پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۶۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
پرونده واردات خودروهایی که ثبت سفارش‌های آن به صورت غیرقانونی صورت گرفته بود، همچنان ناتمام است. هفته گذشته بخشی از زوایای پنهان این پرونده دردسرساز شفاف شد. به گونه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست واردکنندگان و ثبت سفارش کنندگان غیر قانونی را اعلام کرد. قرار بود تعداد 6481 خودرو که با رانت توانستند ثبت سفارش کنند و از در ممنوعیت‌ها گذشتند، منتشر شود اما در نهایت دیدیم 6105 خودرو، اطلاع‌رسانی شد و معلوم نیست سرنوشت 376 خودروی دیگر چه شده است.

شعار سال: برخی از مقام‌های مسئول 376 خودرو را در لیست نمایندگی‌ها و شرکت‌هایی که مجاز به واردات خودرو نبودند جا دادند اما کارشناسان و انجمن واردکنندگان خواستار شفاف‌سازی آن هستند و خطاب به دولت گفتند چرا اسم شرکت‌ها و افرادی که حدود 376 دستگاه خودرو را وارد کردند، اعلام نمی‌کنید و این موضوع با شفاف‌سازی مغایرت‌های زیادی دارد. یک منبع مطلع می‌گوید این خودروها توسط دو الی سه نفر یا شرکت ثبت سفارش شده است و معلوم نیست که چرا اسم آنها از لیست متخلفان پاک شده است.
خبر دیگری که چهارشنبه شب اتفاق افتاد جمع‌آوری 60 دستگاه خودروی وارداتی از بازار بود که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده بودند. نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سراغ این خودروها رفتند و احتمال دارد در هفته آتی به تعداد بیشتری هم دست پیدا کنند. ماه‌های گذشته زمانی که اعلام شد از 6481 خودرو تنها 1930 خودرو وارد کشور شده است وزارت صنعت تأکید کرد، از آنجا که این خودروها به دست مردم رسیده است نمی‌توان آنها را پس گرفت و تنها باید با واردکننده متخلف برخورد کرد.
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو درباره خودروهایی که جمع‌آوری شده است، گفت: آنگونه که ما شنیدیم 50 تا 60 دستگاه خودروی وارداتی از نمایشگاه‌ها جمع‌آوری شده است. این خودروها مربوط به واردکنندگانی است که به واسطه ثبت سفارش غیرقانونی واردات داشتند. از آنجا که متخلفان بازداشت شدند، موضوع خودروها با جدیت در حال دنبال شدن است. به‌طور قطع واردکنندگان متخلف محل نگهداری خودروهایشان را اعلام کردند.
وی با بیان اینکه با متخلفان نباید هیچ مماشاتی صورت گیرد، اذعان داشت: شفاف‌سازی پرونده واردات خودرو یکی از موضوعات مهمی است که مردم از دولت توقع دارند. بدین جهت نباید در برخورد با آنها کوتاهی صورت گیرد. دادفر در مورد اسامی که در لیست واردکنندگان خودرو نبوده است، اظهارداشت: سؤال ما نیز این است که چرا تعداد 6481 خودرو اعلام نشده است و چرا اسم برخی از واردکنندگان گمنام ماند.
موضوع پرونده تخلف واردات خودرو را از وزارت صنعت پیگیری کردیم و اینکه بعد از ارائه لیست به مراجع قضایی پیگیری‌ها چگونه خواهد بود. آنها به نقل از دادستانی اعلام کردند که به ما گفتند دیگر در این زمینه ورود نکنیم و آنها به صورت مستقیم در حال پیگیری تخلف‌ها هستند و اجازه نمی‌دهند حقی، ناحق شود. آنگونه که اعلام شده، لیست متخلفان به صورت کامل در اختیار دادستانی قرار گرفته است و آنها در شروع کار اکثر متخلفان دولتی و غیردولتی را بازداشت کردند.
نعمت الله کاشانی نسب از فعالان بازار خودروهای وارداتی که چند سالی است خودروهای خارجی به فروش می‌رساند درباره اینکه دادستانی خودروهایی را که به صورت غیرقانونی وارد نمایشگاه‌ها شده است جمع‌آوری می‌کند یا خیر، خاطرنشان کرد: طبق اطلاعاتی که ما داریم هنوز خودرویی جمع‌آوری نشده است. خودروهایی که در نمایشگاه‌ها موجود است ثبت سفارش غیرقانونی و درست آن قابل تشخیص نیست. به هر ترتیب مراجع قضایی با بازداشت متخلفان به‌طور قطع به خودروهایی که از گمرک ترخیص شدند دست پیدا می‌کنند.
دفتر جرائم سازمان یافته گمرک نیز فروردین ماه سال‌جاری از 13 گمرکی که خودروهایی که به صورت ثبت سفارش غیرقانونی در آنها قرار داشته و یا ترخیص شده بودند خواسته بود فرایند اعلام جرم قاچاق را بر اساس بند ب ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا برای خودروهای مذکور انجام دهند.
در این میان هنوز وزیر اقتصاد به مردم گزارشی در خصوص نتیجه اعلام جرم این خودروها ارائه نکرده است. این در حالی است که در دور جدید اطلاع‌رسانی در خصوص این فساد اطلاعات مهمی درباره شرکت‌ها و اشخاص واردکننده که از ثبت‌های فاقد اعتبار استفاده کرده‌اند مطرح شده است.همچنین برخی خبرها از جمع‌آوری تعداد محدودی از خودروهای ترخیص شده و پلاک نشده که در نمایشگاه‌های تهران قرار داشتند خبر می‌دهند.
نکته دیگری که در این پرونده جالب است حضور فردی به نام محمد آذرمهر است.این فرد که برای واردکنندگان خودرو هم غریبه نیست توانسته بالاترین آمار ثبت سفارش غیرقانونی فردی را از آن خود کند. با آنکه اواخر سال 95 واردات خودرو توسط اشخاص ممنوع شد، این فرد در مقاطع مختلف توانست صدها دستگاه از برندهای مختلف ثبت سفارش کند. البته این فرد جزو اولین کسانی است که بازداشت شد.اما اسم دیگر افرادی که در لیست متخلفان آمده و تعدادشان هم کم نیست برای واردکنندگان هم ناآشنا هستند و معلوم نیست چگونه به خانواده واردکنندگان خودرو پیوسته‌اند.البته برخی از شرکت‌ها که نمایندگی غیر رسمی بودند هم در این لیست زیاد هستند.
طبق داده‌های ما متوسط قیمت واردات یک دستگاه خودرو 21 هزار دلار است. بدین جهت افراد واردکننده جزو کسانی بودند که تمکن مالی خوبی داشتند. حال باید دید که قوه قضائیه برای مجازات این افراد چه حکمی صادر خواهد کرد.
طبق آخرین مصاحبه‌ ، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: تحقیقات بازرسان این سازمان در خصوص پرونده واردات خودرو هنوز تمام نشده و به صورت مشترک با دادستانی تهران ادامه دارد اما فعلاً جزئیات گزارش‌های این پرونده محرمانه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 475713


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
0
0
ا.ف75
خداکنه مثل اون خودروهایی که گرفتن امحاش کردن با اینا درست تر برخورد کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین