانی و توان لجستیکی نیروها تاکید کرد و گفت: افزایش ظرفیت ها و افزایش توان مقابله با آتش سوزی ها در راستای حراست از جنگل ها و منابع طبیعی ضروری است.
این روزها که عوامل انسانی و طبیعی دست به دست هم داده تا درختان مظلوم بلوط را به ورطه نابودی بکشانند برای حفظ محیط زیست و جوابگو بودن در قبال نسل آینده با عزمی ملی از وقوع فاجعه زسیت محیطی جلوگیری کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 16 تیر 97، کد مطلب: 82963822: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
ا.ف75
انقدر این روزها در زمینه های محیط زیستی خبر های غمناک شنیدیم که واقعا هیچی نمیشه گفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
به نظرم وقتی مسیولان به فکر نیستن خود مردم عادی به فکر باشن جلو این همه اسیب بگیرن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین