پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۵۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۱
سقاوه بویراحمد مدتهاست به دلیل اجرای طرح پتروشیمی در این منطقه درکانون توجهات قرار گرفته،دشتی 5 هزارهکتاری که یکی از طبیعی ترین مراتع استان کهگیلویه وبویراحمد را در دل خود جا داده است.

شعارسال : سقاوه بویراحمد مدتهاست به دلیل اجرای طرح پتروشیمی در این منطقه درکانون توجهات قرار گرفته،دشتی 5 هزارهکتاری در 70 کیلومتری یاسوج و در مجاورت شهر مارگون که یکی از طبیعی ترین مراتع استان کهگیلویه وبویراحمد را با بیش از 80 گونه مرتعی شناسایی در دل خود جا داده است.

در دشت سقاوه بر اساس مجوزی که درسال 95 و درجریان سفر معاون اول رئیس جمهور و وزیرصنعت معدن به استان صادر شد، کارخانه پتروشیمی ایجاد گردید ،تا به گفته سرمایه گذارش علاوه بر اشتغالزایی 1300 نفری دراستان، بخش هایی از نیاز کشور را نیز درقالب محصولاتی که از این کارخانه تولید می شود تامین کند.

با مطرح شدن جدی این موضوع در سال 96،برخی از اساتید دانشگاه،کارشناسان حوزه های مرتبط ،فعالان زیست محیطی ومردم منطقه نسبت به احداث این کارخانه وجانمایی آن واکنش نشان دادند و خواهان پاسخگویی مسئولان وشفاف سازی های لازم دراین زمینه شدند.

دیدن دشت سقاوه به عنوان یک خاستگاه گردشگری ونه صنعتی، تاثیر مستقیم صنایع پتروشیمی وآلاینده بر سلامت مردم منطقه،آلوده کردن ونابودی محیط زیست بکر منطقه، تخريب خاک و پوشش گیاهی،از بین رفتن کشاورزی و دامداری ها در وسعت بالا، آب بر بودن این صنعت با توجه به چالش آبی موجود درکشور که استان ما را نیز تحت الشعاع خود قرار داده از جمله مهمترین دلایلی است که از طرف این افراد ودر مخالفت با احداث طرح پتروشیمی درمنطقه سقاوه مطرح شده است.

به گفته آنان طرح های پتروشیمی جزو آلوده کننده ترین طرح های زیست محیطی در دنیا هستند که به دلیل مجموع تبعاتی که دارند همواره با حساسیت ویژه ای از طرف کشورهای مختلف نظارت می شوند و از فیلترهای خاصی می گذرند تا مجوزهای لازم را دریافت کنند، موضوعی که به اعتقاد این افراد باید در خصوص احداث پتروشیمی سقاوه هم دیده شود.

به علاوه آنها براین باورند که هشدارها درباره موضوع آب به اوج خود رسیده وتنش آبی موجود در استان نیز همین امر را تایید می کند وآمارها نیز حکایت از کاهش دبی رودخانه بشار به عنوان منبع اصلی تامین کننده آب پتروشیمی سقاوه دارد،به گونه ای که دبی این رودخانه از مقدار ۱۰.۱۸ درسال 92،به ۸.۱۱ در سال ۹۵ رسیده وبا این شرایط باید انتظار کاهش دبی رودخانه بشار طی سالهای آینده وحتی خشک شدن آن راهم داشت.

خداحافظی با طبیعت بکر دنا

به لحاظ تامین آب مشکلی وجود ندارد

با این حال اما مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد نگرانی درخصوص تامین آب وکاهش دبی آب رودخانه بشار را نمی پذیرد ومعتقد است هیچ مشکلی به لحاظ تامین آب این طرح وجود ندارد.

علی داوودی مهر با بیان اینکه آب مورد نیاز دوره ساخت این طرح از طریق منابع آب زیر زمینی وچاه های آهکی تامین می شود گفت:در دوره بهره برداری نیز ازطریق لوله کشی به مقیاس 10 کیلومتر از طریق رودخانه بشار آب مورد نیاز آن تامین می شود.

وی افزود: بهره برداری از طرح پتروشیمی سقاوه تا 4-5سال آینده طول می کشد و سد تنگ سرخ نیز تا این محدوده زمانی به بهره برداری می رسد وسهم صنعت هم در آن مشخص و دیده می شود پس به لحاظ تامین آب مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر قرار است رودخانه بشار با برداشت۱۵/۵میلیون مترمکعب آب بطور سالانه کم شود همان بهتر که خشک شود، چرا که پیش بینی ما این است که سالانه تا 50 میلیون مترمکعب از آن بهره برداری داشته باشیم،بنابراین نگرانی وجود ندارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان درپاسخ به این سوال که چگونه برای کشاورزی آب نیست وممنوع است ولی برای صنعت هست،عنوان کرد: در کشور ما اولویت اول دربحث منابع آبی اول محیط زیست وصنعت است و بعدکشاورزی.

خداحافظی با طبیعت بکر دنا

پتروشیمی بویراحمد تمام مجوزها را دارد

به رغم مطرح شدن دغدغه ها از سوی کارشناسان وفعالان زیست محیطی، مسئولان استان موافقت خود را ازهمان ابتدا با اجرای طرح پتروشیمی بویراحمد عنوان کرده و معتقدند طرح پتروشیمی سقاوه هیچ مشکلی ندارد و همه مجوزهای لازم را کسب کرده واحداث آن برای توسعه استان ضروری است.

مدیر نظارت بر طرح های سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص این موضوع با بیان اینکه جواز تاسیس پروژه پتروشیمی سقاوه به دستور مستقیم وزیر وقت صنعت،معدن و تجارت در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ صادر شد گفت:پیش بینی سرمایه گذاری اولیه این طرح 7هزارمیلیارد ریال بود که در ادامه کار این رقم اصلاح و به 8هزارمیلیارد ریال رسید.

شایان، مقدار زمین درنظر گرفته شده برای طرح را حدود 90 هکتار عنوان و اضافه کرد: توان برق این طرح 10 مگابایت،آب مصرفی مورد نیاز آن حدود۱۵/۵ میلیون مترمکعب بطورسالیانه و میزان گاز مصرفی آن هم حدود۱/۳میلیارد مکعب در طول سال است.

وی تصریح کرد:طبق پیش بینی ها کل تولیدات پتروشیمی بویراحمد در سال 2میلیون و ۸۵۰ هزار تن است که محصولاتی از جمله بنزین پیرولیز،گاز مایع، اتیلن، پروپیلن، متانول و... را شامل می شود.

وی عمده ظرفیت این واحد رامتانول باظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن دانست و ادامه داد:طرح با مشارکت فاینانسور خارجی و با پیش بینی اشتغال ۱۳۰۰ نفر مستقیم اجرایی می شود.

مدیر نظارت بر طرح های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ابراز داشت: متولی زیست محیطی طرح اداره کل محیط زیست استان است، ولی برای طرح های بزرگ نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست است،که این کار انجام شده و طبق مکاتبه وبررسی طرح به لحاظ زیست محیطی مشکلی ندارد وپیوست سلامت آن نیز از دانشگاه علوم پزشکی استان اخذ شده است.

شایان ادامه داد:بعد ازصدور مجوزها عملیات فنس کشی آغاز شده و مقداری از عملیات تسطیح و خاکبرداری مجموعه نیز انجام شده است.

مجوز زیست محیطی صادرشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز اظهار داشت: بر اساس کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت این واحد مشروط ومقید به رعایت کامل ودقیق مفاد مندرج در گزارش ارزیابی اعم ازبرنامه مدیریت وپایش زیست محیطی که شامل تعهدات کارفرما و الزامات زیست محیطی وگزارش سلامت بوده صادر شده است.

محسن جعفری نژاد بسطامی اضافه کرد:در صورت عدم رعایت پایش وکنترل آلودگی درچارچوب ضوابط وقوانین محیط زیست با واحد صنعتی عنوان شده، برخورد می شود.

باوجود اعلام چنین مواضعی از جانب مسئولان واعلام این موضوع که طرح به لحاظ زیست جنبه های زیست محیطی وسلامت مجوزهای لازم را از سازمان های مربوطه دریافت کرده، بازهم ابهامات ازجانب مخالفان به خود باقی ماند و مخالفان این طرح به بیان نقطه نظرات ودیدگاههای مخالف خود دراین زمینه پرداختند.

توجیه واقعی مسئولان برای پتروشیمی سقاوه چیست؟

پورانصاری استاد دانشگاه یاسوج به عنوان یکی از منتقدین این طرح با بیان اینکه دراجرای طرح های توسعه باید به قابلیت های هرمنطقه توجه شود گفت: باید دید توجیه مسئولان ما برای این طرح چیست؟ اگر توجیه طرح پتروشیمی اشتغالزایی است می توان بر روی دیگر قابلیت های این منطقه که نه تنها تبعاتی ندارد بلکه به لحاظ اشتغال نیز مقرون به صرفه تر است کار کرد.

وی تصریح کرد:مشکل اساسی پروژه های پتروشیمی پساب های نفتی وشیمیایی این طرح هاست که علاوه برآلودگی خاک، آب و زمین درمقیاس بالا،سلامت انسان را نیز به خطر می اندازند.

پورانصاری اظهارکرد: معمولا درکشورهای در حال توسعه درپروژه های پتروشیمی تکنولوژی تبدیل مواد مضربه مفید به شکل متوسط انجام می شود، ولی در کشورهای توسعه یافته به دلیل برخورداری از تکنولوژی پیشرفته مواد اولیه (منومر) را به محصول مفید تبدیل می کنند و با طی شدن این فرآیند از میزان ضرر منومر کاسته می شود.

وی ادامه داد:درکشورهای درحال توسعه ای نظیر کشور ما چنین فرآیندی صورت نمی گیرد و در نتیجه مواد اولیه به همان شکل باقی می مانند و تبعات و عواقب جبران ناپذیری را به لحاظ زیست محیطی وسلامت به بار می آورند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: از هر زاویه ای به این موضوع نگاه شود آسیب رسان بوده وحیف است طبیعت بکر منطقه سقاوه به چنین امری اختصاص داده شود،چرا که پتروشیمی طبیعت را نابود می کند.

پورانصاری بیان داشت: سابقه پتروشیمی در کنار دریا و زمین های لم یزرع بوده که در این شرایط هم باز آن نقطه از تبعات وعواقب منفی پتروشیمی بی بهره نمی ماند.

وی یادآورشد: درکشور بحران آب وجود دارد ولی کسی آن را جدی نمی گیرد ودقیقا با احداث این قبیل پتروشیمی ها این بحران را جلوتر می بریم وکاری می کنیم که دشت سقاوه به یک بیابان بی آب وعلف تبدیل شود.

عدم توجه به مسائل زیست محیطی و بهداشتی در احداث پتروشیمی سقاوه

یک کارشناس حوزه بهداشت کهگیلویه وبویراحمدهم با بیان اینکه طبیعت بکر و دل انگیز دشت سقاوه از دیرباز مورد توجه بوده گفت: انتخاب این منطقه بعنوان خاستگاه صنعتی کاری غیر کارشناسی است.

وی اضافه کرد:بر اساس مطالعات انجام شده، اقامت در مناطق مسکونی مجاور با صنایع پتروشیمی منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان کبد، ریه، مغز و خون می شود،هم چنین این آلودگی ها باعث اسیدی شدن باران منطقه، تخریب پوشش گیاهی و نابودی گیاهان و درختان خواهد شد.

وی تصریح کرد: صنایع نفت و گاز بویژه صنایع پتروشیمی ذاتاً جزو صنایع آلوده کننده محیط زیست هستند و انواع آلاینده ها را که برخی از آنها بسیار خطرناک هستند را وارد هوا ،آب، خاک می کنند. به همین دلیل کنترل وکاهش اثرات آلودگی کارخانجات و واحدهای صنعتی جهت حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان امروزه به عنوان یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های ملل جهان قرارگرفته است و باعث شده که بسیاری از کارشناسان ومحققین در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام دهند.

وی ادامه داد :سوال اینجاست که آیا در احداث پتروشیمی سقاوه ارزیابی های زیست محیطی ، سلامتی و .... لحاظ گردیده است؟ و آیا مجوزهای لازم بدون دخالت و فشار سیاسی توسط دستگاه های صادرگردیده؟

این کارشناس ابراز داشت: بسیاری بر اين عقيده اند كه در زمينه استقرار صنعت پتروشيمی سقاوه ، منافع اقتصادی نسبت به مصالح زيست محيطی ترجيح داده شده و سازمان محيط زيست نيز از ابتدا بصورت منظم بر جانمايی آن نظارت نکرده است.

این کارشناس گفت:پیشنهاد ما این است که مسولان استانی به جهت حفظ محیط زیست و اشتغالزایی متناسب با اکولوژی منطقه با توجه به وجود پوشش مناسب گیاهی و امکان توسعه کشت و تولید گیاهان دارویی، باغات و کشاورزی صنعتی و توسعه صنعت گردشگری مدرن بدون هزینه اولیه بالا نسبت به اشتغالزایی بدون خسارت به محیط زیست اقدام کنند.

خداحافظی با طبیعت بکر دنا

پیامدهای مخرب احداث پتروشیمی

یک فعال محیط زیستی استان نیز با بیان اینکه احداث مجتمع های پتروشیمی پیامد های مخربی مانند ایجاد پساب های شیمیایی، آلودگی صوتی، سوزاندن گازهای تفکیکی، جمع شدن مواد زائد شیمیایی، تولید زباله و... دارند که هر کدام از این ها چالشی بزرگ در حوزه محیط زیست ایجاد می کند گفت: صنایع پتروشیمی به دلیل پیچیدگی و گستردگی مواد مصرفی به واسطه تولید سیستم های کنترلی از لحاظ بررسی زیست محیطی شرایط سخت تری نسبت به سایر صنایع دارند چرا که این صنایع علاوه برمیزان آلایندگی زیاد، بسیار آب برهستند و به همین دلیل هم مجتمع های بزرگ پتروشیمی کنار دریا احداث می شوند.

امید سجادیان اضافه کرد: بر اثر ورود پسماندهای مجتمع های پتروشیمی بندر امام، رازی وخارک به خور موسی و خلیج فارس شاهد آلودگی تا عمق 6متری هستیم که تبعاتی از جمله تخریب مرجان های طبیعی ، تخریب اکوسیستم خلیج فارس و تبدیل شدن خورموسی به مرداب، از بین رفتن صدف های مرواریدساز خلیج فارس، هیدرولیز شدن تخم موجودات آبزی، بارورنشدن و ازبین رفتن آبزیان در مرحله نوزادی و از بین رفتن امنیت شغلی صیادان رابه همراه داشته است.

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس مهم ترین اثرات زیست محیطی مرحله ساخت مجتمع های پتروشیمی را تغییر کاربری اراضی، افزایش آلودگی های صوتی،اختلال در الگوهای حمل و نقل و آلودگی آب وهوا و تولیدات زاید عنوان کرد و گفت: صنایع پتروشیمی در مرحله بهره برداری اثرات و پیامدهای به مراتب قابل توجه و مشخص تری نسبت به مرحله ساخت درمحیط زیست ایجاد می کنند که برخی از این اثرات و پیامد ها در شرایط عدم کنترل و مدیریت ناصحیح غیرقابل جبران و زیان بار است.

سجادیان اکوسیستم موجود در استان کهگیلویه وبویراحمد را یکی از متنوع ترین اکوسیستم های کشور و جهان دانست وتاکید کرد: اگر قرار است سرمایه گذاری شود باید درجهت حفظ این سرمایه ارزشمند طبیعی باشد.

این فعال زیست محیطی با بیان اینکه هنوز طرح آمایش سرزمین دراستان تهیه نشده اظهارکرد: طبق کدام طرح آمایش و مطالعات پایه مشخص شده که صنایع آب بری همچون پتروشیمی و کارخانه فولاد می توانند در این استان بعنوان پایه و محور توسعه قراربگیرند.

وی ادامه داد: چطور باور کنیم پتروشیمی سبز خواهیم داشت وقتی قرار است آب بر ترین ومخرب ترین آلاینده های محیط زیستی بدون توجه به طرح آمایش (که سالهاست درمرحله آماده سازی است) درپوشش های جنگلی احداث شود.

دبیراجرایی تشکل زیست محیطی نهضت سبز زاگرس البته گریزی به تاثیرات این طرح بر زندگی برمردم منطقه هم زد وبیان داشت:وجود فاصله اندک پتروشیمی با محل زندگی مردم خلاف قانون است و ممکن است آنان در اثر این مجاورت مجبوربه مهاجرت محیط زیستی شوند.

وی درخصوص میزان اشتغال ایجاد شده دراین صنایع با بیان اینکه آیا این حجم عظیم سرمایه گذاری با میزان اشتغال پیش بینی شده همخوانی دارد؟ عنوان کرد: چه تضمینی وجود دارد که این همه تخریب وتلف شدن محیط زیست و منابع آب وانرژی صورت بگیرد ومنجر به اشتغال پایدار شود؟

وی درپایان گفته هایش تاکید کرد: مسئولان به جای اجرایی کردن طرح هایی که در کشور جایگاهی ندارد و با شرایط و اقلیم استان نیز همخوانی ندارد طرح آمایش سرزمینی را آماده کنند تا هرگونه سرمایه گذاری در چارچوب و مطابق با این طرح و باتوجه به شرایط و ظرفیت استان صورت بگیرد.

اما درمیان منتقدین، بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج نیز یکی از کانون هایی بود که از همان ابتدای امر خواهان بازترشدن ابعاد مختلف احداث پتروشیمی درمنطقه سقاوه به لحاظ کارشناسی وعلمی بود، بنابراین از همان شروع ماجرا پیگیری علمی دقیق اجرای این پروژه را با حضور سرمایه گذاران ومشاوران طرح و اساتید وکارشناسان این دانشگاه در دستور کار خود قرار داد ودر همین راستا هم اولین نشست تخصصی بررسی این طرح به همت این مجموعه کلید خورد ولهراسب باقری به عنوان سرمایه گذار و آقایان کبیری و قنبری نیز به عنوان مشاوران حوزه آب،محیط زیست وHSEاین پروژه به عنوان طرفین موافق و رفیعی کارشناس صنعت پتروشیمی ودارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی-محیط زیست وخانم ذولفقاری نیز به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج در نشست ذکر شده شرکت کردند.

متانول تولید نخواهیم کرد

دراین نشست لهراسب باقری به عنوان سرمایه گذار این طرح ضمن رد هرگونه ادعایی هرگونه کمکی ازطرف دولت و همینطور صندوق توسعه ملی گفت: این طرح با حمایت شرکت های خارجی پیش می رود.

سرمایه گذار این طرح اضافه کرد: هدف ما در این پتروشیمی دریافت خوراک گاز طبیعی از عسلویه، تبدیل گاز به متانول و سپس تبدیل متانول به پلی پروپیلن و پلی اتیلن از طریق تکنولوژی MTO است. بنابراین محصولات نهایی این پتروشیمی 450 هزار تن در سال پلی پروپیلن و 250 هزار تن در سال پلی اتیلن است و هیچ محصولی به عنوان متانول نخواهیم داشت.

مخالفت‌ها با محل احداث پتروشیمی است

رفیعی کارشناس صنعت پتروشیمی گفت :ما با صنعت پتروشیمی مخالف نیستیم و بر شرایط کشور ولزوم حمایت از سرمایه گذار هم آگاهیم، ولی اینکه عنوان کنیم هر پتروشیمی مطلوب است وآبادانی واشتغال به همراه دارد واز لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است را نمی پذیریم،چرا که باید مشخص شود این صنعت چیست و قرار است چه فرآیندی را طی کند؟ اقتصادش چگونه است؟ کجا می‌خواهد اجرا شود؟ لیسانس فرآیندهایش چیست؟ ارزیابی زیست محیطی دیده شده است یا خیر؟

وی در ادامه به جانمایی محل پتروشیمی در منطقه سقاوه اشاره واظهار کرد:بحث برسرنامناسب بودن مکان احداث پتروشیمی است، درگچساران ودهدشت ومناطق جنوبی استان مخالف ومعارض نیست چون به لحاظ مکان یابی مشکلی وجود ندارد،بنابراین نباید با انتخاب مکان نامناسب و وعده اشتغالزایی،احساسات مردم را تهییج کرد.

به سمت مخاطرات محیط زیستی نمی رویم

قنبری مشاور طرح پتروشیمی در خصوص اظهارات رفیعی گفت: بر اساس طرح آمایش سرزمینی استان سه منطقه به عنوان بهترین مناطق برای اجرای طرح انتخاب شدند که دومنطقه از آن در دشت سقاوه بود.

وی بحث جوامع انسانی، HIA،ازبحث زیست محیطی، EIA،جدا دانست واضافه کرد:دراین طرح به هیچ وجه به سمت مخاطرات زیست محیطی نخواهیم رفت.

رفیعی درپاسخ به این صحبت ها گفت: هر شرکتی که قصد تاسیس پتروشیمی را داشته باشد، از طرف سازمان محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشورملزم به ارزیابی مطالعات زیست محیطی و اقتصادی می شود،فرد سرمایه گذار طرح هم یک موسسه یاشرکت زیست محیطی را انتخاب واز آنان می خواهد این ارزیابی ومطالعه را طوری انجام دهد که جواز تاسیس صادر شود.

این کارشناس ادامه داد:در ارزیابی طرح پتروشیمی سقاوه هم اشاره شده که به واسطه بهره برداری طولانی مدت از طرح پتروشیمی و وجود سازه‌ها و دودکش‌ها با ارتفاع بلند،اثرات درازمدت منفی برچشم اندازهای طبیعی منطقه قابل پیش بینی است.

طبق طرح آمایش دشت سقاوه در زون صنعتی استان واقع شده است

کبیری دیگر مشاور طرح پتروشیمی دراین خصوص اظهارکرد: طبق طرح آمایش سرزمین دشت سقاوه در زون صنعتی استان قرارگرفته و وقتی مجوزهای طرح پتروشیمی هم توسط سازمان محیط زیست کشور صادر شده، یعنی تمام پارامترها رعایت شده ومطالعه ElAهم توسط مشاوران حرفه ای تایید شده است.


خداحافظی با طبیعت بکر دنا

طرح آمایش خالی از اشتباه نیست

ذکر این موضوع باعث واکنش رفیعی شد و وی دراین باره بیان داشت: آمایش سرزمین همانگونه که تجربه آن پیش وبعد از انقلاب ثابت کرده خالی از خطا نیست وخیلی وقت ها در محاسبات آن اشتباهاتی وجود دارد.

پالایشگاه تهران وتبریز قبل از انقلاب وپالایشگاه وپتروشیمی اراک وتبریز بعد از انقلاب بهترین مثال ها دراین زمینه هستند.در آذرشهرتبریز به دلیل اینکه پتروشیمی درجهت باد واقع شده حجم زیادی از آلاینده ها با باد به سمت شهرتبریز کشیده می شود، یا درمورد پتروشیمی،پالایشگاه و نیروگاه اراک که در منطقه شازند واقع شده اند اما جهت باد دقیقا به سمت اراک است.

این کارشناس ادامه داد:طبق مطالعات ما شهریاسوج وضعیت مشابهی با این شهرها دارد،چرا که به دلیل محصور بودن این شهر درمیان کوهها وباد خیز بودن آلاینده ها امکان تجمع این آلاینده ها وگازهای گلخانه ای وجود دارد که پیامدهای آن برکسی پوشیده نیست.

تکنولوژی MTOدر اختیارما نیست

رفیعی در ادامه با بیان اینکه پتروشیمی دنا خوراک گازی است که طبق فرآیند قرار است گاز به متانول وسپس متانول به الفین(MTO) تبدیل شود عنوان کرد: مسئله اینجاست ما تاکنون این تکنولوژی را درکشور نداشته ایم وفناوری آن در اختیارچند شرکت خاص از جمله یک شرکت معروف آمریکایی بنام UOPاست که در صورت اعمال تحریم ها حاضربه همکاری با نیستند وما مجبور می شویم این لیسانس را از سایر کشورها ازجمله چین تامین کنیم,که درصورت عدم انجام این کار امکان عدم تصفیه کامل پساب پتروشیمی وجود ندارد.

وی اضافه کرد:در فرآیند تبدیل متانول به الفین به ازای هرتن متانول ورودی ۵۵۰لیترپساب تولید می شود،یعنی این پروژه ۱/۶۵میلیون تنی در حدود یک میلیون تن پساب خواهد داشت،ازطرف دیگر به دلیل اینکه درپساب مذکورآب ومتانول تشکیل آلوتروپ می دهند، جداسازی آنها کار هر لاینسس غیرمعتبری نیست.

رفیعی درباره میزان اشتغالزایی این طرح هم گفت: میزان اشتغالزایی در چنین طرح هایی تقریبا۸۰۰نفر است که با احتساب این موضوع پیش بینی می شود سهم استان از این میزان ۴۰۰نفرباشد،چرا که نیاز به نیروهای تخصصی است وهیچ سرمایه گذاری هم حاضرنیست بدون برگزاری آزمون تخصصی همه نیروهای خود را از میان بومی ها انتخاب کند و برای آموزش نیروها هم فرآیندی ۴-۵ساله را طی کند،بنابراین باید اذعان کرد اشتغالزایی درصنایع بالادستی پتروشیمی به شدت زمان بر وسرمایه براست.

وی درپایان گفته هایش تاکید کرد: این طرح می تواند با همین وعده اشتغال ولی دریک منطقه گرمسیری نظیردشت لیشتر به دلایلی از جمله تامین آب به وسیله سدکوثر،آلوده نشدن آبهای زیرزمینی باپساب های پتروشیمی،فاصله کوتاه با سواحل جنوبی برای دریافت خوراک گاز وصادرات فرآورده و...منتقل شود.

خداحافظی با طبیعت بکر دنا

آب شرب نداریم،چه برسد به آب برای تامین پتروشیمی

پروین نیا کارشناس محیط زیست با بیان اینکه نفت، گاز و پتروشیمی مزیت نسبی است، عنوان کرد:مرکز ایران ودشت های آن به دلیل کم بارشی و نبود آب تبدیل به زمین سوخته شده ،ما حتی آب شرب نداریم چه برسد به داشتن آب برای پتروشیمی.

این کارشناس ابراز داشت: کسانی که از طرف شرکت های چینی و ایتالیایی قرار است سرمایه به این استان بیاورند همانند شرکت توتال درآمد رابرای کشورشان می برند وآلودگی زیست محیطی را نمی برند وآلودگی سهم ما می شود،که نمونه آن در شهر اسفراین اتفاق افتاد وتبعات آن در مزارع و کشاورزی و سلامت مردم کاملا دیده می شود.

خداحافظی با جاذبه های گردشگری سقاوه

وی ادامه داد: با احداث کارخانه پتروشیمی، دشت سقاوه دیگر حالت قبل را نخواهد داشت و مردم این منطقه باید از جاذبه‌های گردشگری آن خداحافظی کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: درابتدای کار همه توجیهات را زیبا ومطلوب جلوه می دهند،ولی در مراحل بعدی به بهانه سرمایه گذاری واشتغال ایجاد شده به کارشناس اجازه ارزیابی را نمی دهند.

پروین نیا اضافه کرد: شرکت توتال ۱۱جلد مطالعات زیست محیطی را برای فاز یک تا هشتم پارس جنوبی ارائه داد و بدنبال آن وعده های زیبایی را نیز برای گلستان کردن منطقه مطرح کرد ولی حالا بروید واثرات فاجعه بارزیست محیطی کار آنان را ملاحظه کنید.

این کارشناس گفت: ریسک انجام این کارخصوصا در بخش سلامت بسیار بالاست وپتروشیمی به درد دشت های ایران وبه خصوص دشت سقاوه نمی خورد ومی توان آن را کنار دریا احداث کرد.

ارزیابی باید توسط دلسوزان انجام شود

جوزاریان استاد اقتصاد دانشگاه یاسوج نیز در این نشست با بیان اینکه مخالفت ما با مکان احداث پتروشیمی است،اظهار کرد: به جای احداث این طرح می توان با واگذاری چند هکتاری دشت سقاوه به خانواده های مختلف برای کاشت محصولی نظیر گردو هم زمینه ساز اشتغال دراین منطقه شد وهم قابلیت گردشگری آن را توسعه داد وهم منجربه ایجاد امنیت اجتماعی،کاهش تضاد وفاصله طبقاتی شد.

وی با اشاره به نادیده گرفتن نابودی عظیم مراتع دشت سقاوه درجریان احداث پتروشیمی گفت:آیا در ارزیابی های زیست محیطی این مسئله درنظرگرفته شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: انجام ارزیابی زیست محیطی این طرح باید توسط دلسوزان استان انجام شود ونتیجه آن نیزاز طریق رسانه ها به سمع ونظر افکارعمومی برسد.

پتروشیمی بویراحمد موهبتی بزرگ برای استان محروم کهگیلویه وبویراحمد

اصغر لشنی زادگان، پتروشیمی بویراحمد را جزصنایع بالادستی پتروشیمی دانست وگفت :درکنار این صنعت بالا دستی،صنایع پایین دستی بسیاری هم شکل می گیرد.

لشنی زادگان با بیان اینکه پتروشیمی بویراحمد موهبت بزرگ وزارت نفت برای استان محروم کهگیلویه وبویراحمد است تصریح کرد:در استانهای دیگر برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن می کنند و ما هم باید قدر این فرصت را بدانیم.

پتروشیمی بویراحمد مجوز زیست محیطی دارد

نماینده سازمان حفاظت محیط زیست استان نیز با بیان اینکه پروژه سقاوه مجوز زیست محیطی دارد،گفت: براساس سند آمایش سرزمینی درسال 95،منطقه سقاوه به عنوان پهنه صنعتی استان معرفی ومورد تایید قرار گرفت وبه همین دلیل هم مصوب شد که پتروشیمی دراین نقطه احداث شود.

دیانتی اضافه کرد:طرح های پتروشیمی ها موظف به رعایت استانداردهای مشخص توسط سازمان محیط زیست هستند و قرار است با نظارت محیط زیست استان کار بررسی وبارگیری پسماند پتروشیمی بویراحمد درآینده انجام شود، به نحوی که پسماند قابل بازیافت جدا ونوع خطرناک آن نیز بی خطرسازی و ازاستان خارج شود چرا که استان ما جایگاه پسماند ویژه ندارد.

یاسوج سومین شهرآلوده ایران

ذوالفقاری کارشناس محیط زیست گفت:طبق گفته های سرمایه گذار طرح قرار بر تولید متانول نبود ولی اکنون عنوان می شود متانول هم پیش بینی شده که این امر تناقض گویی این افراد می رساند و باید صنعت و معدن این قضیه را پیگیری کند.

وی به درصد بالای شیوع سرطان دراستان اشاره کرد وابرازداشت:مطابق آمارها شهریاسوج با وجود داشتن آب وهوا واقلیم خاص به دلیل محصور شدن درمیان کوهستان وداشتن حالت دره ای وعدم خروج ذرات گرد وغبار سومین شهرآلوده کشور است وهمین امر زمینه ساز انواع بیماری خصوصا سرطان دراین شهر شده که این امر هزینه های گران،جبران ناپذیر و زیادی را براستان و کشور تحمیل می کند.

وی با اشاره به اینکه شاهد تغییرات اقلیمی هستیم اظهارکرد: شاید در زمان صدور مجوز وضعیت آبی بهتر بود ولی اکنون شرایط تغییر کرده که باید این شرایط درنظر گرفته شود،در غیر این صورت باید شاهد جنگ آبی نظیراصفهان وشهرکرد وحتی شدیدتر از آن باشیم.

این کارشناس تاکید کرد:محیط زیست دربرابر این موضوع مسئول است وباید نظر قاطع خود را به پشتوانه حمایت مردم را اعلام کند.

ذولفقاری یادآورشد:باتوسعه مخالف نیستیم ولی هرمکانی قابلیتی دارد که باید درنظرگرفته شود آیا ظرفیت گیلان واصفهان یکی است ومی توان قابلیت توسعه یکسانی برای آنها درنظرگرفت.

در کجای دنیا بهترین زمین های کشاورزی را به پتروشیمی اختصاص می دهند

حبیب زاد دیگر استاد دانشگاه یاسوج نیز ضمن تایید صحبت های ذولفقاری گفت:آیا پتانسیل سقاوه پتروشیمی است؟کجای دنیا بهترین زمینهای کشاورزی رابه پتروشیمی اختصاص می دهند؟کدام یک از اساتید منابع طبیعی ومحیط زیست به عنوان کارشناس درجلسه ارزیابی حضور داشته اند.

وی ادامه داد:چطور هر روز عشایر بومی منطقه را رصد می کنند ومجوز ساخت یک اتاقک را به بهانه تخریب پوشش گیاهی ومحیط زیست نمی دهند،ولی به راحتی مجوز ساخت پتروشیمی را صادر می کنند.

کلام آخر

در گفته های همه منتقدان نکات مهمی وجود دارد که نباید به راحتی ازکنار آن گذشت ،کاهش دبی آب رودخانه بشار،آلودگی های زیست محیطی،نابودی طبیعت بکرمنطقه وکشاورزی آن،شیوع بیماری های خطرناک خصوصا سرطان واز همه مهمتر نداشتن طرح آمایش سرزمین برای توجیه این طرح از جمله این موارد اساسی هستند که باید توسط مسئولین امر پاسخ داده شود،خصوصا اینکه بسیاری از این افراد هم عقیده دارند صدور مجوزهای این طرح وتایید آن تحت فشارهای سیاسی بوده ومنافع اقتصادی به مسائل زیست محیطی ترجیح داده شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 02 مرداد 1397، کدخبر: 6600956، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
ا.ف75
انقدر به این محیط زیست نرسیدین که باید کلا از محیط زیست ایران خداحافظی کنیم در اینده ای نزدیک
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین