پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۸۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
ایرانی‌ها در آخرین روز تیرماه امسال 121میلیون و 800هزار لیتر بنزین مصرف کردند تا رکوردی تاریخی به ثبت برسد. رشد مصرف بنزین به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده؛ با این حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: هیچ محدودیتی در عرضه گازوئیل و بنزین در کشور نداریم.

شعار سال: ایرانی‌ها در آخرین روز تیرماه امسال 121میلیون و 800هزار لیتر بنزین مصرف کردند تا رکوردی تاریخی به ثبت برسد. رشد مصرف بنزین به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده؛ با این حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: هیچ محدودیتی در عرضه گازوئیل و بنزین در کشور نداریم. رشد خیره‌کننده مصرف بنزین در نخستین‌ماه تابستان داغ 97و احتمال شکسته شدن رکورد میزان مصرف این فرآورده استراتژیک در‌ماه پیش‌رو، همچنان گزینه سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت به دوران کارت سوخت را نزد برخی نمایندگان مجلس تقویت می‌کند؛ درحالی‌که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته دولت تصمیمی برای دونرخی کردن بنزین ندارد. به گزارش همشهری، هرچند دونرخی شدن بنزین گزینه مطلوب دولت نیست، اما قرار گرفتن نام ایران در رتبه دوم جهانی پس از ونزوئلا به‌عنوان 2کشوری که ارزان‌ترین بنزین را عرضه می‌کنند، می‌تواند گزینه افزایش قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی را تقویت کند. البته مشکل اینجاست که دولت تصمیم ندارد تا فشاری به مردم و مصرف‌کنندگان وارد شود چرا که قدرت خرید مردم در اثر افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر افت داشته و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی متناسب با قیمت فوب خلیج‌فارس براساس قانون هدفندی یارانه‌ها، بدون درنظرگرفتن مشکلات معیشتی مردم، هزینه خواهد داشت.

آمار تازه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد تیرماه امسال ایرانی‌ها روزی 8میلیون و 100هزار لیتر بنزین بیش از خردادماه گذشته مصرف کرده‌اند و براساس این گزارش، میانگین مصرف بنزین کل کشور در تیرماه امسال ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر اعلام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸,۵ درصد رشد نشان می‌دهد؛ درحالی‌که تیرماه پارسال میزان مصرف روزانه بنزین 84میلیون و 600هزار بشکه بوده است. میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در 4‌ماه نخست امسال ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به‌مدت مشابه پارسال با رقم روزانه ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر ۹,۶ درصد رشد داشته است. خبر دیگر اینکه، از ابتدا تا انتهای تیرماه امسال در مجموع ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب نفت‌گاز غیرنیروگاهی در کشور مصرف شده که بیشترین رقم آن مربوط به روز ۳۱ تیرماه با ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر و کمترین آن مربوط به روز یکم تیرماه با ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بوده است. میانگین مصرف نفت گاز غیرنیروگاهی در تیرماه امسال ۷۳ میلیون لیتر در روز بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸,۷ درصد رشد نشان می‌دهد. این رقم در دوره مشابه پارسال ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بود. میانگین مصرف نفت گاز غیرنیروگاهی کشور از ابتدای امسال ۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در روز اعلام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر در روز ۶,۱ درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش تسنیم، فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم گفت: هر میزان تقاضا برای سوخت مایع را بدون محدودیت در ۲۴ ساعت اخیر و همچنین روزهای گذشته پاسخ داده‌ایم و اکنون نیز وضعیت تأمین و عرضه سوخت در تمام ایران عادی است.

باروتی در انبار بنزین

عقب‌ماندگی خودروسازان در کاهش میزان مصرف بنزین خودروهای تولیدی و تردد میلیون‌های خودروی فرسوده و فاقد کارایی انرژی مطلوب در این سال‌ها باعث شده تا دولت دوباره مسیر گذشته افزایش عرضه بنزین را در دستور کار خود قرار دهد. در دولت محمود احمدی‌نژاد با وجود دونرخی شدن بنزین و سهیمه‌بندی آن و افزایش 700درصدی آن، بازهم تدبیر اشتباه این بود که باید عرضه را افزایش داد و به دستور پتروشیمی‌ها وادار شدند تا بنزین تولید کنند؛ بنزینی خطرناک و غیراستاندارد که آلودگی شهرهای ایران و بیماری شهروندان را به ارمغان آورد. دولت حسن روحانی در گام نخست بساط نظام سهمیه‌بندی را برچید و کارت‌های سوخت دارندگان و رانندگان خودرو را از چرخه خارج کرد و دستاورد بزرگ وزارت نفت و بیژن زنگنه، نوسازی و افزایش تولید پالایشگاه‌ها و عرضه بنزین یورو 4بود. حالا با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، این اطمینان نسبی وجود دارد که کشور نه‌تنها از واردات بنزین خلاصی یابد، اما راه چاره افزایش عرضه و مصرف بی‌رویه نیست و میزان مصرف بنزین در خودروها باید کم شود؛ این راهی است که دولت می‌تواند دنبال کند و به سیاستمدارا با تولید خودروهای بنزین‌خوار پایان دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 3مرداد 97، کدمطلب: 24425، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
ا.ف75
واقعا باید یه کنترلی رو خرید ماشین هارو برای مردم داشته باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
باید سریع تر برنامه هایی رو برای کنترل مصرف سوخت مردم در نظر گرفا
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین