پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
ثبت تولید بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در سال گذشته و در عین حال هدفگذاری تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال جاری نشان از ارتقای توان تولید خودروسازان در سال های گذشته دارد.

شعار سال: افزایش سالانه تیراژ تولید و به دنبال آن دستیابی به این اهداف نشان از رسیدن صنعت خودرو به بلوغ و توانایی او برای پیمودن مسیرهای تازه دارد. اما در این شرایط اعلام جدیدترین آمار تولید خودروسازان در بهار امسال نشان از تغییراتی در روند تولید دارد. تغییراتی که به اذعان فعالان این حوزه به مشکلات موجود بر سر راه زنجیره تامین و قطعه سازی باز می گردد. به گفته فعالان صنعت قطعه در حال حاضر تیراژ تولید حدود 50 درصد افت داشته که این امر بر برنامه سفارش سالیانه خودروسازان تاثیر گذاشته و تولید آن ها را نیز با کاهش مواجه کرده است و در صورت ادامه این روند نیز به طور قطع نه تنها هدفگذاری سالیانه خودروسازان محقق نخواهد شد، بلکه روند تولید عادی نیز با چالشی جدی مواجه می شود. بر این اساس باید گفت با وجود توان خودروساز با هدف افزایش تیراژ، صنعت قطعه قادر به تامین نیاز و قطعات لازم نیست.

تاثیر کاهش تولید قطعه سازان بر خودروهای با داخلی سازی بالا

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به افت تولید قطعه سازان در ماه های گذشته به دلایلی همچون فراهم نبودن شرایط تولید و یا واردات مواد اولیه اظهار کرد: این روند باعث شده تا خودروهایی که میزان داخلی سازی بالایی دارند با افت تولید مواجه شوند و هرچند که بخشی از قطعات خودروها از طریق واردات تامین می شود اما بررسی روند تولید در چند ماه گذشته نشان می دهد که بیشترین افت تولید مربوط به خودروهایی است که داخلی سازی بالایی داشته اند.

وی افزود: در چند ماه اخیر که شرایط تامین ارز برای قطعه سازان با مشکلات زیادی مواجه شده، تاثیر زیاد و سریع تری بر افت تولید داشته زیرا فرایند تامین خاصی وجود دارد اما بدون شک افت تولید خودروسازان در دو ماه نخست امسال به دلیل افت تولید و ناتوانی زنجیره تامین در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به هدفگذاری تولید یک میلیون و 750 هزار خودرو در سال جاری تصریح کرد: سال گذشته خودروسازان تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو را به ثبت رساندند که با این توان دستیابی به عدد هدفگذاری شده برای امسال عدد دور از انتظاری نیست و این روند نشان می دهد که صنعت خودرو توان افزایش تیراژ تولید را دارد به شرط آن که زنجیره تامین نیز قطعات مورد نیاز را تامین کند.

کریمی سنجری با بیان این که زنجیره تامین در حال حاضر با افزایش هزینه ها، روش های تامین ارز، تحریم های پیش رو و موانع موجود بر سر نقل و انتقال منابع مواجه است، تصریح کرد: این شرایط در حالی است که فشاری از جانب بازار به خودروسازان وارد شده چرا که قیمت تمام شده خودرو ناشی از قیمت تمام شده ارز و هزینه های تولید باعث می شود بخشی از تقاضای فعال جامعه برای خرید خودرو غیرفعال شود و به حالت تعلیق دربیاید که این روند فشار مضاعفی را به شرکت های خودروساز وارد می کند زیرا از یک سو با افت تقاضا مواجه می شوند و از سوی دیگر با دشواری شرایط روبرو هستند.

وی با اشاره به مشکلات زنجیره تامین نیز گفت: بخشی از نیاز قطعه سازان به مواد اولیه از خارج تامین می شود و به شدت تحت تاثیر ارز است و این در حالی است که نقدینگی مورد نیاز آن ها نیز فراهم نیست که این روند به بحرانی تر شدن شرایط دامن زده است اما کاهش تولید قطعه سازان نیز در تولید خودروسازان اثر منفی بر جای گذاشته و بدون شک روند فعلی فعالیت و تولید قطعه سازان بر کاهش تولید خودروسازان تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: در حال حاضر زنجیره تامین نقش به سزایی در کاهش تولید خودروهایی که درصد داخلی سازی بالایی دارند، داشته است و درصد زیادی از کاهش تولید را می توان به قطعه ساز نسبت داد.

قیمت گذاری دستوری منجر به تولید خودروهای ناقص شد

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان، اظهار کرد: در حال حاضر خودروسازان با بخش زیادی از خودروهای تجاری نشده به دلیل کمبود قطعه مواجه هستند که دلیل اصلی این امر به قیمت گذاری دستوری باز می گردد.

وی با بیان این که اگر دولت دست از قیمت گذاری خودرو بردارد مشکل صنعت خودرو و قطعه سازان حل خواهد شد، افزود: در حال حاضر قطعه سازان مطالباتی از خودروسازان دارند و به همین دلیل با کمبود نقدینگی مواجه شده اند این در حالیست که خودروساز نیز به دلیل قیمت گذاری دستوری ناگزیر به ادامه فعالیت همراه با زیان است در چنین شرایطی قطعه ساز نیز قادر به تامین قطعات مورد نیاز نیست و این روند منجر به انباشت خودروها در کف کارخانه می شود.

نجفی منش با اشاره به تحلیل سهام خودروسازان در بورس تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل زیان های موجود، سهام خودروسازان به زیر قیمت اسمی رسیده که این روند تنها منجر به تحلیل صنعت خودرو می شود.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان ادامه داد: عدم تامین به موقع قطعه به خطوط تولید منجر به تولید خودروهای ناقص در کف کارخانه می شودو که این امر هزینه دو چندانی به خودروسازان برای تکمیل کاری دوباره تحمیل می کند و در نهایت نیز خودروی مشتریان با تاخیر عرضه می شود که منجر به نارضایتی می شود که دلیل همه این اتفاقات قیمت گذاری دستوری و ناتوانی قطعه ساز و زنجیره تامین در تامین نیاز خودروسازان به قطعات است که لازم است که این چرخه معیوب با خروج صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری اصلاح شود.

قطعه سازان توان تولید سفارش های خودروسازان را ندارند

احمدرضا رعنایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور نیز با اشاره به مشکلات فعلی زنجیره تامین در تامین نیاز خودروسازان به قطعات اظهار کرد: در حال حاضر تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و مورد نیاز قطعه سازی با چالش و مشکلات جدی مواجه است و شبکه های پیش بینی شده برای تامین ارز همچون نیما و سایر شبکه ها همچنان دور تسلسل باطل را طی می کنند و هنوز مسیر روانی برای تامین ارز مورد نیاز قطعه سازان فراهم نشده است.

وی افزود: در حال حاضر قطعه سازان توان ثبت سفارش جدید برای مواد اولیه را ندارند بر این اساس با تکیه بر موجودی انبارهای خود اقدام به تولید می کنند که این موجودی بسته به شرکت های مختلف، متفاوت است و آن چه مسلم است قطعه سازان تنها یک تا دو ماه آینده موجودی انبار دارند چرا که مواد اولیه مورد نیاز خود را نهایت تا سه ماه آینده تامین می کنند که در حال حاضر این میزان رو به اتمام است.

این فعال صنعت قطعه با اشاره به قرار گرفتن قطعه در سه گروه کالایی تصریح کرد: هنوز شفافیت در گروه بندی کالایی اعلام نشده که این امر منجر به سرگردانی قطعه سازان شده است همچنین با وجود قرار گرفتن برخی از قطعات در فهرست گروه یک کالایی، همچنان ارزی به فعالان این حوزه تخصیص نیافته و قادر به دریافت ارز مورد نیاز خود نشده اند.

رعنایی این روند را منجر به کاهش بیش از 50 درصدی تولید قطعه سازان در چند ماه اخیر اعلام و اظهار کرد: با وجود اعلام سفارش تولید سالانه از سوی خودروسازان، قطعه سازان به دلیل موجودی اندک و یا ناقص بودن برخی از قطعات از تولید بازمانده اند که این شرایط نیز خودروساز را از تحقق هدفگذاری دور می کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پدال نیوز ، تاریخ انتشار 22تیر 97، کدمطلب:۸۶۶۵۰، www.pedalnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین