پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
اجرای نقوش ظریف در هنر ملیله و بکارگیری طرح‌های اسلیمی ملیله زنجان را متمایز از ملیله دیگر استان‌های کشور کرده است.

شعار سال: ملیله کاری زنجان از با اصالت‌ترین صنایع دستی استان زنجان می‌باشد و رونق و اصالت و ظرافت این هنر در زنجان، مدیون استادکارانی است که با ابزار‌های بسیار ابتدائی به خلق آثاری ارزشمند پرداخته اند.

زنجان در راه تبدیل شدن به شهر ملی ملیله/کشورهای عربی مشتریان پراپا قرص ملیله زنجان

بر اساس کشفیات باستانشناسی، قدیمی‌ترین اشیایی که می‌توان ریشه ملیله ایران را در آن جستجو کرد، متعلق به دوره هخامنشیان است.

در دوران ساسانی نیز صنعتگران فلزکار و مخصوصاً نقره کاران ظروف گران قیمت و سرشار از ذوق و سلیقه هنری خود را برای مصرف طبقات مرفه جامعه ساخته می‌شد.

طبق گفته مورخان در دوران سلجوقی اکثر سازندگان آثار نفیس فلزی هنرمندان خراسانی ساکن در شرق و شمال شرقی ایران بودند که عده‌ای از این افراد به علت جنگ‌های رخ داده در این مقطع زمانی در برخی از استان‌ها از جمله زنجان ساکن می‌شوند از همین رو احتمال بر این می‌رود که هنر ملیله در سال پنجم هجری قمری در زنجان رواج یافته است.

اجرای نقوش ظریف در هنر ملیله و بکارگیری طرح‌های اسلیمی ملیله زنجان را متمایز ازملیله دیگر استان‌های کشور کرده است و در حال حاضر این هنر رونق بسیاری گرفته و آثار هنری خلق شده در این حوزه در قالب وسایل زینتی منزل و زیور آلات زبانزد خاص و عام است.

حالا مسئولین استانی در صدد بر آمدند تا ملیله را با نام زنجان به جهانیان معرفی کنند .

زنجان در راه تبدیل شدن به شهر ملی ملیله/کشورهای عربی مشتریان پراپا قرص ملیله زنجانثبت ملی زنجان به عنوان شهر ملی ملیله

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه هنر ملیله در ادوار مختلف در زنجان رواج داشته، و یکی از هنر‌های اصیل شهر زنجان است گفت: برای اینکه بتوانیم ارزش این هنر را به منصه ظهور برسانیم باید این صنعت را به نام زنجان ثبت کنیم.

زنجان در راه تبدیل شدن به شهر ملی ملیله/کشورهای عربی مشتریان پراپا قرص ملیله زنجانوی ادامه داد:با ثبت ملی این شهر می‌توان اصالت جغرافیایی ملیله را حفظ کرد و همچنین این ثبت ملی عرق منطقه‌ای و غرور ملی را برای حفظ این هنر اصیل ایجاد می‌کند.

رحمتی افزود: یونسکو شهر‌های را که تولیدات فرهنگی خاص، صنعت و هنر فاخر با قدمت تاریخی تولید می‌کند به عنوان شهر جهانی اعلام می‌کند که این خود فرصتی برای تبلیغ و توسعه آن شهر به وجود می‌آورد.

زنجان در راه تبدیل شدن به شهر ملی ملیله/کشورهای عربی مشتریان پراپا قرص ملیله زنجانوی ادامه داد: لازمه ثبت یک شهر به عنوان شهر جهانی طی نمودن مقدماتی است که در گام اول باید آن شهر به عنوان شهر ملی ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: در همین راستا دومین شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی در عمارت تاریخی کوشک تهران با حضور مدیران کل استان‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار و در این جلسه انتخاب زنجان به عنوان شهر ملی ملیله مطرح شد و در مرحله اول مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان اظهار امیدواری کرد: با ثبت ملی زنجان به عنوان شهر ملی ملیله شاهد آثار مثبت آن همچون حفظ، رونق و ارتقای این هنر اصیل و زیبا و استفاده از این ظرفیت در جذب گردشگر باشیم.

زیبایی اصالت و ظرافت و اوج هنر در ملیله زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان در پاسخ به این سوال که چه ویژگی ملیله زنجان را نسبت به استان‌های دیگر متمایز کرده است گفت:ملیله زنجان با توجه به طرح‌ها و نقش‌های اصیل و به ویژه ظرافت زیاد آن در مجموع از کیفیت بالایی برخوردار بوده و نقره مصرفی آن با خلوص ۹۹.۹ درصد معروف به عیار ۱۰۰ استفاده می‌شود.

رحمتی افزود:هر چقدر عیار نقره مورد استفاده در ملیله بالا باشد ظرافت و انعطاف پذیری آن را افزایش می‌دهد و همچنین استفاده از نقش و نقوش و طرح‌های سنتی؛ ملیله این استان را با استان‌های دیگر متمایز کرده است.

زنجان در راه تبدیل شدن به شهر ملی ملیله/کشورهای عربی مشتریان پراپا قرص ملیله زنجانوی ادامه داد:در حال حاضر ۲۰۰ کارگاه ملیله در استان فعال است و برای اینکه بتوانیم امتیاز جهانی در این هنر را کسب کنیم باید این میزان را افزایش دهیم.

رحمتی همچنین یاد آور شد: تاكنون زنجان موفق به دريافت 18 نشان ملی مليله در كشور شده است كه از اين تعداد سه اثر نشان بين المللی دريافت كرده اند.

کشور‌های حاشیه خلیج فارس از مشتریان پراپا قرص هنر دست هنرمندان زنجانی

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان نیز در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: در حال حاضر ۲۰۰ استادکار ملیله در زنجان در قالب ۲۰۰ کارگاه در حوزه ظروف و همچنین زیورآلات فعالیت دارند.

الناز خدایی‌فرد با اشاره به اینکه ملیله‌های زنجان از جمله آثار فاخر استان در عرصه صنایع دستی است افزود: ملیه زنجان از لحاظ نقوش ظرافت و خلوص نقره بی رقیب و بی همتاست.

سرپرست معاونت صنایع دستی؛ اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه ملیله ساخت دست هنرمندان زنجانی بهترین نوع ملیله است که در کشور تولید می‌شود گفت: هنرمندان یا به صورت استاد شاگردی به این مرحله رسیده اند یا از طریق کارگاه‌های آموزشی که در این زمینه از ۴۰ سال گذشته در استان برگزار می‌شده این هنر را آموخته اند.

زنجان در راه تبدیل شدن به شهر ملی ملیله/کشورهای عربی مشتریان پراپا قرص ملیله زنجانخدایی‌فرد با بیان اینکه این هنر به خاطر شهرت ملیله زنجان طرفدران و مشتریان خاص خود را دارد افزود: صادرات ملیله زنجان و فروش آن از تهران انجام می‌شود و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کشور‌های عربی از مشتریان ویژه هنر دست هنرمندان زنجانی هستند.

وی ادامه داد: با این وجود به خاطر صادرات چمدانی این محصول آمار رسمی و دقیقی از صادرات آن موجود نیست، ولی استقبال از هنر ملیله در نمایشگاه‌های رسمی گواه استقبال از این هنر فاخر است.

خدایی به مزایای انتخاب زنجان به عنوان شهر برند در حوزه ملیله اشاره کرد و افزود: اگر این اتفاق رخ دهد؛ باعث افزایش شناسایی ملیله زنجان شده و در ننیجه میزان سفارش و اشتغالزایی در این صنعت را افزایش می‌دهد.

زنجان در راه تبدیل شدن به شهر ملی ملیله/کشورهای عربی مشتریان پراپا قرص ملیله زنجانسرپرست معاونت صنایع دستی؛ اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در گام بعدی موجب اختصاص اعتباراتی در این حوزه برای زنجان می‌شود که این خود زمینه رشد و رونق این صنعت و افزایش کارگاه‌ها و آموزش هنرجویان این رشته را فراهم خواهد آورد.

مزایایی زیاد ثبت ملی شهر‌ها و روستا‌های صنایع‌دستی

رئیس فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه می‌گوید:ثبت ملی شهر‌ها و روستا‌های صنایع‌دستی برکات و مزایای فراوانی دارد، اشتغال پایدار، انتقال و ارتقای فرهنگ‌ها از جمله این مزایا است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی می‌افزاید:هر فعالیت و اقدامی که براساس بررسی معیارها، ملاک و شاخصه‌ها صورت گیرد بی‌تردید اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: یکی از اساسی‌ترین بحث‌های اقتصادی در دنیای امروز برندسازی است که زمینه توجه مردم و گردشگران را نیز فراهم می‌کند، ثبت ملی شهر‌ها و روستا‌ها در قالب صنایع‌دستی، گردشگران را از سردرگمی نجات می‌دهد و باعث می‌شود هر گردشگر برای خرید صنایع‌دستی مورد نظر خود یک مکان و منطقه خاص را مورد توجه قرار دهد.

رئیس فراکسیون صنایع‌دستی و فرش مجلس شورای اسلامی می‌افزاید:در دنیای امروز جوامع به سمت داشته‌های گذشتگان و ظرفیت‌های اصیل روی آورده‌اند، توجه به اصالت و هویت امروز جای خود را در دنیا باز کرده است و ما نیز باید از ظرفیت‌های موجود برای توسعه پایدار کشور بهره‌برداری کنیم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 28 تیر 97، کد مطلب: 6595077، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین