پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات، هوشمند‌سازی‌ شبکه انرژی کشور را با تکیه بر اینترنت اشیا تا سه سال دیگر عملی می‌کنند

شعار سال: بحران جهانی انرژی در جهان یک شوخی نیست؛ شاید تا چند وقت قبل حرف زدن از مسائلی مانند «جنگ آب» برای برخی عجیب به‌نظر می‌آمد اما حالا دیگر همه این ماجرا را کاملا حس کرده‌اند.

در دنیای مدرن به همین‌خاطر جایی برای اتلاف انرژی باقی نمی‌ماند و شبکه‌های هوشمند انرژی در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته تلاش دارند تا با توزیع مناسب انرژی، منابع مورد نیاز مردم را به‌صورت درست تقسیم کنند.

در قدمی مهم وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو سندی را امضا کردند تا براساس آن هوشمند‌سازی شبکه انرژی کشور و استفاده از فناوری ارتباطات در صنعت آب و برق وارد فاز جدیدی شود.

براساس سند امضا شده و آنطور که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات اعلام کرده پایلوت کوتاه‌مدت این طرح در کمتر از یک سال اجرایی شده و بخش قابل توجهی از شبکه انرژی کشور طی سه سال آینده هوشمند خواهد شد.

یک شبکه هوشمند (smart grid) با استفاده از تکنولوژی دیجیتال دوطرفه انرژی را از تولیدکنندگان به مشتریان منتقل می‌کند و باعث می‌شود تا با کنترل وسایل منازل مصرف‌کنندگان در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود، هزینه کاهش یابد و ثبات و شفافیت شبکه انرژی بالا برود. چنین شبکه مدرن الکتریکی به‌عنوان راهکاری مهم برای استفاده بهینه از انرژی به‌ویژه در حوزه‌های آب و برق از سوی بسیاری از کشورها پیگیری می‌شود. براساس این سند که برای توسعه کاربردهای فناوری‌های نوین در صنعت آب و برق تهیه و تدوین شده، ایجاد 100هزار فرصت شغلی در بستر ICT و در قالب 20هزار شرکت کسب و کار نوپا، هزار شرکت متوسط، یکصد شرکت بزرگ و پنج شرکت بین‌المللی پیش‌بینی شده است. با اجرای این سند، ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه ارتباطات و صنعت برق تمامی کنتورهای آب و برق، کلیدها، پست‌های برق و روشنایی معابر هوشمند می‌شود. این هوشمند‌سازی باعث می‌شود تا میزان مصرف آب و برق کاهش پیدا می‌کند.

استفاده گسترده از اینترنت اشیا

در تعریفی که توسط سازمان تنظیم مقررات انرژی اروپا ارائه شده شبکه هوشمند شبکه‌ای است که تمامی کاربران متصل (اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده) به شکل مقرون به صرفه و بهینه و به‌منظور افزایش کارایی اقتصادی، پایداری سیستم قدرت با تلفات پایین و کیفیت بالا و ایمن یکپارچه شده باشند.

وزیر ارتباطات اعلام کرده که به‌صورت گسترده از اینترنت اشیا در جهت پیاده‌سازی‌ این سند استفاده خواهد شد. اینترنت اشیا سامانه‌ای است که در آن دستگاه‌ها و چیزهای مختلف در یک شبکه به هم متصل شده و خدمات ویژه‌ای را به کاربر ارائه می‌کنند. اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند تمام اطلاعات شهروندان و نیازهای آن ها را زیر یک سقف و به‌صورت یکپارچه درآورده و از این راه به افزایش بهره‌وری در محیط‌های شهری کمک می‌کند. استارتاپ‌ها در چنین فضایی نقش جدی خواهند داشت و می‌توانند با ایجاد سرویس‌ها و اپ‌های تازه به بهتر کردن زندگی شهروندان کمک کنند.

استفاده بهینه از انرژی

هیچ‌کس وجود ندارد که اتلاف انرژی از برق گرفته تا آب را تأیید کند. در دنیای امروز این مسئله الگوی همه کشورهاست تا اتلاف انرژی از سوی گروهی باعث نرسیدن آب یا برق به گروه دیگر نشود. با گستردگی شهرها و شبکه‌های انرژی، مدیریت این مسئله نیاز به فناوری‌های جدید دارد تا به‌صورت هوشمند و براساس الگوریتمی از پیش آماده شده کنترل این کار را به‌دست بگیرد. درواقع در یک شبکه هوشمند با امکان رصد همه عناصر شبکه از کنتورها گرفته تا پست‌های برق می‌توانند جلوی اتلاف انرژی را بگیرند و همین، منابع انرژی موجود را به‌صورت درست تقسیم می‌کند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 27 تیر 97، کد مطلب: 23527، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین