پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۲
راهسازی در محیط‌زیست این‌بار به نزدیکی زیستگاه گوزن زرد ایرانی در کازرون رسیده تا تن حیات وحش از نابودی و قطع درختان منطقه به لرزه درآید. محیط زیست فارس اگر از خشک‌سالی، بی‌آبی و ده‌ها پدیده دیگر جان سالم به در ببرد، شاید از اقدامات انسانی روزی از پا بیافتد.

شعارسال: جاده‌سازی‌ها، باغ‌سازی‌ها، شکار و... باعث شده تن خسته حیات وحش و زیستگاه‌های فارس هر روز زخمی‌تر از گذشته باشد. حالا خبر رسیده که در جوار زیستگاه گوزن زرد ایرانی در کازرون فارس راهسازی صورت گرفته و هجوم بولدوزرها به قطع درختان و تخریب زیستگاه نیز منجر شده است. یک دوستدار حوزه محیط‌زیست گفت: ذخیرگاه زیست‌کره و منطقه حفاظت شده ارژن‌ـ پریشان که از سال ۱۳۵۳ به ثبت جهانی یونسکو رسیده، یکی از مهم‌ترین ذخیرگاه‌های ایران است.

علی‌اکبر کاظمینی افزود: در این منطقه گونه‌های باارزش حیات‌وحش ازجمله گوزن زرد ایرانی نگهداری می‌شود که در قلب این منطقه در کوه‌های سر به فلک کشیده و جنگل‌های انبوه فنس‌کشی شده از آن‌ها محافظت می‌شود تا این‌گونه از خطر انقراض نجات یابد. وی ادامه داد: متأسفانه طی چند روز گذشته اداره محیط زیست به‌عنوان متولی امر حفاظت در این منطقه در کنار فنس گوزن زرد ایرانی به‌جان جنگل افتاده است. صدها اصله درخت بلوط، کیالک، گونه‌های درختچه‌ای و گون به بهانه جاده‌سازی از بین رفته است. این دوستدار حوزه محیط‌زیست بیان کرد: در این راستا صدها اصله درخت بلوط، کیالک، گونه‌های درختچه‌ای و گون به بهانه جاده‌سازی از بین رفته است. وی ادامه داد: متأسفانه با این اقدام اداره حفاظت از محیط‌زیست تهدید زیستگاه جوامع گیاهی و جانوری و احتمال نابودی بعضی از گونه‌ها دور از ذهن نیست. کاظمینی اظهار کرد: با این اقدام محیط‌زیست استان فاس اکولوژی منطقه چنان دستخوش تخریب قرار گرفته که افرادی که به‌صورت ابتدایی با علم اکولوژی و محیط زیست آشنایی داشته باشند هم متوجه این عمل غیر محیط‌زیستی می‌شوند. وی به گوشه‌ای از دیگر تخریب‌های این اقدام محیط زیست اشاره کرد و گفت: با این اقدام اداره محیط زیست استان فارس چندین هزار تن خاک نباتی جابه‌جا و مورد فرسایش قرار گرفته و سنگ‌های زیادی جابه‌جا و حتی در سراشیبی جنگل غلتانده شده و زمین کاملاً خالی از سنگ و خاک شده است.

خطر وقوع سیل هنگام بارندگی

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به این‌که در صورت بارش هزاران تن خاک به‌صورت سیلاب به پایین حرکت می‌کنند، افزود: در گذشته ریشه درختان و گونه‌های ذکر شده مانند سدی از فرسایش جلوگیری و خاک بستر فرورفت آب درون زمین را تسهیل می‌کرد آن‌هم آبی که در حال حاضر بزرگ‌ترین بحران کشور است. کاظمینی تأکید کرد: جاده‌سازی و اتفاقات دیگر در منطقه ذخیرگاه زیست‌کره ارژن و پریشان به‌شدت از اعتبار و ارزش محیط زیستی این منطقه جهانی کاسته و به‌طور حتم نقش این سازمان در این عمل بسیار بزرگ است. وی ادامه داد: متأسفانه تردد گردشگران در این منطقه و تخلیه زباله در کنار این جاده باعث تردد گرازها شده است. این فعال محیط‌زیست افزود: تردد غیرضروری درون منطقه، سروصدا و زباله‌های اطراف و در نهایت جاده‌سازی، زغال‌سازی، آتش‌سوزی‌های عمدی و... در نهایت بی‌توجه به مدیریت حفاظتی ذخیرگاه مشکلاتی را به‌همراه داشته و در صورت ادامه این روند احتمال این‌که این منطقه در لیست قرمز یونسکو قرار بگیرد وجود دارد. کاظمینی گفت: به‌طور حتم مدیریت علمی محیط زیست و اکولوژی حاکم بر ذخیرگاه می‌تواند مرهمی بر درد آن باشد با حفاظت و مدیریت ذخیرگاه زیست‌کره آینده‌ای امیدوار در انتظار ارژن و پریشان خواهد بود.

پیمانکار راهسازی از مجوز تخطی کرده است

اما نبی‌الله مرادی، معاون محیط زیست استان فارس، گفت: در بالای این منطقه گویا روستایی وجود داشت که بنا بوده یک راه دسترسی برای این روستا ایجاد شود. وی گفت: زمانی که پیمانکار فعالیت راهسازی را انجام داده تخطی‌هایی انجام شده و فعالیت‌هایی خارج از مجوزهای صادر شده صورت گرفته است. معاون محیط زیست استان فارس در پاسخ به این‌که چرا هنگام تخطی از قوانین نیروهای محیط زیست اقدامی برای جلوگیری از ادامه فعالیت انجام نداده بودند، بیان کرد: در این خصوص کوتاهی‌هایی هم انجام گرفته؛ اما در عین حال ما این اقدام خارج از مجوز را پیگیری خواهیم کرد. به هر حال باید در نظر داشت که زیستگاه‌های فارس دیگر تحمل تخریب‌های انسانی این‌‌چنینی را ندارد. حیات وحش استان باید در محیطی خارج از فعالیت‌های انسانی ادامه حیات بدهند و محیط‌زیست نیز به‌عنوان متولی این حوزه باید با دقت نظر بیش‌تری چنین فرآیندهایی را نظارت کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 2مرداد1397 ، کدخبر: 49491: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
0
انسان محیط زیست که مادر همگان می شود را بدون رحم می درد
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین