پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۴۱۰۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
دبیر علمی نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام بر اهمیت مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی در ذیل علوم انسانی اسلامی تاکید کرد.
شعار سال : نشست خبری نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) با حضور کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس همایش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش و دکتر محسن فرمهینی فراهانی دبیر اجرایی همایش سه شنبه ۱۹ تیرماه در پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار شد.

شریفی در این نشست بیان کرد: آسیب های اجتماعی اختصاص به کشور ما و زمان و منطقه خاصی ندارد و همواره در طول تاریخ وجود داشته است به طوری که گاهی اندیشمندان زمان خود را به ناامیدی رسانده است. ما تاکنون جامعه معصومی را نداشته و نخواهیم داشت و اولین جامعه ای هم نیستیم که دغدغه وجود آسیب های اجتماعی را داریم.

وی ادامه داد: ما تاکنون ده ها مدل مواجهه با آسیب های اجتماعی را تولید کرده ایم اما آسیب ها دارای قدرت بیشتری بودند. اگر بر اساس معیار و مقیاس جهانی آسیب های اجتماعی جامعه خود را بسنجیم، ما در وضعیت خوبی به سر می بریم و شاید نسبت به بعضی کشورهای مسلمان در رتبه بهتری هم قرار بگیریم.

شریفی اضافه کرد: اما اگر مقیاس خود را اسلام قرار دهیم در آن صورت، وضعیت ما تفاوت زیادی خواهد کرد. در این مقیاس وضعیت ما نگران کننده است و در بعضی از مسائل دچار بحران هستیم. ما در حوزه های طلاق، بیکاری، حاشیه نشینی، اعتیاد، فضای مجازی و مفاسد اخلاقی دارای آسیب های جدی هستیم و اگر وضع به همین منوال پیش برود، به سطح جوامع غربی می رسیم.

مشکل دیگر مطالعات قبلی بر اساس نگاه جامعه شناختی غربی، تمرکز بر توصیف و تبیین و چرایی موضوع بود و کمتر بر حوزه کنترل و پیشگیری آسیب های اجتماعی متمرکز بود.اما اکنون ما بر پیشگیری و مقابله متمرکز هستیم

دبیر علمی همایش ادامه داد: مراکز مختلفی تاکنون تلاش هایی برای رفع آسیب های اجتماعی داشته اند. مثلا فقط در حوزه طلاق تا سال ۱۳۸۰ نزدیک به ۵ هزار کتاب و مقاله و میزگرد و همایش چاپ و انجام گرفته است. این در حالی است که در سال ۸۰ از هر ۱۱ ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می شود اما در سال ۹۶ از هر ۵/۳ تا ۴ ازدواج، یک مورد به طلاق منجر شده است. بنابراین برگزاری همایش ها و چاپ کتاب ها تاثیر زیادی نداشته اند.


شریفی با اشاره به عوامل عدم موفقیت در رفع آسیب های اجتماعی گفت: نسخه های پیچیده شده برای آسیب ها، نسخه های غربی است. کشور ما به دلیل بافت فرهنگی و سابقه تاریخی و اعتقادات اسلامی باید نسخه های درمان را در آموزه های اسلامی جستجو کند. تنها راه نجات، عمل به اسلام و نسخه های اسلامی است لذا با نگاه اسلامی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی برگزار می شود.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر مطالعات قبلی بر اساس نگاه جامعه شناختی غربی، تمرکز بر توصیف و تبیین و چرایی موضوع بود و کمتر بر حوزه کنترل و پیشگیری آسیب های اجتماعی متمرکز بود.اما اکنون ما بر پیشگیری و مقابله متمرکز هستیم.

شریفی با بیان اینکه متخصصان در عرصه پیشگیر و مقابله محدود هستند، گفت: مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی را باید در ذیل علوم انسانی اسلامی دید اما بسیاری هنوز این علوم را نمی پذیرند و در مقوله پیشگیری و مقابله هنوز نسخه جدی در کشور وجود ندارد.

شریفی با اشاره به اعلام برگزاری همایش در دی ماه سال گذشته، گفت: تعداد مقاله های رسیده به دبیرخانه همایش تا به امروز ۲۳۳ مقاله بوده که از این میان ما از ۴۵ محقق و اندیشمند درخواست ارسال مقاله کرده ایم که تعدادی از آنها در این همایش شرکت کردند. در مجموع ۵۶ مقاله نهایی برای عرضه در همایش داریم.

وی ادامه داد: مقاله های رسیده در شش محور طلاق، بیکاری، حاشیه نشینی، اعتیاد، فضای مجازی و مفاسد اخلاقی هستند. ضمن اینکه یک بخش به مطالعات و مقالات درباره روش شناسی اسلامی مطالعات آسیب های اجتماعی اختصاص دارد.

دبیر علمی همایش در پایان سخنانش افزود: بعد از برگزاری همایش از حدود ۶۰ مقاله که در آنها توصیه ها و دستورالعمل های نو و تازه برای مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان شده، کتابی کم حجم و دستورالعملی استخراج می شود تا در اختیار مدیران و مسئولان قرار گیرد و در مقام عمل به کار آید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، تاریخ انتشار:19 تیر 1397 ، کدخبر: 71491، www.talie.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
و قسم به جان آدمى و آن کس که آن را )آفریده و( منظم ساخته، سپس فجور و تقوا )شر و خیرش( را به او الهام کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین