پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۹۹۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
اقدام صداوسیما در انتشار اعترافات مربوط به مائده هژبری، دختری 17 ساله که ویدئوهای رقص خود را در اینستاگرام منتشر می‌کرد، در روزهای اخیر اعتراضات زیادی را در میان اقشار مختلف مردم، خصوصا در فضای مجازی ایجاد کرده است.

شعار سال: برخی این اقدام صداوسیما را اشتباه خواندند و آن را موجب لطمه به آبروی نظام و انقلاب دانستند. برخی دیگر اما اصل و اساس اقدام صورت‌گرفته با مائده هژبری و برخی دیگر از کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را محل انتقاد دانستند و معتقد بودند از ابتدا چنین اقدامی نباید صورت می‌گرفت. در این میان اما در شرایطی که مشکلات اقتصادی در داخل کشور و فشارهای خارجی در خارج رو ‌به ‌افزایش است، اعتراض بخشی از جامعه ایران به این مسئله جای ‌تأمل بیشتری دارد. جامعه ایران به علت تنوع قومیتی، فرهنگی و... جامعه‌ای کاملا متکثر است و در این جامعه اعتقادات و باورهای متنوعی در میان مردم وجود دارد. تلاش برای هرگونه یکدست‌سازی این فرهنگ‌ها و تحمیل سبک زندگی و فرهنگی خاص نتیجه عکس می‌دهد و باعث افزایش شکاف میان دولت و ملت می‌شود. ازهمین‌روست که پذیرش تکثر فرهنگ‌ها و سبک زندگی‌های مختلف و رواداری نسبت به یکدیگر در میان گروه‌های مختلف فرهنگی- اجتماعی، لازمه شکل‌گیری زیست مسالمت‌آمیز و ارتقای همبستگی ملی است. این پذیرش شکل نمی‌گیرد مگر آنکه تمام گروه‌های حاضر در جامعه ایرانی از حقوق و آزادی‌های سایرین دفاع کنند، حتی اگر خود به آن فرهنگ و سبک زندگی اعتقادی نداشته باشند و اساسا در این شرایط است که مدارا و رواداری معنا پیدا می‌کند. شناخت حقوق دیگران و احترام به شخصیت و هویت آنان در عین داشتن تفاوت در اعتقادات، فرهنگ، زبان و... ضرورت امروز جامعه ایرانی است و عمل به آن وظیفه اخلاقی هرکسی است که می‌خواهد ایرانی پیشرفته و آباد را شاهد باشد. در چنین شرایطی است که وظیفه اخلاقی نیروهای مؤمن و معتقد به اندیشه‌های اسلامی که اکثریت جامعه ایران را شکل می‌دهند، در نقد هرگونه تحمیل سبک زندگی بر دیگران اهمیت می‌یابد. آنها ضمن ترویج عقاید و اندیشه‌های خود وظیفه دارند تا از حقوق سایرین، ولو با فرهنگ و اعتقادات متفاوت دفاع کنند. همان‌گونه که دفاع از فرهنگ و زبان قومیت‌های مختلفی که در مناطق مرزی کشورمان زیست می‌کنند نیز وظیفه تمام کسانی است که فرهنگشان فرهنگ غالب در جامعه ایرانی است و وظیفه مسئولان نیز اتخاذ همین رویکرد است. در این شرایط است که همبستگی ملی افزایش می‌یابد و می‌توان به شکل‌گیری کشوری توسعه‌یافته امیدوار بود و در کنار آن در برابر تهدیدات خارجی که این روزها بیش‌از‌پیش ما را تهدید می‌کند ایستاد. بدون‌ همبستگی ملی مسیر توسعه طی نمی‌شود و شرط ضروری شکل‌گیری این همبستگی، عمل به وظیفه اخلاقی توسط تک‌تک اعضای جامعه ایرانی و مدارا و رواداری با یکدیگر است. در اینجاست که دفاع از حق داشتن سبک زندگی کسانی مثل مائده هژبری اهمیت پیدا می‌کند، زیرا جامعه ما، خصوصا در نسل‌های دهه 70 و دهه 80، مائده هژبری‌های زیادی دارد که شاید تجمعی که در مال‌ها و پاساژهای تهران در سالیان اخیر توسط این گروه شکل گرفت نمونه‌ای از آن باشد. اگر نتوانیم نسبت به سبک زندگی آنها روادار باشیم، سخت خواهد بود که بتوانیم شاهد سطوح بالای همبستگی ملی در کشور باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 28 تیر 97، شماره: 3198


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین