پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۴۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷
تولید روزانه 130 تن زباله در یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد و دفن غیر اصولی زباله ها موجب شده تا هر روز شاهد دود شدن طلای کثیف شهر باشیم که سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار داده است.

شعار سال: بوی تعفن از دور به مشام می‌ رسد، دود غلیظی بر آسمان نقش بسته که گاها هیجان کودکان را بر می‌انگیزد. برای افرادی که اولین بار از این روستا می‌گذرند، پدیده ای عجیب است.

کوه ودشت آغشته از پلاستیک شده و چهره زیبای غروب تابستانی را پنهان کرده، به سختی می‌توان شرایط پیش رو را تحمل کرد، اگر نیم ساعتی را حضور داشته باشی، بوی بد و دود با گوشت و استخوانت عجین می‌شود.

همه جا را با نگاهم برانداز می‌کنم، زبانه های آتش هر چند لحظه، از میان دودها به آسمان می‌رود و دود حاصل را رفته رفته غلیظ تر می‌کند.

سال‌ها است که مردم دیار دنا از برخی کوتاهی های مسئولان که مشکلاتی را به بار می‌آورند، رنج می‌برند، رنج هایی که مضاف بر مشکلات، طبیعت را در خودش غرق کرده و به جز نابودی این عنصر زیبای هستی بخش ، چیزی دیگری را به این مردم هدیه نداده است.

امروز بام یاسوج در منطقه دشت روم،که روزی وردگاه عشایر بود و مردمان دیار ایل و حتی سرزمین های جنوبی از این منطقه برای تفرجگاههای خود استفاده و بهره کافی را می بردند، امروزه به جایی برای دود کردن زباله های مبدل شده و حتی نفوذ شیرابه آن به دشت های پایین دست باعث نگرانی مردم شده است.


«زباله سوزی» در یاسوج از جمله مشکلاتی است که سال‌ها است مردم دیار زاگرس جنوبی را آزرده خاطر کرده و علی رغم پیگیرهای متعدد از سوی رسانه‌ها، تغییری در روند حل این معضل ایجاد نشده چرا که مسئولان مربوطه بر این عقیده‌اند که اقدامی به نام «زباله سوزی» وجود نداشته و تنها با دفن این طلای کثیف در این منطقه خطرهای احتمالی را از جامعه می توان دور کرد.

موضوعی که امروز مردم روستاهای دشت روم با آن مواجه هستند،استشمام گازهای سمی در نزدیکی منطقه سایت دفن زباله است که باعث شده این شهروندان هر روز بجای استشمام هوای تازه، گازهار سمی را استشمام کنند و باعث نگرانی قشر عظیمی از مردم این منطقه شود.

دفن زباله های شهر یاسوج در منطقه بکر و زیبای دو پشته دشت روم طی سالیان اخیر با حاشیه های فراوانی همراه بوده ،حاشیه هایی که بیش از یک دهه دامان این منطقه را گرفته و به معضلی اصلی برای پایتخت طبیعت ایران شده است.


مقصر کیست؟

اما نکته بسیار جالب در نابسامانی و آلودگی فراوان این منطقه این است که مسئولان استانی و شهرستانی علیرغم آگاهی کامل به معضل و مشکلات زیست محیطی آن همواره سعی دارند دیگری را مقصر جلوه داده و توپ را به زمین اداره ، یا سازمان و یا شهرداری بیندازند و از زیر بار این مشکل مهم و اساسی در مرکز استان شانه خالی کنند.


منطقه دو پشته دشت روم که به گفته فرج زاده معاون برنامه ریزی فرماندار بویراحمد با ارتفاع 2400متر از سطح دریا بالاترین نقطه در مرکز استان محسوب می شود، امروز به محلی مخوف هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ بهداشتی برای مرکز استان بدل شده است.

معمای این مشکل در کجا نهفته است

به گفته وی این منطقه در زمان فرمانداری غریب پور، فرماندار دوران اصلاحات شهرستان بویراحمد برای مقطعی کوتاه برای دفع زباله و پسماند های خانگی به شهرداری یاسوج واگذار شد که در این سالیان متمادی هر روز دچار یک معضل بوده و به مشکلی اساسی برای مرکز استان شده است.

خطر در کمین پایتخت نشینان طبیعت

از طرفی دیگر به گفته رئیس آب و فاضلاب شهری شهرستان بویراحمد آلوده شدن آبهای زیر زمینی در این منطقه و انباشت بیش از اندازه شیرابه این زباله ها به آبهای زیر زمینی باعث شده که سفره های زیرزمینی در این منطقه آلوده شده و حتی آب شرب شهر یاسوج که از چاه ههای تنگ کناره برای مرکز استان پمپاژ می شوند نیز دچار این مسمومیت و آلودگی شوند.

وی با بیان اینکه این معضل می تواند آینده ای خطرناک را برای مرکز استان رقم بزند، بیان کرد: متأسفانه دفن غیراصولی و بیش از اندازه زباله ها و امحاء نادرست در این منطقه بکر باعث شده که به جز نابودی زیبایی های دوپشته، آبهای زیر زمینی که به سد شاه قاسم و چاههای اطراف ربط داده شده اند دچار آلودگی شوند.

شهردار یاسوج در نشست تعاملی با اصحاب رسانه استان به مسئله مهم سایت زباله دشت روم و توجه مهم مسئولان به این موضوع اشاره کرد و گفت: امروز از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می کنند که می تواند منبع درآمد و اشتغال پایداری را داشته باشد.


نستهن مقدم با بیان اینکه امروز سایت زباله دشت روم در نزدیکی شهر یاسوج باعث مشکلات زیادی از جمله زیست محیطی شده است، بیان کرد: یکی از راهکارهای مهم در این زمینه ایجاد کارخانه بازیافت پسماند است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این کارخانه نیازمند سرمایه گذار برای این موضوع است بیان داشت: شهرداری یاسوج در دو فراخوان جداگانه در روزنامه های کشوری اقدام به سرمایه گذاری برای این طرح کرده، اما نکته مهم اینجاست که در طی این مدت هیچ فرد و یا سرمایه گذاری نسبت به حضور در این مناقصه شرکت نکرده است.

لازم به ذکر است امروز در برخی از نقاط کشور و حتی جهان از طلای کثیف در مصارف زیادی همچون تولید برق، محصولات پتروشیمی و حتی صنایع لاستیک سازی استفاده کافی می برند، که متأسفانه هنوز این امر برای شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد عملی نشده و در نبود سرمایه گذاری در این زمینه هر روز شاهد دود شدن این زباله ها و حتی دفن غیر اصولی آن در مناطق بکر و گردشگری هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس، تاریخ 27 تیر 97، کد مطلب: 109267: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
ا.ف75
این فقط مختص یاسوج نیست! تموم استان ها دارن از این مساله رنج میبرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین