پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ریسک بالای انتقال بین حوزه‌ای آب به این استان، گفت: تصفیه و انتقال آب از دریای عمان، بهترین راه برای تأمین آب این استان است.

شعار سال: سید ابوالفضل موسوی بیوکی شامگاه یکشنبه در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران یزدی با اشاره به موضوع بحران آب در یزد، گفت: موضوع انتقال آب به استان یزد را باید در چند بخش تقسیم کرد.

وی افزود: درزمینهٔ تأمین آب یزد ابتدا خط یک انتقال آب به استان یزد انجام‌شده و از سد زاینده‌رود بخش زیادی از آب یزد تأمین می‌شود. از ابتدای ایجاد این خط برای استان یزد ۹۸ میلیون مترمکعب در نظر گرفته‌شده بود که در ادامه مسیر سالانه قریب به ۶۵ میلیون مترمکعب به استان اختصاص‌یافته است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال آبی جاری به دلیل کاهش ریزش‌های جوی در حوزه آب ریز زاینده‌رود حدود ۲۰ درصد از سهمیه آب انتقالی به استان یزد کاهش یافت و میزان تخصیص آب یزد به ۵۱ میلیون مترمکعب در سال رسید. در شش‌ماهه دوم سال آبی جاری هرماه قریب به سه میلیون مترمکعب آب به استان یزد منتقل‌شده است و این در صورتی است که استان یزد ماهانه به حدود هفت تا هشت میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

موسوی بیوکی تأکید کرد: با توجه به کاهش آب انتقالی به استان یزد مابه‌التفاوت آب موردنیاز از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که همین موضوع کیفیت آب یزد را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه عدم یکپارچگی شبکه آب‌رسانی در استان یزد میزان کیفیت آب در مناطق مختلف استان یزد متفاوت است.

این مسئول در ادامه با اشاره به خط دوم انتقال آب به استان یزد اظهار داشت: از سال ۸۵ پیگیری‌ها برای انتقال خط دوم انتقال آب به یزد از مبدأ بهشت‌آباد پیگیری شد؛ اما سرانجام از سال گذشته انتقال آب به یزد از مبدأ بهشت‌آباد منتفی شد و قرار شد مبدأ دیگری برای انتقال آب به یزد در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: در خصوص مبدأ جدید انتقال آب استان یزد از سوی برخی مسئولین استان یزد نظیر استاندار و نماینده ولی‌فقیه منطقه خرسان که ازلحاظ آبی وضعیت بهتری دارد پیشنهاد شد که در حال رایزنی برای سرنوشت این طرح جدید هستیم.

نایب‌رئیس گروه عمران مجلس تصریح کرد: حاکمیت بر اساس قانون اساسی باید آب موردنیاز مردم را تأمین کند و در این زمینه از فرمول ۱۵۰ لیتر در روز به ازای هر نفر استفاده می‌شود میزان سرانه مصرف در یزد روزانه بالای ۲۵۰ لیتر و در بعضی شهرها ۲۸۰ لیتر است که بیش‌ازحد استاندارد مصرف است و با توجه به گرمسیری و همچنین خشکسالی‌های پی‌درپی میزان مصرف سالانه آب در یزد حداقل ۶۵ میلیون مترمکعب و حداکثر ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب است و حاکمیت باید این میزان آب را تأمین کند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس افزود: با توجه به اینکه به میزان ۵۲ میلیون مترمکعب سالانه از خط اول انتقال آب به یزد تأمین می‌شود به میزان تقریباً ۵۰ میلیون مترمکعب آب برای استان نیاز داریم که باید از طریق دیگر مانند خط دوم آب انتقالی به یزد تأمین شود که در این زمینه در حال رایزنی با مسئولین وزارت نیرو برای تخصیص این آب موردنیاز هستیم.

موسوی بیان داشت: یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه شود آن است که بر اساس اظهارنظر برخی کارشناسان تغییرات اقلیمی روی ایران متمرکزشده است و اگر چنین موضوعی درست باشد با یک جنگ تمام‌عیار هواشناسی و اقلیمی مواجه هستیم.

این مسئول با اشاره به برخی تحرکات در کشور و در مجلس در خصوص مخالفت با انتقال آب بین‌حوزه‌ای، گفت: این موارد نشان می‌دهد که برای انتقال آب به استان یزد باید به دنبال یک منبع پایدار و یا تغییر اساسی در سبک زندگی و مصرف مردم باشیم.

وی تصریح کرد: برای پی بردن به سرنوشت خط دوم انتقال آب به یزد باید تا زمان مشخص شدن وضعیت بودجه سال آینده صبر کرد، چنانچه در بودجه سال ۹۸ برای خط دوم انتقال به یزد بودجه‌ای دیده شود به این معنی است که این خط انتقال انجام می‌شود و اگر بودجه‌ای به آن اختصاص پیدا نکند معلوم می‌شود خط دومی در کار نیست و نباید به آن امیدوار بود.

عضو گروه عمران مجلس اذعان کرد: خط سوم انتقال آب از به استان یزد از خلیج‌فارس است که مصرف صنعتی دارد و مبدع آن صنایع مس سرچشمه کرمان، گل گهر سیرجان و چادرملو هستند و با توجه به شرکت سهامی که تشکیل دادند که سهم چادرملو ۲۲ درصد است.

نماینده مردم یزد و اشکذر ادامه داد: ظرفیت این خط انتقال آب ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که ۵۰ میلیون مترمکعب آن باید به استان هرمزگان، ۲۰ میلیون مترمکعب آن به مراکز جمعیتی بین‌راهی اختصاص‌یافته می‌یابد و از باقی‌مانده ۲۸۰ میلیون مترمکعب ۲۲ درصد از آن به چادرملو می‌رسد. ظرفیت نهایی این خط ۵۰۰ میلیون مترمکعب عنوان‌شده است که البته تحقق آن نیازمند یک سری زیرساخت‌های فنی است.

موسوی افزود: میزان پیشرفت فیزیکی این طرح به بالای ۵۰ درصد رسیده باشد و زودترین زمانی که ممکن است این خط به بهره‌برداری برسد تا سه سال آینده خواهد بود. در این زمینه محور ۳۰ متری از مبدأ تا استان یزد رهاسازی شده و در استان یزد درگیر موضوع میراث و محیط‌زیست است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای تأمین آب یزد باید به دنبال منابع پایدار باشیم، گفت: برای تأمین آب یزد طرح انتقال آب از دریای عمان در نظر گرفته‌شده است که امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم نیاز آبی استان را تأمین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل محدودیت بودجه عمرانی کشور باید به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوص برای انتقال آب به یزد می‌رفتیم، اظهار داشت: با صحبتی که با صنعتگران و سرمایه‌گذاران و نخبگان یزدی داشتیم تفکری ایجادشده و شرکتی را تشکیل دادند و به یک الگوی تعاونی رسیدند که هیئت مؤسس آن این تیم صنعتگر باشد و با اعلام عمومی نفرات بعدی بیایند و بعد مردم خود استان بیایند و سهام آب بخرند یعنی مردم استان یزد آب را به یزد بیاورند.

نایب‌رئیس کمیسون عمران مجلس اضافه کرد: بخش خصوص این موضوع را پذیرفت هرکدام ۳۰۰ میلیون گذاشتند و تعاونی تشکیل دادند و کار ثبت شرکت را نیز انجام دادند. مسئولیت انتقال آب به استان یزد از خط چهارم با رایزنی‌هایی که با مسئولین استان صورت گرفت به موسسه کوثر واگذار شد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در پایان گفت: با انتقال آب به استان یزد از خط چهارم کار بزرگی برای استان انجام می‌شود و می‌توان برای سال‌های آینده نیز برای تأمین آب استان برنامه‌ریزی کرد؛ چراکه این طرح ظرفیت تأمین آب استان تا چند دهه بعد را نیز داراست.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 18 تیر 97، کد مطلب: 13970418000011، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
ا.ف75
یزد واقعا با این همه سودی که برای کشور داره نباید تو مواقع مشکل این همه تنها بمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین