پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
پنجمین حراج بزرگ تهران، هفته گذشته انجام شد و بالغ بر ٢٥میلیارد تومان از قِبَل فروش ٨٠ اثر در یک شب حاصل شد. رقم بالای فروش آثار، از جمله ٦ اثر که به قیمتی بالای میلیارد فروخته شد، حرف و حدیث های فراوانی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. اما واقعا خریداران این آثار چه کسانی بودند؟
شعار سال: پنجمین حراج بزرگ تهران، هفته گذشته انجام شد و بالغ بر ٢٥میلیارد تومان از قِبَل فروش ٨٠ اثر در یک شب حاصل شد. رقم بالای فروش آثار، از جمله ٦ اثر که به قیمتی بالای میلیارد فروخته شد، حرف و حدیث های فراوانی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. اما واقعا خریداران این آثار چه کسانی بودند؟
 اما امروز، دو ارگان، لیست خریدهای خود از حراج را اعلام کرده اند:

 

 «دامونفر» کدام آثار را از حراج تهران خرید

دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟
نقاشی خانم فریده لاشایی
 
دوسالانه نقاشی دامونفر خریدهای خود را از پنجمین حراج تهران اعلام کرد. سیف الله پویاراد، مدیر دوسالانه نقاشی دامونفر ویژه جوانان زیر ٢٥ سال اعلام کرد برای فراهم کردن گنجینه ای شاخص از جوانان و پیشگامان هنر ایران چندی است از مراجع معتبر، آثار هنری خریداری می کنیم. او افزود: «امسال نقاشی خط سپیدرنگ سیدمحمد احصایی و نیز نقاشی زیبای زنده یاد فریده لاشایی را از پنجمین حراج تهران خریداری کرده ایم؛ سال گذشته البته موفق شدیم سه اثر از این حراجی خریداری کنیم». او افزود امیدواریم در گنجینه دامونفر با کنار هم قرارگرفتن آثار جوانان و استادان بتوانیم پالت خوش رنگ از جریان سیال و پرجوشش هنر ایران ارائه دهیم.  
دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟ 
نقاشی سید محمد احصایی

بانک پاسارگاد چه خرید

دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟ 

مجسمه اثر ژازه تباتبایی

همچنین بانک پاسارگاد پنج اثر و دوسالانه نقاشی دامونفر دو اثر گران بها از حراج تهران خریداری کرد. علی َاکبر امین َتفرشی، عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد، در گفت وگویی اعلام کرد ما با هدف حمایت از اعتلای هنر ایران پا به این عرصه گذاشته ایم؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد ضمن انجام مسئولیت َهای فرهنگی-اجتماعی ای که در آموزه جهانی از بنگاه های بزرگ اقتصادی انتظار می رود، در توسعه و رونق اقتصاد هنر نیز نقش پویایی ایفا کنیم. امین تفرشی گفت: بانک پاسارگاد از پنجمین حراج تهران پنج اثر شاخص از نخبگان هنری ایران خریداری و تعداد چهار اثر نیز به فروش رسانده است. او افزود: «خریدهای بانک پاسارگاد براساس شماره های آثار در کاتالوگ حراج عبارت اند از: ژازه تباتبایی (شماره ٩)، حسین زنده َرودی (شماره ٤٩)، ناصر عصار (شماره ٦١)، جلیل ضیاپور (شماره ٦٤) و منوچهر یکتایی (شماره ٨٠). او خاطرنشان کرد بدون اغراق اکنون گنجینه موزه بانک پاسارگاد با در اختیار داشتن بیش از ٥٠٠ اثر هنری فاخر که هدیه ای ارزشمند از سوی این بانک به تک تک ایرانیان است، از غنای مثال زدنی ای برخوردار است و می تواند شناسنامه ای جامع برای هنر مدرن و معاصر ایران ارزیابی شود.

دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟
نقاشی حسین زنده رودی

دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟
نقاشی ناصر عصار

دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟

نقاشی جلیل ضیاء پور


دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟
نقاشی منوچهر یکتایی


لازم بذکر است که موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد در بهمن ماه 1387 ، با حضور مدیرعامل این بانک، رییس سازمان گردشگری و صنایع دستی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور عالی بانک مرکزی و جمعی از مسوولان بانکی و هنرمندان و خبرنگاران در طبقه سوم موسسه فرهنگی و هنری صبا (میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان برادران مظفر(صبا)، شماره 125، طبقه سوم، موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد) ، افتتاح شد.
از سال 1386 بانک پاسارگاد بعنوان اولیه بنگاه بزرگ اقتصادی وارد شده به بحث اقتصاد هنردر بعد از انقلاب اسلامی، در طرحی نو به سرمایه‌گذاری در زمینه آثار هنری مدرن هنرمندان ایرانی اقدام کرد و پس از تجربه موفق فروش اثر پرویز تناولی به نام پرسپولیس در حراج کریستی، تصمیم به خرید و فروش دیگر آثار هنرمندان به جهت حمایت از هنر ایرانی گرفت(در سومین حراج کریستی دبی ، بانک پاسارگاد مجسمه پرسپولیس پرویز تناولی را با قیمت بی‌سابقه دو میلیون و 800هزار دلار به فروش رساند. این اتفاق باعث شد تا نگاه جهانی به هنر ایرانی معطوف شود و نگاه دو سویه اقتصاد و هنر تقویت گردد). در این راستا، موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد با ۱۵۰ اثر کم‌نظیر از آثار هنرمندان مطرح نقاش، عکاس، خوشنویس و مجسمه‌ساز ایران همچون احمد اسفندیاری، غلامحسین نامی، محمد احصایی، میرحسین موسوی، آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی، زهرا رهنورد، محمود جوادی‌پور، زنده‌رودی، حسین خسروجردی، پرویز تناولی، پریوش گنجی، حسین‌علی ذابحی، آنه محمدتا‌تاری، حمید عجمی و... در طبقه سوم موسسه فرهنگی هنری صبا رسما افتتاح شد. دکترمجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در مراسم افتتاح موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد ، اقتصاد را حلقه مفقوده فرهنگ و هنر دانست و گفت: بانک پاسارگاد حمایت از هنر و هنرمند را جزو وظایف خطیر خود می‌داند که باید به آن بپردازد.
در سال 1392 در جریان دومین حراج هنری تهران، بانک پاسارگاد صاحب یکی از گرانترین آثار هنری کشور شد. تابلوی جدید موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد رکورد گران‌ترین اثر هنری معاصر را که در یک فروش رسمی در داخل کشور به فروش رسیده، به نام خود ثبت کرده است. این تابلو را یک مجموعه دار مقیم امریکا قبل از انقلاب از گالری سیحون خریده بود و دو سال قبل به مجموعه دار دیگری در ایران فروخت. کارشناسان حراج تهران قیمت پایه این تابلو را بین 350 تا 500 میلیون تومان برآورد می کردند اما رقابت شرکت کنندگان در حراجی معامله را به قیمت 700میلیون تومان رساند.
بانک پاسارگاد با پرداخت 700 میلیون تومان برای یک بوم 80 در 90 سانتی متری، گران ترین خرید این حراجی را داشت. این تابلوی بدون نام، یکی از نقاشی های رنگ روغن سهراب سپهری با موضوع درخت بود که قرار است به موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد منتقل و در کنار 140 اثر دیگر این موزه به نمایش درآید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، تاریخ انتشار 12 خرداد 95، کدخبر: 321765، tebyan.net

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین