پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
در نه ماه سال 96 حدود 88 هزار تن نخود از کشورهای مختلف به‌ویژه روسیه به استان‌کرمانشاه وارد شده است.

شعار سال: کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید محصول نخود کشور است و سالانه حدود 140 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت نخود می‌رود. مرغوبیت نخود کرمانشاه هم زبانزد خاص و عام است به طوری که کشاورزان کرمانشاهی به عنوان تولیدکننده نخود در کشور مشهورند. با وجود این، این روزها واردات بی‌رویه نخود به‌ویژه از روسیه، بازار نخودکاران کرمانشاهی را سیاه کرده است.


 
نخود ایران مرغوب‌تر است

یکی از کشاورزان نخودکار ساکن روستای «هلشی» در بخش سرفیروزآباد در این باره می‌گوید: برای تولید نخود زحمت زیادی را متحمل می‌شویم. این روزها که دمای هوا بالاست، من و خانواده‌ام مشغول برداشت نخودیم. کشت نخود هنوز در منطقه به صورت سنتی انجام می‌شود و امکانات برداشت مدرن و مکانیزه نخود هنوز به اینجا نیامده است.

خلیل منتی می‌افزاید: همه تابستان را مشغول برداشت و جمع‌آوری نخود هستیم، اما با همه این سختی‌ها، باید نخود را با قیمت پایین عرضه کنیم. وی دلیل این کار را واردات بی‌رویه نخود می‌داند و اظهار می‌کند: نخود روسی بازار همه نخودکاران استان را سیاه کرده است. در حال حاضر نخود سایز هشت کشاورزان محلی به قیمت نخود سایز شش روسیه به فروش می‌رسد و این ظلم در حق کشاورزان داخلی است. این کشاورز همچنین نبود سورتینگ و بسته‌بندی مناسب را عامل این موضوع عنوان می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل دو درصد ناخالصی برای نخود کشور در نظر گرفته می‌شود. به گفته وی، با وجود اینکه نخود استان از نظر طعم و مزه برند است، اما به دلیل بسته‌بندی با سورتینگ 40 یا 50 کیلویی معمولی با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی به بازار صادر می‌شود. این ضعف بر استقبال خریداران تاثیر گذاشته است.

هزینه زیاد کشت

یکی دیگر از نخودکاران با گلایه از وضع بازار نخود در استان می‌گوید: بازار نخود استان در دست روس‌هاست، زیرا دولت ‌چنان که باید از نخودکاران حمایت نمی‌کند. واردات ارزان‌قیمت نخود، بازار را از کشاورزان محلی گرفته است.

منصور چغامیرزایی که اهل ماهیدشت است، می‌افزاید: نوسان هر ساله قیمت نخود یکی دیگر از مشکلات نخودکاران است. هزینه‌ها بالاست و موقع فروش با توجه به هزینه‌ها، ضرر هم کرده‌ایم. اگر دولت کشاورزان را حمایت کند و جلو واردات نخود را بگیرد، این‌قدر متضرر نمی‌شویم.

گلمراد قنبری هم از کشاورزان نمونه منطقه است که نظری مشابه همکاران خود دارد. او با بیان اینکه نخود وارداتی موجب شکستن قیمت این محصول در کشور می‌شود در حالی که هزینه کاشت و برداشت نخود بالاست، می‌گوید: هزینه‌های جانبی چون سم‌پاشی و کمباین زیاد است و تولید نخود با این همه دردسر واین همه هزینه برای کشاورز به‌صرفه نیست.

دو سال پیگیری بی‌نتیجه

رئیس شورای ملی نخود با بیان اینکه در نه ماه اول سال 96 حدود 88 هزار تن نخود از کشورهای مختلف به‌ویژه روسیه به استان وارد شده است، به همشهری می‌گوید: دو سال است پیگیر حل مشکل واردات نخود هستیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. ناصر مرادی با تاکید بر اینکه روسیه موجب از بین رفتن بازار صادراتی ایران شده است و کشورهای هدف صادرات مثل افغانستان و عراق را تصاحب کرده است، می‌افزاید: با این روند پیش برویم، روسیه بازار داخلی را هم احاطه خواهد کرد. وی کشت نخود را به‌صرفه می‌داند و می‌گوید: این کشت، کشت جایگزین است و نیاز آبی کمتری دارد. رئیس شورای ملی نخود از اجرای تعرفه بر واردات نخود خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: پیشنهاد اجرای تعرفه 50 درصدی بر نخود وارداتی را داده‌ایم. در صورت اجرای آن، قیمت نخود وارداتی با نخود داخلی برابر و جلو ضرر کشاورزان داخلی گرفته می‌شود.

قیمت نخود مناسب است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه هم از اجرای برنامه‌هایی برای بهبود بازار نخود در کرمانشاه خبر می‌دهد: مکاتبه‌هایی برای جلوگیری از واردات نخود خارجی و افزایش تعرفه واردات صورت گرفته است که امیدواریم به نتیجه برسد. رضا رحیمی البته درباره مشکلات، نظری متفاوت با کشاورزان دارد و می‌افزاید: هر آنچه ظرفیت استان است در اختیار نخودکاران قرار گرفته و تا به امروز مشکل حادی نداشته‌ایم. از سوی دیگر، به اعتقاد ما قیمت نخود هم مناسب است و اگر این وضع ادامه یابد، کشاورزان به مشکل برنمی‌خورند. البته در هر صورت باید جلو واردات نخود را بگیریم.

تسهیلات برای نخودکاران


رئیس شورای ملی نخود، میزان تولید کشت نخود استان در سال زراعی جاری را 155 هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: به طور میانگین سالانه حدود 90 تا 100 هزار تن نخود در استان تولید می‌شود. ناصر مرادی با بیان اینکه نخود هنوز به صورت سنتی در کرمانشاه کشت می‌شود، می‌افزاید: قیمت هر کیلو نخود با احتساب هزینه‌ها 10 هزار تومان می‌شود این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم نخود در بازار 2500 تومان است. وی نخود را سومین محصول کشت شده از نظر اهمیت در جهان می‌داند و تصریح می‌کند: ایران در جهان رتبه چهارم را در کشت نخود دارد. به همین دلیل شورای ملی نخود ایران آمادگی دارد برای حمایت از نخودکاران، آن‌ها را برای استفاده از تسهیلات بانکی به بانک‌های عامل معرفی کند. به گفته مرادی، کشت حبوبات در کرمانشاه شامل 9500 هکتار نخود دیم پاییزه انتظاری و تولید ۱۰ هزار تن نخود و کاشت ۵۰۰ هکتار عدس اصلاح شده با تولید ۳۵۰ تن عدس انتظاری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 20 تیر 97، شماره: 22710


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین