پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۳۷۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
درباره ریزودرشت آمار مجردهای ایران چه می‌دانید و چه دوست دارید بدانید؟

شعار سال: قبلا این عددهای مرتبط با سرشماری و جمعیت برای آدم‌ها زیاد مهم نبود اما در دوره دولت‌های مدرن این عددها مهم شد. چرا مهم شد؟ چون باید می‌نشستند و برایش برنامه‌ریزی می‌کردند. به همین دلیل بود که سرشماری‌ها جدی‌تر شدند. در ایران، سرشماری‌ها هر 10سال یک‌بار انجام می‌شد اما بعدتر این فاصله به پنج سال رسید. از دل این سرشماری‌ها نیز خیلی آمارهای دیگر را می‌شد درآورد؛ مثل همین آمار مجردها. سرشماری‌های مختلف را هم که کنار هم می‌گذاشتید، می‌توانستید افزایش و کاهش این عددها را مطالعه کنید. با همین مقدمات، بد نیست درباره آمار و ارقام مرتبط با مجردها چیزهایی بدانید؛ عددهایی که شاید شما را بترسانند، و البته شاید هم نه. بالاخره هر چه نباشد جامعه دارد به سمت افزایش سن ازدواج و مجردهای قطعی و... پیش می‌رود. مجموع این اطلاعات و آمارها را دکتر شهلا کاظمی‌پور- جمعیت‌شناس- و دکتر سیدحسن موسوی‌چلک- رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، معاونت زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور و مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت- ارائه داده‌اند؛ ضمن اینکه از سرشماری‌ها استفاده برده شده است.

یک‌چهارم؛آمار دختران مجرد

بد نیست بدانید که چیزی نزدیک به یک‌چهارم جمعیت زنان کشور را، دختران تشکیل می‌دهند؛ آن ها ازدواج نکرده‌اند و در گروه مجردها جای دارند. طبق آمار سال گذشته، 25/1 درصد از زنان که جمعیتی 10میلیون نفره را می‌سازند، مجرد هستند. جالب‌تر اینکه طبق همان آمار، 426هزار نفر از این گروه، بالای 40 سال عمر دارند. یعنی چطور؟ یعنی طبق تعریف‌های جمعیت‌شناختی، جزو مجردهای قطعی حساب می‌شوند.

مجردها؛ در مجموع 60 درصد

آمار دیگری هم درباره این گروه وجود دارد؛ البته به همان سرشماری دو سال پیش برمی‌گردد؛ و فعلا محل رجوع ماست، چرا که تا سرشماری بعدی سه سال مانده است. طبق این آمار، جمعیت زنان بالای 10 سال کشور، ۳۲میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده و جمعیت مردان بالای 10 سال نزدیک به ۳۳ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر. از گروه اول، 26درصد را مجردها و از گروه دوم 34درصد را مجردها تشکیل می‌دادند.

11/5 میلیون مجرد

عرف است که در نظام‌های آماری و جمعیت‌شناختی، برای محاسبه نرخ مجردها، جمعیت بالای 15 سال را مدنظر می‌گیرند. طبق سرشماری 95، زنان مجرد بالاتر از 15سال کشور، پنج میلیون و ۸۶۰ هزار نفر بوده. بد نیست بدانید که این نرخ در سرشماری قبلی که به سال 1390 مربوط است، 6میلیون بوده که علت این کم‌شدن مجردها را، کاهش باروری و در نتیجه کاهش تعداد دختران کشور دانسته‌اند. حالا این آمار را مقایسه کنید با جمعیت مردان بالاتر از 15سال کشور که در سرشماری 90، 12میلیون نفر بوده ولی در سرشماری بعدی که متعلق به دو سال قبل‌تر باشد، به 11/5میلیون رسید.

این دخترهای مجرد

اگر هم آمار دقیق‌تر خواسته باشید، این‌چنین می‌شود که در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال دختران کشور، ۸۷درصد مجردند. در بازه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال دختران، ۴۳ درصد، در بازه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال، ۲۳درصد و در بازه زمانی ۳۰ تا ۳۴ سال نیز ۱۵درصد دختران مجرد محسوب می‌شوند؛ البته طبق سرشماری سال 95.

بالای 40 سال

همانطور که گفتیم، سن بالای 40سال را برای زنان سن تجرد قطعی می‌دانند. باز هم بد نیست بدانید 10درصد زنان 35تا 39ساله کشورمان مجردند؛ یعنی بازه سنی قبل از تجرد قطعی. در بازه سنی ۴۰ تا ۴۴ سال نیز 8/6‌درصد، در بازه سنی ۴۵ تا ۴۹ سال 4/4درصد و در بازه سنی ۵۰ تا ۵۴ سال هم 1/3درصد مجردند.

آمار عجیب دهه شصتی ها

شاید برای خیلی‌ها سؤال باشد که چرا در میان دختران دهه شصتی این‌قدر مجرد داریم؟ یک دلیل ساده دارد. پسران معمولاً با دختران کم سن و سال‌تر از خودشان ازدواج می‌کنند. به همان نسبت که دختران دهه شصتی با تجرد و افزایش سن ازدواج بیشتری روبه‌رو هستند، ولی دختران دهه هفتادی با امکان ازدواج بیشتری روبه‌رو هستند. معمولاً می‌گویند که پسران یک دهه، با دهه قبلی خودشان ازدواج می‌کنند. چون پسران دهه 50 کم بوده‌اند، درنتیجه از سوی دیگر تقاضا برای ازدواج دهه شصتی‌ها هم کم بوده. به این امر می‌گویند مضیقه ازدواج که در بالا بردن آمار تجرد قطعی دختران در دهه 80 و 90 بسیار اثرگذار بوده.

این احساس تنهایی کشنده

جامعه‌شناسان می‌گویند که مجردهای قطعی، خاصه دختران، تا سن 35الی 40سالگی، به‌واسطه حضور خانواده چندان احساس تنهایی نمی‌کنند. اما بعد از فوت اقوام و اعضای خانواده، احساس تنهایی این گروه بیشتر می‌شود. این احساس تنهایی شدید، خود منجر به بروز آسیب‌هایی فراوان برای این مجردهای قطعی، خاصه دختران، خواهد بود.

اعتیاد در مجردهای دختر

طبق مجموعه گزارش‌ها و اطلاعات معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین مشکلات پیش روی دختران جوان تورم و مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، اعتیاد و تبعیض‌های جنسیتی است. این باعث بروز آسیب‌هایی نیز شده است. چنانچه طبق آمارهای ناجا، تعداد و میزان دختران معتاد از سال 85 تا 91 کاهش ولی از سال 91 به بعد افزایش زیادی داشته است. به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز، نرخ گرایش دختران جوان به مصرف سیگار و دخانیات نیز، رشد داشته طوری که 10درصد مصرف‌کنندگان مستمر مواد‌مخدر در کشور را زنان تشکیل می‌دهند که بیشترشان در سن جوانی هستند.

این 30درصد ازدواج نکرده

طبق آمارهای مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، ۱۱ میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد 30درصد جوانان 20 تا 35‌ساله ازدواج نکرده و تجرد اختیار کرده‌اند.

از 15تا 34سال

معمولاً عرف است که عددهای آماری را طبق سرشماری‌ها ارائه می‌کنند. آخرین سرشماری کی بوده است؟ متعلق به دو سال قبل‌تر؛ سال 95. به گفته سیدحسن موسوی‌چلک- رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران- طبق همین آخرین سرشماری، جمعیت کشور 70، 80هزار نفر کمتر از 80 میلیون نفر بوده. 51درصد آن ها مرد و باقی زن بوده‌اند. مجردهای دختر هم ۴میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲۵ نفر از این آمار را تشکیل می‌دادند و مجردهای پسر هم، پنج میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۸۹ نفر را. البته مجردهای دختر را، از 15تا 29سال که سن عرفی ازدواج آنها بوده حساب کرده‌اند؛ مجردهای پسر را هم از 20تا 34سال که باز هم سن و سال ازدواج عرفی آنها بوده.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 1 مرداد 97، کد مطلب: 24035، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
3
الان کی حال داره با این شرایط اقتصادی ازدواج کنه :/ م.ق75
مريم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
2
جالبه كه آمار پسرهاى مجرد دهه شصت بيشتره بازم ميگين دخترا مجرد موندن، فعلا كه تعداد پسرها بالاتره
مريم
Australia
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
3
تو تمام مقاله نويسنده روي تعداد دخترهاي مجرد تاكيد داشت و سعي داره القا كنه كه دختر مجرد خيلي زياده و بزنه تو سر دخترا. باشه بابا دختر زياده ببينيم بازم كسي به شما زن ميده.
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
1
27 سالمه و مجرد
همه اینایی که نوشتید بخاطر بی تدبیری و حماقت دولته و لا غیر
این آمار سال به سال بیشترم میشه
و رشد جمعیت به زیر صفرم میرسه ایشالا
احمقای اختلاسگر
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
این دیگه خیلی مشخصه که جمعیت زنان کمتر از مرادنه
اما با این حال پسرا دوست ندارن واقعیت رو بپذیرن و همچنان راجع به بی شوهری شایعه میسازن که دل گرم به دروغ ها شون باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین