پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۶۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز، صدور مجوز بی‌رویه حفر چاه جهت مصارف کشاورزی، خشکسالی، توسعه اراضی کشاورزی و عدم رعایت الگوی مناسب کشت در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی استان اردبیل موثر بوده است.

شعارسال: محمد خداپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ؛ با اشاره به آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل اظهار داشت: از سال‌های آبی 51-50 سطح آب‌های زیرزمینی به طور میانگین 12 متر کاهش یافته است.

خداپرست در ادامه افزود: عوامل متعددی از جمله حفر چاه‌های غیرمجاز، صدور مجوز بی‌رویه حفر چاه جهت مصارف کشاورزی، خشکسالی، توسعه اراضی کشاورزی و عدم رعایت الگوی مناسب کشت در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی کشور موثر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: اقداماتی از سوی شرکت آب منطقه ای استان برای احیا و تعادل بخشی به آبخوان این منطقه از قبیل توسعه و پیاده سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیر زمینی، اطلاع رسانی و آموزش و فرهنگ سازی مردم برای پیشبرد طرح، اجرای توامان مصرف بهینه آب کشاورزی و قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، ایجاد گروه های گشت و بازرسی منابع آب زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌ها، دستورالعمل نصب و بهره برداری کنتورهای هوشمند، خرید چاه‌های کم بازده برای تعادل آبخوان، جایگزینی پساب با آب کشاورزی در دشت های ممنوعه انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری اراضی کشاورزی و تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم (توسط جهاد کشاورزی)، مدیریت بهینه منابع آب از طریق عملیات های آبخوان داری (توسط منابع طبیعی)، پایش و کنترل آلودگی آب‌های زیرزمینی (توسط اداره کل حفاظت محیط زیست)، باز چرخانی آب و استفاده مجدد از آن در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی از جمله اقدامات دیگری است که در راستای احیا و تعادل بخشی آبخوان استان صورت گرفته است.

خداپرست گفت: تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر توجه ویژه دولت به محیط زیست در برنامه ششم و تخصیص اعتبار لازم جهت احیای مناطق حساس و آسیب پذیر از جمله احیای دریاچه نئور و همچنین ارتقا سیستم آنلاین پایش آلودگی رودخانه ارس و سایر رودخانه های مهم است.

وی با اشاره به تعریف 200 شغل سبز در حوزه محیط زیست تصریح کرد: اجرایی کردن قرق اختصاصی در مناطق آزاد استان، بهره برداری پایدار از منابع زیستی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اعلام حمایت از کارآفرینی سبز، مشاغل سبز و گسترش آموزش های تخصصی سبز از جمله اقداماتی است که در راستای حفاظت از محیط زیست بر آن ها تاکید شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به تداوم اجرای برنامه های مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی استان افزود: موضوعاتی از قبیل حمایت از برنامه های محیط زیست با تخصیص اعتبار ویژه برای مناطق تحت مدیریت و اجرای طرح های توجیهی- تفضیلی در مناطق و تاکید بر اجرایی کردن برنامه مدیریت و حفاظت از گونه های حیات وحش و تایید آن در شورای برنامه ریزی استان و تاکید بر گسترش فعالیت سمن‌های مردم نهاد در قالب تورهای طبیعت‌گردی، برنامه‌های پاک‌سازی و کمپین‌های مردمی و استفاده از ظرفیت سمن ها در برنامه های آموزشی استان مورد توجه بوده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 29اردیبهشت1397 ، کدخبر: 6090764: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
ا.ف75
تموم مناطق و استان ها حتی پراب های سابق دارن به مشکل اساسی میخورن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
اگر از کارهای غیرقانونی جلوگیری میکردن وضعیت انقدر زود به این مرحله بحرانی نمیرسید
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
ا.ف75
کی مسولین میخوان بفهمن که باید رو بیارن به سمت کشاورزی مدرن مشخص نیست شاید وقتی که جمعیت کشورمون به نصف رسید تازه به خودشون بیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین