پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۸۹۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: قسمت اعظم آب حوزه‌های آبریز موجود در استان کردستان را خود استان تامین می‌کند.

شعار سال: سعدی نقشبندی امروز دوم تیرماه در کارگاه یک روزه حکمرانی جنگل و ارزیابی آن با اشاره به اینکه استان کردستان تامین کننده آب کشور است اظهار کرد: قسمت اعظم آب پنج حوزه آبریز موجود در استان را خود استان کردستان تامین می کند و به عبارتی برای کل کشور آبخیزداری می‌کنیم.

وی افزود: از کل مساحت استان 1.3 میلیون هکتار مرتع است که به دلیل نبود یک نقشه جامع خود منابع طبیعی هم نمی‌داند مالک کدام عرصه‌های طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با تاکید بر اهمیت اکولوژیک جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: وقتی یک هکتار جنگل و یا مرتع بنا به دلایلی از بین می‌رود به راستی که قیمت گذاری سرمایه از دست رفته بسیار دشوار است.

وی در خصوص بازدارنده نبودن جریمه‌ها در بحث تجاوز به عرصه‌های طبیعی عنوان کرد: اگر کسی را با عنوان تخریبگر طبیعت دستگیر کنیم ابتدا از ارجاع به دادگاه واهمه داریم اما بعد از ارجاع، با جریمه ای 100هزار تومانی آزاد می‌شود که با این کار فرد بیشتر تشویق به نابودی عرصه‌های طبیعی می‌شود.

نقشبندی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت منابع طبیعی از روش های قدیمی استفاده می‌شود، ادامه داد: برنامه های خوبی در دست اجرا داریم اما به دلیل اینکه در چهار چوب قوانین سازمان مدیریت نیست، از اجرای آن ها بازمانده ایم و مجبوریم برنامه های قدیمی را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در استان یک نقشه برای عرصه های طبیعی وجود ندارد خاطرنشان کرد: مساحت جنگل‌های استان 373 هکتار اعلام شده و این در حالی است که برای جلوگیری از تخریب، یک نقشه یک دو هزارم وجود ندارد که بدانیم در واقع چقدر جنگل داریم.

آفت‌ها بلای جان جنگل‌های استان هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: اکنون بیشتر بحث تخریب جنگل ها را امراض و آفات به خود اختصاص داده است که متاسفانه برای مقابله با آن هیچ راهکاری نداریم.

وی در خصوص کاهش چشمگیر چرای دام در استان کردستان اظهار کرد: در سال‌های گذشته چرای دام عامل نابودی عرصه‌های طبیعی و جنگل ها بود اما اکنون با کاهش چشمگیر تعداد دام در استان روبه رو هستیم.

نقشبندی افزود: این کاهش تعداد دام باعث بلندتر شدن علف‌ها شده که به نوبه خود خطر آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به قانون پرداخت غرامت به دلیل خسارت‌های وارده به جنگل‌ها و منابع طبیعی تصریح کرد: در گوشه و کنار کشور در حال سد سازی هستیم و به طور کلی به جنگل‌ها لطمه وارد می‌کنیم، در قانون برای اینگونه خسارت‌ها غرامت‌هایی تعیین شده که متاسفانه در بیشتر موارد جهت کم کردن تبعات آن، خسارت به منابع طبیعی پرداخت نمی‌شود.

نقش جوامع محلی نادیده گرفته شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه نقش روستاییان درحفظ منابع طبیعی نادیده گرفته شده است، عنوان کرد: از مشکلات به وجود آمده برای روستاییان بحث اشتغال است که اگر سعی کنیم قدم‌هایی موثر در این راستا برداریم می‌توانیم از پتانسیل روستاییان برای پاسداشت منابع طبیعی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر به دنبال نتایج خوب در کارهایمان هستیم باید جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد را در مدیریت شرکت دهیم و برای آن‌ها ارزش قائل شویم.

حریق، آفت عرصه‌های طبیعی است

نقشبندی حریق را بلای جان عرصه‌های طبیعی عنوان و خاطرنشان کرد: در بحث آتش‌سوزی مراتع با مشکلات بسیاری مواجه هستیم اگر چه مردم در این زمینه همراهی و مساعدت خوبی کرده‌اند اما بازهم نیاز به توجه بیشتر دارد.

وی در پایان یادآورشد: اگر در بحث منابع طبیعی فرهنگ‌سازی کنیم می‌توانیم کار با ارزشی با همراهی حداکثری مردم انجام دهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 2 مرداد 97، کد مطلب: 97050201124: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین