پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۵۵۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
آنطور که وزیر بهداشت عنوان کرده است، تحریم ها در حال جدی شدن است و می بایست، شرایطی فراهم کرد که مردم در حوزه سلامت، کمتر دچار مشکل شوند. شاید تامین «دارو»، مهم ترین اقدام دولت تلقی می شود.
شعارسال: به رغم اینکه در حدود ۹۶ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تامین می شود، اما چند درصد باقی مانده از سهم بازار دارویی کشور، متعلق به آن دسته از داروهایی است که به عنوان داروهای حیاتی تلقی می شوند و مصرف کنندگان این قبیل داروها، بیماران خاص، مبتلا به سرطان، صعب العلاج و...، هستند.

بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر، کمبودهای دارویی در کشور رو به کاهش است، بطوریکه کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفته است کمبودهای مقطعی دارو که خرداد گذشته به ۶۵ قلم رسیده بود، در تیرماه جاری به ۵۷ قلم و در پایان هفته گذشته به ۵۲ قلم رسید و طبق پیش بینی ها و با تمهیدات و اقدامات انجام شده در پایان ماه جاری به کمتر از ۳۲ قلم خواهد رسید و بزودی در مردادماه پیش رو، به نقطه بهینه در ۵۰ سال اخیر خواهد رسید.

این در حالی است که عبور کمبودها از نقطه ای می تواند بحران دارویی تلقی شود چنانکه در سال های تحریم ۹۰ و ۹۱ این عدد به بیش از ۳۵۰ قلم دارو رسیده بود و شاید در مقطعی کشور دچار بحران دارویی بود. اما، حالا به نظر می رسد که بازار دارویی کشور در شرایط جدیدی قرار گرفته و اگر تحریم ها تشدید شود، حتما بازار دارویی کشور نیز تحت الشعاع ترکش های تحریم ها قرار خواهد گرفت.

در همین حال، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل کمیته تخصیص ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: اولویت بندی تخصیص ارز بر اساس اهمیت مواردی است که نیاز به ارز دارند و برخی از کالاها باید در بورس ارزی، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، چون مشمول قیمت گذاری نمی شوند و اما شرکت هایی که ارز دولتی دریافت می کنند، تحت نظارت و کنترل هستند. در حوزه دارو این نظارت ها کامل است.

وی با اشاره به شرایط تحریم ها علیه کشورمان، اظهارداشت: برخورد با تحریم ها، دو روش دارد اول اینکه چیزی نگوییم تا کسی نترسد و نگران نشود و به فکر مذاکره و توافق باشیم و احتمالات را درنظر بگیریم و بعد با واقعیت روبرو شویم. اما، روش دوم، باور نزدیک شدن به طوفان است که باید آمادگی داشته باشیم و همه افراد و مدیرانی که در معرض هستند باید در این زمینه تدبیر کنند. بنده طرفدار روش دوم هستم؛ نباید جامعه و ‏مدیران را در غفلت و خوش خیالی نگه داریم.

هاشمی افزود: باید دو مشکل عمده را حل کنیم، یکی بحث نقدینگی و دیگری ارز است. در حال حاضر ‏عقل حکم می‌کند که دانشگاه ها مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری مازاد بر نیاز را ذخیره کنند و این آمادگی را داشته باشیم که اگر مشکلی پیش آمد، به هیچ وجه متوجه مردم نشود، برای این کار نیازمند منابع مالی هستیم.

وزیر بهداشت: در حال حاضر ‏عقل حکم می‌کند که دانشگاه ها مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری مازاد بر نیاز را ذخیره کنند

به گفته وزیر بهداشت، آنچه باعث نگرانی خواهد بود، بعد ‏از آبان است در نتیجه باید از الان تدبیر انجام شود بنابراین اقدامات غیرضروری و ساخت و سازهایی که آرزو بوده نباید شروع شود و پروژه‌ هایی که پیشرفت زیر ۳۰ یا ۴۰ درصد ‏دارد، باید متوقف شود و سرمایه به سمت پروژه‌هایی برود که پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی دارد تا به بهره‌برداری برسد و وارد چرخه خدمت شود چراکه اگر قرار باشد رفتار ما در ‏شرایط ویژه مانند شرایط عادی باشد، نهایت بی تدبیری است و مشکل آفرین خواهد بود.

در همین حال، دکتر اکبر برندگی مدیر کل دارویی سازمان غذا و دارو، به خبرنگار مهر، گفت: صنعت داروسازی کشور در جایگاهی قرار دارد که اگر همین امروز راه های واردات دارو به کشورمان بسته شود، می توانیم ۵۰ درصد دارو را در داخل تامین کنیم.

صنعت داروسازی کشور در جایگاهی قرار دارد که اگر همین امروز راه های واردات دارو به کشورمان بسته شود، می توانیم ۵۰ درصد دارو را در داخل تامین کنیم

وی با تاکید بر اینکه رقم واردات ماده اولیه دارویی به کشور برای تولید دارو، بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است، افزود: در واردات ماده اولیه دارویی به کشور، ضوابط کنترلی شدید صورت می گیرد، بطوریکه ملاک ما برای تایید محصول وارداتی، کتاب دارویی آمریکا است. زیرا، در این کتاب نوشته شده هر ماده اولیه دارویی چه مشخصاتی داشته باشد.

حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که افزایش قیمت دارو برای ما قبول نیست مگر همان ۹ درصدی که مورد پذیرش سندیکاهای دارویی و سازمان غذا و دارو است، گفت: سازمان غذا و دارو باید تدابیری بیاندیشد که اگر قرار بر تغییر قیمت برخی از داروها است باید با هماهنگی بیمه ها انجام شود تا هزینه های بیمار افزایش پیدا نکند.

در همین حال، یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در خصوص ضرورت توجه به ذخیره استراتژیک دارو در زمان تحریم، گفت: دارو یکی از اقلام حیاتی حوزه سلامت بوده و باید برای جلوگیری از هرگونه مشکل در زمان تحریم از حال حاضر تدابیری را اتخاذ کرد، حیات بیماران به دارو وابسته بوده و بی توجهی به این مسئله ممکن است در ماه های آینده مشکلاتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه برای داروهای تولید داخل بعید است که مشکلی به وجود آید، افزود: هم اکنون ۳۰ درصد ذخیره دارویی در انبارها موجود است، اما وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید تمهیدات و هماهنگی های لازم را برای شرایط تحریم ها با هدف جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در نظر بگیرند، البته مواد اولیه برخی داروها از خارج وارد می شود، اما باید به این نکته هم توجه کرد که عدم برنامه ریزی لازم می تواند در زمان تحریم ها سبب افزایش مشکلات شود.

شیویاری با تاکید براینکه دولت بارها اعلام به تامین ارز لازم برای واردات داروهای خاص کرده است، گفت: دولت به هیچ عنوان نباید نسبت به حوزه سلامت در بخش دارو و تجهیزات پزشکی بی توجه بوده و باید در شرایط فعلی بیشتر از گذشته با مافیای حوزه دارو و لابی گران برای جلوگیری از دپوی غیرقانونی برخورد قانونی داشته باشد، البته مسئولان بارها قول دادند که در حوزه دارو هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه دولت برای ورود مواد اولیه تولید برخی داروها فکر اساسی کند، افزود: وزارت بهداشت باید با شرکت های تولید کننده دارو تعامل جدی داشته و شرایط ویژه زمان تحریم را مد نظرقرار دهند، به طور حتم تا پیش آغاز تحریم ها باید فکری اساسی برای کاهش هرگونه مشکل کرده و تمهیدات لازم را فراهم کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 25 تیر 1397 ، کدخبر: 4347338 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
واقعا چرا نباید تولید ملی در وضعی باشد که در چنین ایامی، بگوییم دانشگاه ها بیشتر تلاش کنند؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
در زمان تشدید تحریم ها باید به فکر خودکفایی در زمینه داروهای وارداتی باشیم
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
خیلی وضعیت دارو ها خراب شد باز بیاید بگید امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
امیدورایم مردم زیر فشار این تحریم ها نروند ؛ تا کی باید کشور درگیر این بحران ها باشد
ا.ح75
ناشناس
Netherlands
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
به راحتی داره با جون مردم ما بازی میشه خیلی از همین دارو ها مشابه داخلی وجود ندارن بیماران خاص باید چی کار کنن کی به فکر ایناست؟
ا.ف۷۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
کاش بتونیم زودتر تو این یک زمینه حرکت ملی بزنیم ...این همه داروسازا و مهندسا ما تو شرکتا خارجی بهترین عملکردهارو دارن...اگه تو این مورد تحریم شیم فاجعه باره...

س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
کاش بتونیم زودتر تو این یک زمینه حرکت ملی بزنیم ...این همه داروسازا و مهندسا ما تو شرکتا خارجی بهترین عملکردهارو دارن...اگه تو این مورد تحریم شیم فاجعه باره...

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین