پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۷۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
اگر در هر جای دنیا بانک‌ها سبب رونق تولید و کسب‌وکار هستند در آذربایجان غربی بنا بر اظهار مسئولان ارشد این منطقه این بنگاه‌های اقتصادی عامل اصلی رکود در اقتصاد و کسب‌وکار تولیدکنندگان و از دلایل غیر قابل انکار فقدان سرمایه گذاری و توسعه استان هستند.

شعار سال: مدت‌هاست مسئولان آذربایجان غربی در کنار مردم و تولیدکنندگان مرتباً از نقش مخرب بانک‌ها در اقتصاد این خطه از کشور ابراز گلایه می‌کنند و به‌صورت مکرر از بانک مرکزی و پایتخت‌نشینان خواسته‌اند به این وضعیت غیر قابل قبول اوضاع بانکهای آذربایجان غربی پایان دهند اما تا کنون آب در هاون کوبیده‌اند.

استانداران ادوار آذربایجان غربی چه در دولت‌های اصولگرا و چه در دولت‌های معتدل و اصلاح طلب در این نکته اشتراک نظر داشته‌اند که بانک‌های این استان آن‌گونه که انتظار می‌رود در رونق گرفتن سرمایه‌گذاری و تولید در این خطه از کشور ایفای نقش نمی‌کنند و نقش کمرنگ و بعضاً مخربی در جریان توسعه این استان دارند.

این روزها مدیران و روسای بانک‌های آذربایجان غربی به واسطه پول مردم در مجلل‌ترین ساختمان‌های هر خیابان ارومیه که متعق به بانک‌هاست زیر کولرهای گازی نشسته و هر از گاهی به کامپیوتر روز میزشان انگشت می‌زنند تا استندباینشود و هر چند روز یک بار هم حکم جلب، زندان و بازداشت اموال یک تولید کننده را به اجرا می‌گذراند تا چند خانواده جدید درگیر آسیب‌های اجتماعی ناشی از این رکود و عملکرد بانک‌ها بشوند.


جالب است بدانید برخی از تولیدکنندگان صاحب‌نام و شناخته‌شده آذربایجان غربی که دهها سال با آبرو زندگی کرده و منشأ توسعه و سازندگی این استان بوده‌اند و بعضاً به تولید کالاهای استراتژیک و اساسی اشتغال داشتند به واسطه شکایت بانک‌ها در زندان به سر می‌برند و علاوه بر اینکه کارخانه و خانه و کاشانه‌شان را از دست داده‌اند آبرویشان نیز به حراج گذاشته شده است.

حافظه رسانه‌های استان از حضور روسای بانک‌های مختلف بر سر پروژه‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی که علی‌القاعده و بر اساس اوراق رسمی و قراردادهایی که بانک‌ها با صاحبانان بسته‌اند شریک سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند کاملاً خالی است و رسانه‌ای ندیده است که یک مدیرعامل استانی یا کشوری یک بانکی از این پروژه‌ها بازدید کرده و گرهی از کار تولیدکنندگان بگشاید.

گشت‌وگذاری در شعب و سرپرستی‌های بانک‌ها مختلف دولتی، شبهه دولتی و شبهه خصوصی نشان می‌دهد بانک‌ها عمدتاً از محصولات تولید خارج استفاده می‌کنند و حمایت از تولید داخل از سوی بانک‌ها شعاری بیش نیست.


در این استان دورافتاده از مرکز، بانکی که متولی توسعه ساخت‌وساز و رونق بازار مسکن است 500 تا 500 تا مسکن را ده سال ده سال احتکار می‌کند، بانکی که متولی حمایت از صادرات محصولات استان است مجلل‌ترین و مرتفع ترین ساختمان شهر را می‌سازد تا ویوی مد نظر مدیرعامل از شهر زیباتر باشد، بانکی که متولی حمایت از صنعت است به یک دورهمی چند ده نفری تبدیل شده یا بانکی که قرار است از توسعه و عمران شهر حمایت کند درگیر کارهایی شده که پیش از این رباخواران معروف این دیار به آن دست می‌یازیدند.

در این گوشه از کشور کشاورز نگون بخت آرزو به دل از دنیا می‌رود تا وام کم بهره برای رونق کشاورزی دریافت کند اما انبوهی از هیچ‌کاره ها، دلالان و کارچاق‌کن حوزه کشاورزی میلیارد میلیارد وام می‌گیرند و مشخص نیست کجای کشاورزی این استان را توسعه دادند که باز هم قریب به اتفاق آن به شیوه سنتی و قدیمی، کاشت، داشت و برداشت می‌شود.

دهم آبان سال 95 استاندار وقت آذربایجان غربی پس از انتقادات فراوان از نقش نداشته بانک‌ها در توسعه و آبادانی این استان به کارکرد مخرب بانک‌ها در حوزه کشاورزی این استان اشاره کرد و اظهار داشت: بانک‌های آذربایجان‌غربی توجهی به دستورالعمل بانک مرکزی نکردند چرا که چک‌های برگشتی و معوقات بانکی واحدهای کشاورزی نباید مانع اجرا شدن دستورالعمل بانک مرکزی شود.


قربانعلی سعادت که آن زمان در پانزدهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سخن می‌گفت با ابراز تأسف از عملکرد ضعیف بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای کشاورزی گفته بود: متأسفانه بانک‌های عامل از بیت‌المال استفاده بهینه نمی‌کنند و آذربایجان‌غربی کمترین تسهیلات اعتباری را در کارگروه‌های تسهیل در بین استان‌های کشور داشته است.

سعادت در همان تصریح کرده بود: جای تأسف است که حتی بانک‌ها جرات برخورد جدی با زیرمجموعه خود را ندارند و در این باره پس از دستورالعمل بانک مرکزی به واحدهای کوچک و متوسط، پرداخت تسهیلات به طرح‌های گردشگری نیز مطرح بود اما هیچ پرداختی از سوی بانک‌های عامل انجام نشد.


وی به نکات بسیار قابل تأملی در این جلسه اشاره کرده و گفته بود: در دوران جنگ تحمیلی یا حتی پس از آن، وقتی استان با کمبود منابع مالی مواجه می‌شد، نقدینگی از بانک ملی تکاب و سردشت برای پرداخت حقوق‌های دولتی تأمین می‌شد.

جالب است که استاندار کنونی آذربایجان غربی هم مثل استاندار سابق مجدداً از نقش نداشته بانک‌ها در توسعه این منطقه سخن می‌گوید وی بهمن ماه امسال با ابراز نارضایتی صریح از عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات برای رفع موانع تولید در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی گفت: گزارش این عملکرد به رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی ارائه می‌شود.

محمدمهدی شهریاری اظهار داشت: از مدیران بانک‌های استان انتظار داریم با دید توسعه‌ای به مسائل آذربایجان غربی نگاه و با پرداخت تسهیلات رونق، استان را در حل مشکل بیکاری و رونق واحدهای تولیدی کمک کنند.


وی بر همکاری بیشتر بانک‌های خصوصی استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید تاکید کرده و گفته بود: وضعیت طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

شهریاری بر ارائه گزارش موارد انصراف از دریافت تسهیلات رونق تولید و تلاش بیشتر بانک‌های استان در جهت جذب اعتبارات تاکید کرده و گفته بود: کارگروه رفع موانع تولید برای شناسایی علت‌های مختلف رکود یا نیمه فعال بودن واحدهای تولیدی و ارائه راهکار برای آنها راه‌اندازی شده و همه اعضا در راستای اهداف این کارگروه باید بیشترین اهتمام را داشته باشند.


وی بیان کرد: شرایط آذربایجان غربی، شرایط خاص بوده و این استان دارای عقب ماندگی‌های زیادی است و نباید منتظر ابلاغ و تخصیص اعتبارات از سوی مرکز برای حل مشکلات استان باشیم بلکه مدیران استان باید در راستای جذب اعتبارات از منابع مختلف گام بردارند.

اول همین هفته هم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: تسهیل کار سرمایه‌گذاران برای نقش‌آفرینی سریع‌تر آنان در توسعه استان در صدر اولویت‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.


رضا حسینی بیان کرد: متأسفانه عملکرد برخی از بانک‌های عامل در این زمینه قابل‌قبول نیست و مسئولان این بانک‌ها باید تحرک چشم‌گیری را از خود نشان دهند.





شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 20 تیر 97، کد مطلب: 1772437: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
ا.ف75
واقعا خیلی عجیبه که درجایی بنگاه های اقصادی عامل رکود باشن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
ا.ف75
واقعا ممنون از شعار سال بخاطر این لیستی که روبروی مردم قرار داد:))))
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین