پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۱۰۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
بر اساس گزارش‌های همزمان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 96 بالغ بر 3.7 درصد اعلام شد که سهم عمده آن ناشی از رشد بخش عیرنفتی اقتصاد بوده است. تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۹۶ به ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت سال ۱۳۹۵ حدود ۳.۷ درصد افزایش یافته است.

شعار سال: بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت پایه و به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۶ به ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم مشابه سال ۱۳۹۵ حدود ۳.۷ درصد افزایش یافته است.

در این محاسبات، رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۴.۶ درصد اعلام شده که حاکی از تغییر مسیر رشد اقتصادی از رشد نفت محور به سمت رشد مبتنی بر بخش غیرنفتی اقتصاد است.

بر اساس این گزارش، در سال 96 رشد اغلب بخش‌های اقتصاد ایران، به جز زیرگروه خدمات اجتماعی، شخص و خانگی مثبت بوده و بخش ساختمان نیز به عنوان تنها صنعت دارای رشد منفی در سال‌های گذشته، توانسته است از رشد منفی 13.1 درصد در سال 1395 به رشد مثبت 1.2 درصد برسد.

آمارهای ارائه شده از سوی اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی حاکی از این است که در رشد اقتصادی سال 1396، گروه صنایع و معادن با رشد 5.1 درصدی رکورددار رشد بوده و زیرگروه برق، گاز و آب، بیشترین میزان رشد در این گروه را داشته است.

پس از گروه صنایع و معادن، گروه خدمات با رشد 4.4 درصدی در مقام دوم ایستاده و گروه کشاورزی نیز با رشد 3.2 درصدی در رتبه سوم قرار دارد. گفتنی است زیرگروه خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی در گروه خدمات، با رشد منفی چهار فصل متوالی، رشد منفی 3.8 درصدی داشته در حالی که رشد این زیرگروه در سال 1395 حدود 0.1 درصد گزارش شده بود.

در این میان گروه نفت که در سال 1395 توانسته بود با رشد اقتصادی 61.6 درصدی، رشد اقتصادی کشور را به 12.5 درصد برساند، در سال 96 فقط 0.9 درصد رشد کرده تا پائین‌ترین میزان رشد در میان گروه‌های مختلف اقتصاد ایران را به نام خود ثبت کند.

نکته قابل توجه در مورد گزارش رشد اقتصادی سال 96، یکسان بودن رقم رشد اقتصادی ایران در گزارش‌های ارائه شده از سوی دو مرجع آماری کشور یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار است که با وجود تفاوت در میزان رشد بخش های مختلف در دو گزارش، رشد اقتصادی کشور 3.7 درصد برآورد شده است در حالی که گزارشات این دو مرکز در سال‌های گذشته تا این حد به هم نزدیک نبوده است.

مرکز آمار ایران نیز نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۶ را 3.7 درصد اعلام کرد.

بر اساس نتایج حساب های ملی فصلی بر مبنای سال پایه 1390 ،نرخ رشد محصول ناخالص داخلی ( به قیمت بازار) در سال 1396 بالغ بر 3.7درصد اعلام شده و گزارش مرکز آمار حاکی از این است که عمده رشد مدیون بخش غیرنفت بوده است.

البته در گزارش مرکز آمار ایارن در بین بخش‌های مختلف اقتصادی، بخش خدمات با رشد 6.8 درصدی صدر نشین بوده و شیب تندتری نسبت به دو گروه دیگر یعنی صنعت و کشاورزی داشته است در حالی که در گزارش بانک مرکزی، گروه صنعت پیشتاز رشد اعلام شده است.

جدول رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی (مرجع: بانک مرکزی)


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تاریخ 25 خرداد 97، کد مطلب: 13902: www.otaghiranonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
ا.ح75
این ها به نظر من غیرواقعی است , نباید به این ها اعتمادی کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین