پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کهگیلویه و بویراحمد سرزمین چهارفصل برف و آفتاب، تپه‌ماهورهای سبز، دنای سر به آسمان ساییده، آبشارهای خروشان و بلوط‌های هزارساله، در این فصل از سال میزبان خوبی برای گردشگران است.

شعار سال: خورشید که از قله بلندترین کوه‌ها طلوع می‌کند، هنگامه سفر است، سفر به سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد که طبیعت بر هر گوشه از آن نقشی دیگرگونه نگاشته است با آمیزه‌ای از رنگ‌های دلبرانه که در دل کوه‌ها و جنگل‌ها حک‌شده، در چشمه‌ها جوشیده، در رودها خروشیده و در آبشارها سرازیر شده است.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین چهارفصل برف و آفتاب، سرزمین تپه‌ماهورهای سبز، مردان بزرگ، دیار آریوبرزن، دنای سر به آسمان ساییده، آبشارهای خروشان و بلند، بلوط‌های هزارساله دامنه‌های سبز و لاله‌های واژگون دنا است.

این دیار در دستش هزاران بلوط هزارساله می‌خندد، هزارچشمه سرود زندگی می‌خواند، رودهایش حیات می‌بخشند و آبشارهایش نغمه عشق می‌خوانند.

از شیراز که به سمت غرب بروی، از اصفهان که به‌سوی جنوب سفر کنی، از اهواز که راه مشرق را بپیمایی و از بوشهر که به سمت شمال عزم سفر کنی به کهگیلویه و بویراحمد می‌رسی با مساحت ۱۶ هزار کیلومترمربع در میان کوهستان‌های شکوهمند و سترگ زاگرس.

بویراحمد و دنا شهرستان‌های سردسیر استان هستند که دنا بهشتی زیبا را بر آنان ارزانی داشته و در پای این کوه سترگ، در کمربندی از بلوط‌ها و درختان کوهی محصورشده‌اند.

شهرهای یاسوج و سی سخت هم در دامن سرسبز دنای استوار آرمیده‌اند و نوای جویبارها و رودها و آبشارها و طنین دلکش صدای نسیم در گندمزارهایشان، هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

این استان را زیبایی‌های بسیاری در برگرفته که در این فصل سال، از آب و هوایی مناسب و دلپذیر برخوردار بوده و می‌تواند اوقات بسیار خوب و خاطره‌انگیزی را برای مسافران رقم بزند.

آبشار یاسوج

یکی از زیبایی‌های طبیعی شهر یاسوج، آبشار زیبای آن است که در پنج کیلومتری شمال این شهر در دل دره‌ای زیبا جا خوش کرده است و هرساله در بهار و تابستان و پاییز میزبان مسافرانی است که از سراسر کشور به دیدارش می‌آیند.

این آبشار خنکای نسیم گونه‌ای به شهر بخشیده و مکان تفریحی زیبایی است که با داشتن مکان اسکان و شب‌مانی، با آب‌وهوایی مطبوع و درختان بلوط چند صدساله، آرامش را برای مسافرانش به همراه دارد.

گرداگرد پایتخت طبیعت ایران را دره‌ها و کوه‌ها و بلوط‌ها و آبشارها و رودخانه‌ها همچون کمربندی زیبا احاطه کرده است.

پارک جنگلی

یکی دیگر از مکان‌های تفریحی کهگیلویه و بویراحمد، پارک جنگلی یاسوج است که بزرگ‌ترین پارک جنگلی در جنوب کشور بوده و با مساحت ۸۰۰ هکتار در بام شهر قرار دارد.

تنگ گنجه‌ای

منطقه گردشگری تنگ گنجه‌ای در ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج و در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت با چشمه‌هایی جوشان در دره‌ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط واقع است.

تنگ زیبای گنجه‌ای جاذبه دیگری است که انبوهی از درختان را در خود جای‌داده و چشمه‌هایی که از دل کوه‌ها می‌جوشد.

این تنگه که در منطقه‌ای به نام روستای گنجه‌ای واقع‌شده است، دارای چندین چشمه آب سرد و گوارا بوده که همه آن‌ها از کوه‌های سر به فلک کشیده دنا، عروس زاگرس سرچشمه می‌گیرد.

تنگ گنجه‌ای در میان تنگه‌های زیبای دیار چهارفصل استان کهگیلویه و بویراحمد، گنجینه‌ای بی‌نظیر است و درختان تنومند و سر به آسمان ساییده‌اش، سایه‌بان چشمه‌های جوشان و خنکی است که از دل صخره‌ها و سنگ‌ها جوشیده‌اند.

از نکات بارز این تفرجگاه زیبا این است که جاده مواصلاتی یاسوج - سی‌سخت در کنار این تنگه بوده و درختان بلوط، بنه و زالزالک آب و هوایی دل‌انگیز و فرح‌بخش به آن بخشیده است.

دریاچه سد شاه قاسم

دریاچه سد «شاه قاسم» در مکانی دیگر از سرزمین آریو برزن و در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج در ورودی شهر و در باریکه راهی زیبا قرار دارد.

این دریاچه با داشتن مکان اسکان و منظره زیبای دریاچه و درختان زیبا، روزی آرامش‌بخش را برای هر مسافری رقم خواهد زد.

روستای پلکانی کریک

روستای کریک در ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج، روستایی نام آشنا برای مردمان این دیار است که به نام ماسوله جنوب شهرت یافته است.

ورودی روستا جاده‌ای زیبا است که ازیک‌طرف مشرف‌به کوه و جنگل و درختان بلوط و از طرف دیگر مشرف بر شالیزارهایی است که بوی زندگی از آن‌ها به مشام می‌رسد.

در این روستا خانه‌ها از گل و سنگ و چوب ساخته‌شده که حیاط یک خانه بام خانه دیگر است و این سیر ادامه دارد تا به نزدیک کوه برسد. این دهکده در انبوه درختان و باغ‌ها و شالیزارها و رودخانه‌ها محصور شده است.

آبشار تنگ تامرادی

آبشار تنگ «تامرادی» از دیگر جاذبه‌های شهر یاسوج است که در دل کوهی سترگ قرارگرفته و مجموعه‌ای است از ۱۵ آبشار که هرکدام در ارتفاعی متفاوت قرار داشته و در بیشترین ارتفاع، به ۱۵ متر می‌رسد.

این آبشار در مکانی جنگلی با چشمه‌هایی جوشان قرار دارد.

سی سخت

یکی دیگر از شهرهای سردسیری استان که تابستان‌های گرم را در خنکای دامنه آن می‌توان با آرامش سپری کرد، شهر زیبای سی سخت است که طبیعت، روحی بهشتی بر آن دمیده است.

این شهر از شمال به شهرستان لردگان، از شرق به سمیرم، از جنوب به شهرستان بویراحمد و از غرب به شهرستان کهگیلویه محدود می‌شود.

در این شهر اختلاف ارتفاع بلندترین و پست‌ترین نقاط منطقه بالغ‌بر ۳۰۰۰ متر است و نام شهر نیز برگرفته از داستان کیخسرو پادشاه کیانی و بیژن سردار بزرگ ایران‌زمین و ۲۹ نفر از مردان جنگجوی این سردار بزرگ است که شهر سی پهلوان یا سی سخت نام گرفته است.

بیژن سردار کیانی و ۲۹ تن از یاران خود در راه عبور از کوه قوش مستان دنا بر اثر کولاک شدید جان خود را از دست دادند و نام این شهر را به یاد سی مرد بزرگ و سخت، سی سخت گذاشتند.

چشمه میشی

بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه شهر سی سخت که هرساله مسافران بسیاری را راهی این شهر می‌کند، چشمه «میشی» نام دارد که به چشمه بشو نیز معروف است. نام این چشمه برگرفته از داستان کیخسرو و تن سپردن او به آب در این چشمه است.

غار ده شیخ

بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است که طی سالیان طولانی، براثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجادشده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه‌یافته و موجب تشکیل قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.

حرم بی بی حکیمه

یکی از مکان‌های مهمی که سالانه زائران فراوانی را به گچساران می‌کشاند، آستانه مقدسه حضرت بی‌بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع) است.

این بارگاه مقدس چون مرواریدی در دل کوهستان‌های زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون فارس قرار دارد و زائرانی از جای‌جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می‌شتابند تا بوی علی بن موسی‌الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

مرقد مطهر بی‌بی حکیمه(س) یکی از پرآوازه‌ترین امامزاده‌های جنوب کشور است که در ۸۰ کیلومتری جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه از توابع این شهرستان، حدفاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

این مرقد مقدس در فضایی تقریباً دایره‌ای شکل قرارگرفته است و در اصل فضایی باز و طبیعی بوده که در عمق کوهستانی صعب‌العبور و منحصربه‌فرد ایجادشده است به‌گونه‌ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌تراشی شده و دیواره‌های آن با سیمان زبره‌کاری شده است.

آرامگاه بی‌بی حکیمه(س) دقیقاً در نقطه مرکزی و وسط دایره قرار نگرفته و بیشتر به سمت شمال رفته است و در کنار این آرامگاه، قبر دیگری وجود دارد که بر اساس روایات معتبر این محل مربوط به گل‌گل خاتون کنیز با نجابت و وفادار بی‌بی حکیمه(س) است.

بلاد شاپور

یکی دیگر از شهرهای گرمسیری استان که آثار بسیاری از تاریخ صفویه را با خود دارد، شهر دهدشت است که شهر تاریخی بلاد شاپور در این شهر گردشگران را به تاریخ پیوند می‌زند.

شهر تاریخی بلاد شاپور به دلیل وجود بارگاه هفت امامزاده در آن، به شهر هفت‌گنبد نیز مشهور است که با سفر به این شهر می‌توان تاریخ را از لابه‌لای حجره‌ها، کاروانسراها و مساجد به تماشا نشست.

در این بافت تاریخی کهن و زیبا ارگ محمدخانی، مسجد مورک، قبر خضر نبی، برج دیدبانی، حمام کهیار، حمام ضلع شرقی، حمام مسجد جامع که به حمام محمد مشهور است، کاروانسرا و بازار امامزاده جابر قرار دارد.

آبشار کمر دوغ

آبشار کمر دوغ از دیگر جاذبه‌های شهرستان کهگیلویه است که آب آن سفیدرنگ و دوغ مانند است و به همین واسطه آن را آبشار کمر دوغ می‌نامند.

این آبشار در بخش چاروسا، در فاصله ۸۵ کیلومتری دهدشت و در کوهپایه‌های غربی کوه سیلوم واقع‌شده و نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰ متر عرض دارد.


در هر گوشه از سرزمین کهگیلویه و بویراحمد طبیعت نقشی بی‌بدیل نگاشته و تاریخ نیز در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش قدم زده است. طبیعت بکر و زیبای دامنه‌های دنا، جوش‌وخروش رودخانه‌ها و آبشارها، نغمه فراموش‌شده پرندگان و صدای هلهله باد در گندمزارها، گوشه‌ای از زیبایی‌های بی‌نظیر سرزمین آریوبرزن است که مسافران را به خود می‌خواند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 28 تیر 97، کد مطلب: 4347834، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین