پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۳
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دشمن امروز از طریق قاچاق و قاچاقچی سعی می‌کند، از طریق ستون پنجم به اقتصاد ما لطمه بزند.

شعارسال: سردار علی مویدی خرم آبادی امروز در نشست خبری که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی در جریان است، گفت: دشمن امروز از طریق قاچاق و گسترش قاچاق سعی می‌کند، به اقتصاد لطمه بزند.

وی افزود: دشمن امروز از طریق قاچاق و قاچاقچیان در جنگ اقتصادی تلاش می‌کند از ستون پنجم در کشور بهره‌مند شود و ما معتقدیم جبهه قاچاق در جنگ اقتصادی می‌تواند مصداق واقعی ستون پنجم باشد. اما آنچه در مقابله با این مسایل موثر است، تلاش برای آگاهی بخشیدن به مردم در جهت انزجار از مصرف کالاهای قاچاق و ترویج مصرف کالاهای تولید داخلی است.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ما از رسانه ها انتظار داریم تا روان جامعه را با انتشار برخی آمار و ارقام ملتهب نکنند، زیرا در دو سه ماه گذشته رقابتی در بین رسانه ها برای انتشار مطالب دیده می‌شود و متاسفانه نا آگاهانه و بعضا آگاهانه روح و روان جامعه با برخی اخبار آسیب دیده است .

مویدی با بیان اینکه اگرچه مسایل و مشکلاتی هست، گفت: اما برخی مسایلی که در رسانه ها اتفاق می‌افتد، به مصلحت نظام و اقتصاد و تجارت نیست .

وی افزود در سال 97 رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر پیشگیری و کاهش تقاضا و مقابله موثر و بازدارنده و کاهش آسیب های مبارزه است.

مویدی اظهار داشت: کشورهای موفق در مبارزه با قاچاق کشورهایی بوده اند که با برنامه های خود میل به قاچاق و کاهش میل به فرهنگ قاچاقچی گری کم کرده اند.
مویدی خرم آبادی اظهار داشت: در سال جاری که سال حمایت از کالای ایرانی است 10 برنامه فوق العاده در نظر گرفته‌ایم و سازمان های مربوطه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم به اجرا آن خواهند شد.
وی افزود: یکی از این برنامه ها استقرار و بهره برداری از سامانه های هوشمند با تمرکز به زیر سیستم های است که در این زمینه طراحی شده است که به عنوان مثال می توان طرح رجیستری را نام برد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: دولت در سه یا چهار سال گذشته توجه ویژه به امر حاکمیت الکترونیک و فعال کردن سامانه ها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته و حدود 800 میلیارد تومان در این بخش ها هزینه شده است و تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در امر رجیستری خواهیم داشت.

وی گفت: تکمیل ویژه سامانه‌ها یکی از دستورات ویژه ریاست جمهوری به ستاد، است که در صورت وقوع این امر از دستاوردهای بزرگ خواهد بود.

مویدی گفت: در 3 ماه گذشته 400 پرونده قاچاق ارز داشته این که ارزش پرونده‌ها نزدیک 250 میلیون دلار که توسط همکار آن در ناجا و واجا در حال پیگیری است.

وی افزود: در مجموع حدود 2 میلیون دلار از این موارد به دست آمده است . از این 400 پرونده حدود 15 پرونده مهم وجود دارد که توسط ناجا و و واجا به صورت خاص با آنها برخورد می‌شود.

وی در مورد پرداخت اسکناس برای واردات به برخی شرکت‌ها گفت: این اشکال سیستمی است و باید از مسیر سنتی عبور کرد و گذر از شرایط سنتی به نوین کار سختی است.

*مقاومت برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای الکترونیکی شدن سامانه‌ها

مؤیدی خرم‌آبادی با بیان اینکه در ایجاد فرهنگ سیستماتیک و سامانه‌ها قطعاً برخی متضرر خواهند شد، گفت: آن افراد چه بسا در بدنه سازمان و دستگاه‌هایی باشند و چه بسا افرادی باشند که در عرصه قاچاق کار می‌کنند و ممکن است، حتی بعضی از عوامل دون پایه ما را در سطح پایین آلوده کنند، تا مقاومت یک دستگاه و یک سازمان را در جهت نیل به راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک بالا ببرند و ما اینها را بعضاً می‌بینیم و منکر نیستیم، اما اشراف داریم و می‌دانیم که چه اشخاصی و چه افرادی و چه دستگاهی در مقابل الکترونیکی شدن سامانه‌ها مقاومت می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: این مقاومت‌ها به ضرر نظام است، لذا به آن دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که در مقابل الکترونیکی شدن سامانه‌ها مقاومت می‌کنند، تذکر داده شده و به آنها ابلاغ شده است که خودشان را به این سامانه‌ها وفق دهند.

وی افزود: ما این دستگاه‌ها را معرفی می‌کنیم و با برخی از این دستگاه‌ها صحبت کرده‌ایم و برای الکترونیکی شدن سامانه‌ها پای کار آمده‌اند.

مؤیدی خرم‌آبادی بیان داشت: این مقاومت‌ها از جمله تجارت، اقتصاد، امنیت، انتظامات، قضایی وجود دارد و هرکدام به طریقی در این رابطه اشکال می‌آورند که در این باره ما سازمان‌ها و دستگاه‌ها را توجیه کرده‌ایم و با انتقال ضرورت اجرایی شدن این موضوع آنها را قانع کرده‌ایم که این کار را انجام دهند.

وی در ادامه در مورد ثبت سفارش واردات 6400 خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش گفت: ما از حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اطلاع رسانی به سازمان‌های مربوطه در پرونده مذکور تشکر می‌کنیم، اما هنوز در این باره بررسی‌ها در حال انجام است و اطلاعات ما در این مورد کافی و جامع نیست، بنابراین نمی‌توانیم در حال حاضر مقصر را اعلام کنیم.

وی گفت: من قول می‌دهم پرونده ثبت سفارش واردات 6400 خودرو به سرانجام برسد و مقصران را اعلام کنیم، اما تا روشن شدن ابعاد مختلف پرونده نمی‌توان موضوعی را اعلام کرد.

وی گفت: حفره‌ای وجود داشته و از مسیر این حفره یک عده سوء استفاده کردند، ولی این اتفاق به چه شکلی انجام شده اجازه بدهید، تا بررسی‌ها کامل شود.

وی اظهارداشت: از نظر فنی این اتفاق افتاده ولی آیا این مسئله منجر به ورود 6 هزار خودرو شده یا خیر، هنوز جای بحث دارد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با طرح این سوال که چه اشکالی دارد که مسافرین کثیر السفر شناسنامه‌دار شوند گفت: چه اشکالی دارد که متوجه شویم که فردی که تحت عنوان مسافر قاچاقچی در طول سال تردد می‌کند بدانیم که چه میزان سفر داشته است و چه بسا یک فرد کثیرالسفر در هر سر چند گوشی تلفن همراه را به کشور وارد کند. ما از دستگاه‌های مسئول خواسته‌ایم که برای شفاف‌سازی باید رفتار یک شهروندی که برخلاف حقوق مردم رفتار می‌کند را کنترل کنیم. لذا در این رابطه گام‌های بلندی برداشته شده و معتقد هستیم که می‌شود که با تلاش همگانگی دغدغه مردم و دولت و نظام را در بحث قاچاق کاهش دهیم.

مؤیدی خرم‌آبادی اظهار داشت: لیست شرکت‌های گیرنده ارز برای واردات موبایل اعلام شده و برخی‌از این افراد هم مرتکب خلاف شده‌اند. انتشار این لیست نشان می‌دهد که اگر واردات همه کالاها سامانه‌ای شوند می‌توان به راحتی یقه متخلفین را گرفت و قطعا این افراد نمی‌دانستند که اینگونه از طریق سیستمی شناسایی می‌شوند.

وی افزود: پرونده این افراد مفتوح است و ستاد در حال نظارت تخصصی و مدیریتی است و امیدواریم پرونده به سرانجام برسد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: باید طوری بازار را هدایت شود که خود اشکالات را به حاکمیت بگوید و در دنیای تجارت آزاد هم اینگونه است.

* وزارتخانه‌ای که با استفاده از معافیت ارزی میز و صندلی وارد کرد

وی اظهار داشت: هر گاه احساس کنیم نیاز باشد فلان دستگاه و فلان سازمان که از معافیت ارزی بهره‌مند است و می‌خواهد تجهیزات فلان حوزه تخصصی را وارد کند و در کنار آن تجهیزات میز و صندلی را وارد می‌کند ما اینها را می‌بینیم و رصد می‌کنیم و به دستگاه و وزیر مربوطه منعکس کرده‌ایم و هیچ رودربایستی نداریم و به وزیر مربوطه اعلام کرده‌ایم اگر معافیت ارزی دارید و قرار است فلان تجهیزات پزشکی را وارد کنید چرا میز و صندلی و تلویزیون و غیره وارد کرده اید.

مویدی خرم‌آبادی اظهار داشت: پرونده این موضوع مفتوح است و واقعا موضع‌ای که ریاست جمهوری در رابطه با این موضوع گرفته است این است که با مقصر برخورد شود.

* آمار مبارزه با قاچاق کالا با مدل جدید دانشگاهی در حال بررسی است

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اعلام آمار و ارقام کاهش قاچاق در کشور بیان داشت: برای اعلام آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهان ارایه آمار بر اساس مبنای علمی است ، آنچه که قبلا در حوزه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در خصوص آمار مبارزه با قاچاق اعلام شده دولت تایید کرده ما هم فعلا تایید می‌کنیم اما به ما دستور داده شده که مجددا بررسی و مطالعه شود و مجددا نتیجه را اعلام کنیم و ما از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم برای این موضوع مدلی را به ما ارائه کند.

وی گفت: با توجه به سیاست جدید ارزی دولت در خیلی از مسیرهای مرزی شاهد کاهش قاچاق کالا و ارز هستیم بخصوص با توجه به تصویب آئین‌نامه‌ ملوانی و کوله‌بری و اجرای آزمایشی آن در برخی مناطق شاهد کاهش قاچاق کالا از مسیرهای سنتی بوده‌ایم.

مؤیدی خرم‌آبادی در رابطه با خروج ارز از کشور گفت: ممکن است این اتفاق افتاده باشد اما در حد کلان نیست و در موارد اندکی هم که پیش امده برای آن تشکیل پرونده شده اما بخش اعظم کشفیات شامل ارز ورودی بوده است که در این خصوص هم پرونده‌هایی تشکیل شده است.

وی همچنین به اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای طرح مذکور امکان ورود گوشی تلفن همراه قاچاق وجود ندارد.
مویدی این ادعا که گفته می شود شناسه (IMEI) گوشی های رجیستر شده را روی چند گوشی دیگر کپی می شود را رد کرد و افزود: بجز گوشی های رجیستر شده، گوشی هایی که شناسه (IMEI) آنها ثبت شده، بقیه گوشی ها به اصطلاح فریز می شود و به آنها خدمات ارایه نمی‌شود.

مویدی در مورد خروج 20 میلیارد دلار ارز مسافری از کشور در سال گذشته گفت: اصلا اینگونه نیست و خیلی کمتر از این رقم است.

وی در مورد سیاست‌های ارزی دولت گفت: بهرحال هر تصمیمی بدون اشکال نیست اما دولتمردان ما اهل مشورت هستند و هر تصمیمی که اتخاذ می‌کنند حاصل تصمیم سازی کارشناسان است. ماهم اگر اشکالی در این زمینه بوده به دولت ارائه کردیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد کالاهایی مثل لوازم خانگی و موبایل با ارز دولتی خریداری می‌شود و فروش آن با قیمت ارز بازار آزاد انجام می‌شود گفت: این مسائل مصداق قاچاق نیست بلکه مصداق گران‌فروشی است اما تعدادی از افرادی که در حوزه تجارت هستند در حوزه دریافت ارز دولتی تخلفاتی انجام داده‌اند که اگر قاچاق دانسته شود حتما ما با آن برخورد خواهیم کرد.

مویدی در مورد دلیل لغو شدن امجای کالاهای قاچاق در روز جاری گفت: یک سری مشکلات فنی در این زمینه وجود داشت به همین دلیل امحا به زمان دیگری موکول شد.

* کالاهای لوکس امحا نمی‌شود

وی افزود: بیش از دو سال از بلاتکلیفی اموال تملیکی که از ناحیقه قاچاق وجود داشت می‌گذشت که امسال در کمیسیون لوایح دولت که قرار است در هفته جاری برگزار شود تعیین تکلیف می‌شود. خوشبختانه در صادرات این اموال شاهد افزایش هستیم و بخشی هم از این کالاها مصرف داخلی است و بخشی هم که غیربهداشتی است امحا می‌شود.

مویدی اظهار داشت: امحا شامل کالاهای لوکس نیست و شامل مواد خوراکی، بهداشتی، دارویی، محصولات کشاورزی و خوراکی که تاریخ مصرف آن گذشته و مورد تایید بهداشت نیست البته چه بسا سیاستی اتخاذ شود که کالاها و خودروهای لوکس هم امحا شود.

وی افزود: یک بخش از کالاهای قاچاق شامل کالاهای غیربهداشتی، غیر استاندارد مثل داروها، لوازم بهداشتی و خوراکی و حتی بذر غیربهداشتی است که باید امحا شود و بخش دیگری از این کالاهای کشف شده ارز صادرات دارد که این دسته صادر می‌شود و پول آن به خزانه واریز می‌شود و بخش دیگری مثل لوازم خانگی و خودروهای غیر لوکس است که با مزایده به فروش می‌رسد و پول حاصل از آن به خزانه دولت واریز می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 16 تیر 1397، کد خبر: 13970416000309، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین